Lizzy van Houwelingen
23 november ‘23 2 min. leestijd

Doelgroepgericht schrijven: 3 ijzersterke tips

De3: Tips & Tricks

Als schrijver wil je natuurlijk dat je tekst de juiste doelgroep aanspreekt. Maar hoe doe je dat, als je meerdere doelgroepen bedient? Hoe schrijf je een tekst die bijvoorbeeld zowel de millennial als de babyboomer aanspreekt? Geen zorgen, daar ga je nu allemaal achterkomen. 

https://www.youtube.com/watch?v=sHqHGpG8DjY

Welkom bij De3, waar we je elke aflevering drie tips en tricks geven om je webteksten te verbeteren. Ik ben Lizzy van CopyRobin en of jij nou een ondernemer of marketeer bent: het is mijn missie om jou te helpen bij het schrijven van betere teksten.

Tip 1: Ken je doelgroep

Het is belangrijk om te weten voor wie je schrijft. Zorg dat je weet wie je doelgroep is en wat de interesses en behoeften van je doelgroep zijn. Maak daarvoor een persona. Dat is een profiel van je ideale doelgroep. Je noteert er bijvoorbeeld: een naam, leeftijd, beroep, inkomen, woonplaats, kanalen, interesses, irritaties, doelen en uitdagingen. Voor iedere doelgroep maak je een persona, zodat je precies weet tegen wie je praat.

Een persona is een profiel van je ideale doelgroep.

Tip 2: Pas je schrijfstijl, toon en taalgebruik aan op je doelgroep

Spreek je doelgroep aan op een manier die daarbij past en maak eventueel meerdere blogs per persona. Heb je daar geen tijd voor? Zorg dan dat je generieker taalgebruik inzet. Als je schrijft voor een jonge doelgroep, dan mag je best wat hipper taalgebruik hanteren. Maar als je schrijft voor een oudere doelgroep, dan is het belangrijk om je schrijfstijl wat formeler te maken.

Voorbeelden zijn een krachtig middel om je doelgroep te bereiken.

Tip 3: Gebruik voorbeelden

Voorbeelden zijn een krachtig middel om je doelgroep te bereiken. Laat bijvoorbeeld een klant aan het woord die gebruik heeft gemaakt van jouw product of dienst. Hiermee geef je jouw doelgroep een beeld van hoe jouw product of dienst kan worden toegepast in het leven van deze mensen. En zo weet je lezer meteen of hij of zij tot de doelgroep behoort.

Samenvattend: vergeet niet om te beginnen met een persona, daarna je schrijfstijl, toon en taalgebruik aan te passen op je doelgroep, en voorbeelden te gebruiken.

Tot zover De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf voor iedere doelgroep en… Just hit publish!

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Daar hoort het verbeteren van je schrijfskills natuurlijk ook bij. Abonneer je daarom op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Maak nu een afspraak voor advies

Lizzy van Houwelingen

CopyRobin

Voordat Lizzy van Houwelingen als redacteur bij CopyRobin begon, heeft ze vele wegen op het carrièrepad bewandeld. Ze is opgeleid als jurist, maar werkte na haar rechtenstudie ook als redacteur bij een maandblad, marketing- & communicatiemanager en tekstschrijver. Haar veelzijdige ervaring en aangeboren aversie tegen taal- en spelfouten, vormen een ideale combi voor het redigeren van teksten én het hier en daar toevoegen van een verrassende noot. Met dubbel ‘R’ dus, lieve lezers ;-)


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!