
Google Core Update: 7 Strategieën die Echt Werken
ArtikelenInhoudsopgave
- Houd je content vers
- Bouw 'topical authority' op
- Schrijf vanuit de eerste persoon
- Grijp de aandacht en houd die vast
- Publiceer vooral behulpzame content
- Vergaar hoogwaardige backlinks
- Zorg voor een goede merkbeleving
- Belangrijkste Takeaways
De afgelopen weken heeft Google een grote core update uitgerold onder de noemer 'September helpful content core update'.
Deze update zorgt inmiddels voor veel commotie bij webmasters.
Dit artikel van Business Insider citeert meerdere site-eigenaren die hun zorgvuldig opgebouwde posities in de zoekresultaten in een paar dagen zagen kelderen.
Sommigen klagen erover dat ze worden verdrongen door een vloedgolf aan met AI gegenereerde content.
Leestip: Straft Google AI-gegenereerde teksten af?
Ik moet je bekennen dat ik de laatste weken onze bezoekerstatistieken daardoor nog meer in de gaten houd dan voorheen.
Wij gebruiken namelijk sinds een paar maanden ook AI in ons schrijfproces. Daarbij volgen we echter wel zo goed mogelijk de richtlijnen van Google voor het maken van behulpzame content.
https://www.youtube.com/watch?v=jiqyR_hWXpw
Inmiddels hebben we een goed beeld van deze ontwikkelingen.
Terwijl veel sites zijn geraakt met een terugval van 50% tot wel 80% is het verkeer van CopyRobin juist gestaag doorgegroeid tijdens de core update.
Ik denk dat ik weet waar dat aan ligt en die kennis deel ik graag met je. Dus, laten we beginnen!
Supertip: test jouw website
Wij analyseren jouw webpagina met behulp van AI aan de hand van de Google behulpzame content richtlijnen. Je ontvangt van ons binnen 24 uur gratis een rapportage met aanbevelingen om je pagina te optimaliseren voor de Google Helpful Content Core Update.
Bekijk een voorbeeld van zo'n rapport (gemaakt voor deze pagina nadat ik de aanbevelingen had uitgevoerd). [DOWNLOAD PDF]
1) Houd je content vers
Elke maand voegen we 4-8 nieuwe long-form blogposts en artikelen toe en updaten we 2-4 bestaande artikelen. Google indexeert nieuwe content nu in minder dan acht uur, wat super snel is.
Dingen die je elke week kunt doen:
- optimaliseer titels;
- voeg nieuwe secties toe (tabellen, opsommingen e.d.);
- voeg interne links toe;
- ververs verouderde content;
- optimaliseer of voeg nieuwe afbeeldingen toe;
- en embed nieuwe video's.
Les: werk altijd aan je site om deze fris en relevant te houden. Bij CopyRobin gebruiken we bovendien veel videocontent om onze artikelen te verrijken en de gebruikerservaring te verbeteren.
2) Bouw 'topical authority' op
Alle blogcontent en landingspagina's gaan over nauw verwante onderwerpen, namelijk contentmarketing en copywriting. Dit biedt veel mogelijkheden voor contextuele interne links.
Les: blijf dicht bij je hoofdonderwerp en bouw een contentbibliotheek op die strak gericht is op een duidelijke doelgroep. Streef steeds naar 'thought leadership'.
Bij CopyRobin hebben we een reeks behulpzame artikelen die zich richten op specifieke problemen in de copywriting en contentmarketing wereld.
3) Schrijf vanuit de eerste persoon
Sinds de nieuwe E (Experience) is toegevoegd aan E-A-T, zijn we zoveel mogelijk overgeschakeld op content in de eerste persoon. Dit maakt de content veel beter en persoonlijker.
Les: het is veel beter om een artikel te lezen dat geschreven is door iemand met ervaring. Bij CopyRobin zorgen we ervoor dat onze artikelen altijd een persoonlijke touch hebben.
4) Grijp de aandacht en houd die vast
Je moet de aandacht van de lezer vanaf het begin tot het einde vasthouden. Dit begint met een pakkende meta-titel en H1 en gaat door met een sterke introductie, pakkende tussenkopjes, behulpzame inhoud en een onweerstaanbare 'call to action' (CTA).
https://www.youtube.com/watch?v=ZSIKHko9bO8
Les: optimaliseer stap voor stap:
- schrijf een titel waar je wel op moet klikken;
- schrijf een intro om de lezer het verhaal in te trekken;
- schrijf boeiend om de lezer te paaien;
- en vergeet niet om met een CTA de lezer tot een door jou gewenste actie aan te zetten.
5) Publiceer vooral behulpzame content
Je content MOET de lezer daadwerkelijk helpen. Als je artikel het probleem achter een zoekwoord niet oplost, is het zinloos.
Leestip: Wat betekent de Google helpful content update voor je SEO-teksten?
Les: maak je content nuttig, uniek en betrouwbaar. Bij CopyRobin streven we ernaar om artikelen te publiceren die echt waarde toevoegen en problemen oplossen.
Hopelijk helpt dit artikel jou ook om core updates van Google het hoofd te bieden, of sterker nog: ervan te profiteren.
6) Vergaar hoogwaardige backlinks
Al doen wij niet actief aan link building, erkennen we wel het belang van hoogwaardige backlinks. Daarom sturen we regelmatig een persbericht uit. Dat levert telkens weer een aantal zeer waardevolle backlinks van websites met veel autoriteit op.
Les: focus op digitale PR en het verkrijgen van hoogwaardige backlinks. Bij CopyRobin hebben we een sterke focus op het verkrijgen van kwalitatieve backlinks door middel van waardevolle content, samenwerkingen en het helpen van journalisten.
7) Zorg voor een goede merkbeleving
Als je homepage er alleen maar uitziet als een lijst met content, is dit een rode vlag. Je doel moet zijn om over te komen als een serieus bedrijf met een goede merkbeleving.
Dat wil zeggen:
- je hebt een eigen domeinnaam;
- je hebt een professionele uitstraling en huisstijl;
- je hebt een technisch goed functionerende website;
- je contactgegevens zijn eenvoudig te vinden op je website;
- je Google Mijn Bedrijf is volledig geoptimaliseerd;
- je hebt veel goede reviews bij Google en elders;
- je hebt goed onderhouden en actieve social media accounts.
Les: Bouw een merk met een doel. CopyRobin is een merk dat staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid in de wereld van copywriting en contentmarketing.
https://www.youtube.com/watch?v=-5VMuJr0YmI
Belangrijkste Takeaways
Punt | Samenvatting |
---|---|
Contentproductie | Wees consistent en blijf verbeteren |
Topical authority | Focus op een duidelijke doelgroep |
Schrijf eerste persoon | Maak het persoonlijk en betrouwbaar |
Aandacht | Optimaliseer elke stap van de gebruikersreis |
Behulpzame content | Los echte problemen op |
Backlinks | Kwaliteit boven kwantiteit |
Merk is king | Bouw een merk, geen niche site |
Dat zijn de 7 ingrediënten waarmee je geen Google core update meer hoeft te vrezen. Pas ze vanaf nu consequent toe en zie je Google verkeer stijgen.
Praten met een SEO-content expert van CopyRobin?