Hoe krijg ik goede testimonials?

13-09-2016

https://www.youtube.com/watch?v=AX7BEtH_afs

Wat is de belangrijkste taak van een testimonial, een aanbeveling van een klant?... Nieuwe klanten over de streep trekken. Inderdaad. Maar hoe krijg je nou testimonials die daar ook echt bij helpen? Testimonials die er niet zijn om ons ego te strelen, maar juist om twijfels weg te nemen bij je prospects en ze echt over de streep te trekken?

Daarover gaat ik het nu met je hebben. Want als je voortaan je klanten om een testimonial vraagt, stel dan de drie vragen die ik deze aflevering behandel. Ik beloof je dat je dan aanbevelingen krijgt die wervender zijn dan ooit.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Tip 1: Addresseer de twijfels van je prospects

De eerste vraag gaat misschien helemaal tegen je gevoel in, maar het is de allerbelangrijkste vraag om te stellen... Het antwoord op deze vraag addresseert namelijk de twijfels die jouw prospects kunnen hebben. Het laat aan je prospects zien dat ook jouw klant die twijfels had, maar dat die onterecht waren. Het antwoord op deze vraag ruimt direct de grootste obstakels voor een transactie uit de weg. 

En die vraag is: “Wat had je ervan kunnen weerhouden om zaken met ons te doen?”.... Nog een keer: “Wat had je ervan kunnen weerhouden om zaken met ons te doen?”

Antwoorden kunnen bijvoorbeeld zijn “Ik dacht dat jullie te duur zouden zijn”. Of: “Ik was bang dat jullie bedrijf te klein - of juist te groot - zou zijn”. Vraag aansluitend wat je klant heeft doen besluiten om toch met je in zee te gaan...

Tip 2: Schets het beeld vóór en naá jouw tussenkomst

De tweede vraag heeft tot doel om jouw prospect een beeld te schetsen van de situatie voor en na jouw tussenkomst. Met andere woorden, welk verschil heb je weten te maken voor je klant? En die vraag luidt: “Wat heeft onze dienst of product je opgeleverd?”...  Ik herhaal: “Wat heeft onze dienst of product je opgeleverd?”

Het antwoord op deze vraag toont de prospect wat hij zal misgelopen door niet jouw dienst of product af te nemen. Hij kan zich gaan indenken welke voordelen jouw dienst of product voor hem gaan opleveren. Nu kun je, als je wilt en als daar aanleiding toe is, op dit onderdeel nog even doorvragen. Bijvoorbeeld: “Welk aspect van onze dienst of product vind je het meest waardevol?” En daarna eventueel: “Kun je nog drie andere voordelen van ons product of dienst noemen?”

Tips 3: Vraag of ze jouw dienst/product zouden aanbevelen

De derde vraag heeft tot doel om de testimonial extra geloofwaardigheid te geven: “Zou je onze dienst of product aanbevelen bij je relaties?"...  “Zou je onze dienst of product aanbevelen bij je relaties?"

Deze vraag lijkt voor de hand te liggen, maar hij is heel belangrijk. Want, om wat aardige dingen te zeggen over een leverancier is één ding. Maar om een dienst of product aan te bevelen aan je eigen relaties is wel even iets anders. Daarmee zet je klant namelijk zijn of haar eigen reputatie op het spel.

Een positief antwoord op deze vraag geeft dan ook flink wat extra gewicht, extra geloofwaardigheid aan de aanbeveling. Sluit je interview eventueel nog af met de vraag of jouw klant nog wat heeft toe te voegen. Daarmee haal je misschien nog wat onverwachte, maar waardevolle inzichten boven water.

Wacht, ik stel je gelijk nog even de drie vragen. Schrijf je dan een testimonial voor mij? Hier zijn ze nog een keertje op een rijtje: Vraag 1: “Wat had je ervan kunnen weerhouden om zaken met ons te doen?” Vraag 2: “Welk aspect van onze dienst of product vind je het meest waardevol?” En vraag 3: “Zou je onze dienst of product aanbevelen bij je relaties?"

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Bel een klant, stel deze drie vragen en...Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Terug naar het overzicht