Lizzy van Houwelingen
11 januari ‘24 3 min. leestijd

3 Super effectieve copywriting formules

De3: Tips & Tricks

Een goede opbouw is essentieel voor elke tekst. Maar hoe doe je dat nou precies? Misschien heb je weleens van AIDA, TIPS of Cialdini gehoord. Niet? Dan bespreken we deze nu met je. Ken je ze wel? Dan ontdek je ongetwijfeld waardevolle tips over hoe je ze inzet. 

https://www.youtube.com/watch?v=uYcUtNI7e8g

Welkom bij De3, waar we je elke aflevering drie tips en tricks geven om je webteksten te verbeteren. Ik ben Lizzy van CopyRobin en of jij nou een ondernemer of marketeer bent: het is mijn missie om jou te helpen bij het schrijven van betere teksten.

Formule 1: AIDA

Dit staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze methode voor het schrijven van overtuigende teksten is inmiddels zeer populair. Je begint met het trekken van de aandacht van je lezer, bijvoorbeeld door een pakkende titel of een interessante inleiding.

AIDA: Attention, Interest, Desire en Action.

Vervolgens wil je de interesse van de lezer wekken. Schrijf over onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep en waar deze graag meer over wil weten.

Daarna wil je de lezer laten verlangen naar wat jij te bieden hebt. Laat bijvoorbeeld zien welk probleem jouw product of dienst kan oplossen. En tot slot wil je dat de lezer actie onderneemt. Sluit af met een duidelijke call-to-action.

Formule 2: de TIPS-methode

Deze methode staat voor Titel, Introductie, Paragrafen en Slot. Dit helpt je een basisgeraamte aan te houden. Begin met een pakkende titel die de inhoud van je tekst samenvat.

TIPS: Titel, Introductie, Paragrafen en Slot.

Vervolgens schrijf je een introductie waarin je het onderwerp van de tekst introduceert en uitlegt waarom het relevant is voor je lezer. Daarna volgen de paragrafen.

Zorg voor een goede afwisseling tussen tekst en eventuele afbeeldingen of video's. Sluit af met een krachtig slot waarin je nogmaals benadrukt waarom de inhoud van de tekst belangrijk is voor de lezer én waarin de belangrijkste punten samenvat.

Formule 3: de Cialdini-methode

Deze methode is gebaseerd op de zes beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini: wederkerigheid, sociale bewijskracht, autoriteit, consistentie, sympathie en schaarste.

Cialdini: Wederkerigheid, sociale bewijskracht, autoriteit, consistentie, sympathie en schaarste.

Door deze principes toe te passen in je tekst, kun je de lezer overtuigen om bijvoorbeeld een product te kopen of een dienst af te nemen. Geef bijvoorbeeld gratis informatie weg in ruil voor het e-mailadres van de lezer (wederkerigheid), laat zien hoeveel mensen jouw product of dienst al hebben afgenomen (sociale bewijskracht), toon begrip voor de lezer en laat zien dat je aan zijn of haar kant staat (sympathie), en creëer schaarste door bijvoorbeeld een beperkt aantal plekken aan te bieden (schaarste dus).

Leestip: Hoe schrijf je een effectieve en overtuigende verkooptekst?

Deze 3 formules helpen je om conversiegerichte teksten te schrijven. En wat is een tekst als die niet converteert? Luister daarom mee naar de 3 formules - nog één keer op een rijtje: AIDA, TIPS en Cialdini.

Dat waren De3 van deze keer weer. Nu jij! Schrijf met deze 3 formules en… Just hit publish!

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Daar hoort het verbeteren van je schrijfskills natuurlijk ook bij. Abonneer je daarom op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Weten of CopyRobin jou kan helpen aan overtuigende teksten?

Maak een afspraak

Lizzy van Houwelingen

CopyRobin

Voordat Lizzy van Houwelingen als redacteur bij CopyRobin begon, heeft ze vele wegen op het carrièrepad bewandeld. Ze is opgeleid als jurist, maar werkte na haar rechtenstudie ook als redacteur bij een maandblad, marketing- & communicatiemanager en tekstschrijver. Haar veelzijdige ervaring en aangeboren aversie tegen taal- en spelfouten, vormen een ideale combi voor het redigeren van teksten én het hier en daar toevoegen van een verrassende noot. Met dubbel ‘R’ dus, lieve lezers ;-)


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!