Eric van Hall
09 november ‘23 3 min. leestijd

Alexa, hoe optimaliseer ik mijn website voor spraakzoekopdrachten?

De3: Tips & Tricks

Meer en meer mensen gebruiken spraakgestuurde zoekopdrachten via hun smartphone of slimme speaker.

De technologie van spraakgestuurd zoeken blijft groeien en evolueren, en dat betekent dat je je website daarop moet voorbereiden.

Hoe zorg je ervoor dat jouw website ook goed gevonden wordt via deze zoekopdrachten? Nou, zo!

https://www.youtube.com/watch?v=zVPcD4ThhQ8

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en of jij nou een ondernemer of marketeer bent: het is mijn missie om jou te helpen bij het schrijven van betere teksten.

Tip 1: weet hoe mensen spreken

De eerste stap bij het optimaliseren van je website voor spraakgestuurde zoekopdrachten is om te weten hoe mensen spreken wanneer ze op zoek zijn naar iets.

Pas de zoekwoorden aan voor natuurijke spreektaal.

Dit betekent dat je de zoekwoorden op je website moet aanpassen aan natuurlijke spreektaal. Mensen typen meestal korte zoekwoorden in, terwijl ze bij spraakgestuurde zoekopdrachten vaker complete zinnen gebruiken.

Schrijf dus content die antwoord geeft op vragen die mensen letterlijk stellen.

Tip 2: focus op lokale SEO

Mensen gebruiken vaak spraakgestuurde zoekopdrachten om lokale bedrijven te vinden.

Zorg er dus voor dat jouw website lokale zoekwoorden bevat en dat je vermeldingen hebt op Google Maps en andere lokale bedrijvengidsen.

Dit maakt het gemakkelijker voor mensen om je bedrijf te vinden als ze in de buurt zijn.

Tip 3: zorg voor een snelle laadtijd

De snelheid van je website is altijd belangrijk voor SEO, maar het is extra belangrijk voor spraakopdrachten.

Mensen die spraakopdrachten gebruiken willen doorgaans snel een antwoord.

Mensen die spraakopdrachten gebruiken, zijn vaak onderweg en willen snelle antwoorden. Zorg er dus voor dat je website snel laadt en dat de gebruikerservaring op mobiele apparaten optimaal is met responsive design.

Dit geldt ook voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Maak het gemakkelijk voor mensen om te vinden wat ze zoeken en zorg ervoor dat je website toegankelijk is voor iedereen.

Daar heb je ze: de drie tips voor het optimaliseren van je website voor spraakgestuurde zoekopdrachten. Vergeet niet om meer spreektaal in je webteksten te verwerken, te focussen op lokale seo en een snelle laadtijd van je website.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Optimaliseer je website voor spraakgestuurde zoekopdrachten en… Just hit publish!

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Daar hoort het verbeteren van je schrijfskills natuurlijk ook bij. Abonneer je daarom op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Meer weten over spraakgestuurd zoeken in de tijd van ChatGPT voice?chatgpt-voice-500.png

Maak snel een afspraak

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!