Suzanne Robbe
16 november ‘23 3 min. leestijd

Zo schrijf je SEO-teksten: 3 tips voor zoekmachineoptimalisatie

De3: Tips & Tricks

Goed scoren in zoekmachines is de droom van iedere ondernemer en marketeer. Maar hoe doe je dat precies in een continu veranderende digitale wereld? Het algoritme van zoekmachines blijft doorlopend leren en veranderen. Maar ook jij kunt leren. Kijk mee!

https://www.youtube.com/watch?v=ty2CxYcZnV4

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin. En of jij nou een ondernemer of marketeer bent: het is mijn missie om jou te helpen bij het schrijven van betere teksten.

Tip 1: Doe een zoekwoordenonderzoek

Voordat je begint met het schrijven van een tekst, is het belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen. Welke zoektermen gebruikt jouw doelgroep om informatie te vinden over het product of de dienst die jij aanbiedt? Met behulp van tools zoals de Google Keyword Planner of Ahrefs kun je dit relatief makkelijk achterhalen.

Leestip: Straft Google AI-gegenereerde teksten af?

Vervolgens verwerk je deze zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst. Let op: overdrijf niet! Google herkent het als je te vaak dezelfde zoekwoorden gebruikt en kan je hiervoor straffen. Gebruik je zoekwoorden? Zet ze dan vooraan in de H1, H2, het begin van alinea’s en in je meta tags. Benadruk ook een aantal zoekwoorden door ze dik of cursief te maken.

Tip 2: Schrijf voor de lezer, niet voor de zoekmachine

Het is belangrijk om te onthouden dat je teksten uiteindelijk bedoeld zijn voor mensen, niet voor zoekmachines. Schrijf daarom altijd voor de lezer en niet voor de zoekmachine. Zorg dus dat je tekst relevant, informatief en prettig leesbaar is. Maak gebruik van duidelijke tussenkoppen, korte zinnen, passende afbeeldingen en witruimte om je tekst overzichtelijk te maken. En vergeet niet: hoe beter de leeservaring is voor de gebruiker, hoe hoger je tekst scoort in de zoekmachines.

Leestip: Google Core Update: 7 Strategieën die Echt Werken

Tip 3: Denk aan je E-E-A-T

Je E-E-A-T is een guideline van Google Search om de kwaliteit van je tekst en pagina te beoordelen. Het staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness (Autoriteit) en Trustworthiness. In het kort: zorg voor goede basisvoorwaarden zoals een SSL-certificaat, HTTPS-verbinding, kwalitatieve backlinks en up-to-date content.

Links zijn een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Verwerk daarom zowel interne als externe links in je tekst. Interne links verwijzen naar andere pagina's op jouw website, terwijl externe links verwijzen naar andere websites. Door het gebruik van links laat je aan zoekmachines zien dat jouw tekst relevant en waardevol is. Let wel op dat je alleen links plaatst naar betrouwbare en relevante websites.

Daar heb je ze: de drie tips voor het schrijven van SEO-teksten. Doe je zoekwoordenonderzoek, schrijf voor de lezer en denk aan je E-E-A-T.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf jouw SEO-teksten met deze tips in je achterhoofd en… Just hit publish!

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Daar hoort het verbeteren van je schrijfskills natuurlijk ook bij. Abonneer je daarom op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

SEO-teksten laten schrijven? Check ons aanbod >>

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!