Suzanne Robbe
21 december ‘23 2 min. leestijd

Hoe schrijf je een effectieve en overtuigende verkooptekst?

De3: Tips & Tricks

Weet jij hoe jouw klanten beslissingen nemen? Nee? Toch is dat essentieel om een overtuigende verkooptekst te schrijven. En laten we eerlijk zijn: verkoop is vaak uiteindelijk hét doel met een tekst.

Robert Cialdini, expert op het gebied van beïnvloeding en overtuiging, heeft 6 principes ontdekt die ons koopgedrag als mens beïnvloeden. Gebruik je die in je tekst? Dan ben je ongetwijfeld erg overtuigend.

https://www.youtube.com/watch?v=y-ayGy2NKrQ

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin. En of jij nou een ondernemer of marketeer bent: het is mijn missie om jou te helpen bij het schrijven van betere teksten.

Tip 1: Sociale bewijskracht

Mensen zijn van nature geneigd om de keuzes van anderen te volgen. Laat dus zien dat anderen jouw product of dienst waarderen en gebruik dit in je verkooptekst. Denk aan het tonen van klantbeoordelingen of gebruik quotes van bekende personen in jouw vakgebied. Dit vergroot de kans dat nieuwe klanten jouw product of dienst kiezen.

Mensen zijn van nature geneigd om de keuzes van anderen te volgen.

Tip 2: Autoriteit

Mensen zijn meer geneigd om te luisteren en te handelen naar de mening van autoriteiten op een bepaald gebied. Gebruik dit principe in je verkooptekst door bijvoorbeeld te verwijzen naar onderzoeken, cijfers of uitspraken van experts in jouw vakgebied. Dit kan het vertrouwen van de klant vergroten en ze net dat nodige zetje geven om te kopen.

Mensen kopen sneller  als ze denken dat het binnenkort niet meer beschikbaar is.

Tip 3: Schaarste

Het principe van schaarste houdt in dat mensen sneller kopen als ze denken dat het binnenkort niet meer beschikbaar is. Gebruik dit in je verkooptekst door bijvoorbeeld te benadrukken dat jouw product of dienst beperkt beschikbaar is, of dat de aanbieding binnenkort afloopt.

Dat zijn ze: de drie elementen uit de Cialdini-methode voor een effectieve en overtuigende verkooptekst. Vergeet niet om sociale bewijskracht, autoriteit en schaarste te gebruiken om het gedrag van jouw potentiële klanten te beïnvloeden en hen te overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf overtuigende verkoopteksten en… Just hit publish!

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Daar hoort het verbeteren van je schrijfskills natuurlijk ook bij. Abonneer je daarom op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Meer weten over hoe je jouw verkoopteksten kunt laten schrijven door een copywriter die de principes van Cialdini helemaal in de vingers heeft?

Maak nu een afspraak

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!