Deze fouten maak jij als ondernemer ook in je teksten
De3: Tips & TricksSchrijf je als ondernemer je eigen teksten? Veel ondernemers zijn geen schrijvers. Niet omdat ze niet goed kunnen schrijven - integendeel! Maar schrijven vraagt ook een bepaalde manier van denken. Doelgroepdenken.
Weet je niet zeker of jou dat lukt? No worries, ik ga je meenemen in veelgemaakte fouten van ondernemers als het gaat om tekstschrijven.
https://www.youtube.com/watch?v=Hx83UZaqb8s
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en of jij nou een ondernemer of marketeer bent: het is mijn missie om jou te helpen bij het schrijven van betere teksten.
Fout 1: de pijn van de doelgroep niet duidelijk benoemen
Waar loopt jouw doelgroep tegenaan? Weet je dat eigenlijk wel? Dat is essentieel om een goede tekst te schrijven. Benoem de pijn van je doelgroep en creëer daarmee herkenning. Bijvoorbeeld: “Vind jij het ook lastig om een goede tekst te schrijven? Houd deze structuur aan - en je bent binnen no-time een fervent schrijver!”.
Benoem de pijn van je doelgroep en creëer daarmee herkenning.
Fout 2: te veel jargon gebruiken
Als ondernemer weet je alles over je vak en over je producten of diensten, toch? Maar onthoud, je klanten weten dit misschien niet allemaal. Te veel moeilijke woorden kan je boodschap onduidelijk maken en mensen wegjagen. Dus probeer te praten op het niveau van je klanten, en gebruik woorden die ze makkelijk begrijpen. Hou het simpel, en vermijd moeilijke woorden en jargon, tenzij je zeker weet dat je klanten die ook gebruiken. Als dat zo is, kan dat jargon juist helpen om een betere band met je lezers op te bouwen.
Fout 3: ‘Wij’ is bijna een begrip
Je hebt een top bedrijf opgezet, en je mag daar best een beetje trots op zijn, toch? Maar let op, veel bazen praten veel over 'wij' en hun bedrijf. Denk eerst aan je klant! Zij zijn uiteindelijk degenen die je product of dienst moeten kopen. Dus maak van je klant de ster in je verhaal.
Ondernemers praten veel over 'wij' en hun bedrijf. Denk eerst aan je klant!
Hey, ondernemer! Deze drie fouten maak jij niet meer. Die heb je in the pocket. Nog één keer op een rijtje. Fout 1 is de pijn van de doelgroep niet duidelijk benoemen. Fout 2: te veel jargon en moeilijke woorden. En als laatste fout 3: te veel over jezelf praten ;-). We weten het, het is lastig.
Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Voorkom deze ondernemersfouten in je tekst en… Just hit publish!
Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Daar hoort het verbeteren van je schrijfskills natuurlijk ook bij. Abonneer je daarom op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.
Voortaan echt goede teksten voor je onderneming? Plan een gratis video call met Eric via deze knop: