Eric van Hall
24 maart ‘20 3 min. leestijd

Hoe promoot ik m’n blogposts het beste?

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=JfLEt8hLfbY

Wil je meer bezoekers voor je blog? Blijf dan kijken, want in deze aflevering deel ik drie super slimme dingen met je die je kunt doen na publicatie van je blog om de zichtbaarheid te vergroten.

Je hebt per slot van rekening tijd, moeite of geld in je blog geïnvesteerd. Dan wil je daar uiteraard zoveel mogelijk voor terugkrijgen. Natuurlijk stuur je een mailing naar je mailing list en vanzelfsprekend stuur je updates via je social media kanalen. Maar de drie dingen die ik je in deze video laat zien, doet bijna niemand, terwijl ze wel super slim zijn… Ben je benieuwd welke drie dingen je nog meer kunt doen om je blog te boosten? Blijf dan kijken tot het eind, want vooral de laatste vergeet bijna iedereen, terwijl het een bijzonder makkelijke en effectieve manier is om meer bezoekers naar je blogpost te krijgen.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Tip 1: Meld je pagina direct aan bij Google Search Console

De eerste tip die ik je geef om de zichtbaarheid van je blog direct te verbeteren is een eenvoudige actie, die je hoogstens één minuutje van je tijd kost, maar die er wel voor zorgt dat jouw blogpost uren, zo niet dagen eerder vindbaar wordt in Google. En die tip is: meld je nieuwe blogpost direct na publicatie aan bij Google Search Console.

Dit is een gratis dienst van Google. Je zult wel eerst eenmalig je website moeten aanmelden en verifieren. Daarna ga je dus, zodra je blogpost online staat, naar Google Search Console en kies je uit het menu eerst ‘Crawlen’ en vervolgens ‘Fetchen als Google’... Plak de URL van je nieuwe blogpost in het vakje en klik op ‘ophalen’. Daarna klik je op ‘indienen bij index’. Als je dit nu niet kunt onthouden, onthoud dan alleen ‘Fetchen als Google’ en zoek daarop. Handleidingen genoeg op het web.

Tip 2: Plan voor elke post gelijk voor een jaar meerdere updates in

Het tweede ding dat bijna niemand doet, levert je juist op lange termijn veel meer bezoekers op. Vooral als je blogpost een lange houdbaarheidsdatum heeft. Zogenaamde ‘evergreen content’. Plan met een social media tool als Oktopost, Hootsuite of Buffer gelijk voor een jaar social media updates in. Bijvoorbeeld een keer per maand.

Maak voor je post een stuk of zeven verschillende updates en plan ze ver vooruit. Op die manier krijgt jouw blogpost ook over vele maanden tot een jaar nog regelmatig bezoekers via jouw social media accounts. Bovendien komen jouw nieuwere volgers zo ook in aanraking met jouw oudere werk.

Tip 3: Link vanuit oudere blogposts naar je nieuwe blogpost

De derde en laatste tip is er eentje waar bijna niemand aan denkt. Maar deze tip levert je op de lange termijn meer bezoekers op en zorgt ervoor dat jouw bezoekers langer op je website blijven. Dat is bovendien goed voor je SEO. Voor je vindbaarheid in de zoekmachines.

Nieuwsgierig wat deze handige truc is?... Link vanuit relevante oudere blogposts naar je nieuwe blogpost zodra je die hebt gepubliceerd. Misschien heb je wel een paar oudere posts die veel zoekverkeer krijgen. Op deze manier kun je dat verkeer doorsturen naar je nieuwe pagina. Kost je misschien 10 minuten, maar je hebt er nog jaren plezier van.

Dat waren de drie dingen die bijna niemand doet, maar die jouw blog wel flink vooruit kunnen helpen. Ik zet ze nog even voor je op een rijtje: 1: Meld je pagina direct na publicatie aan bij Google Search Console met ‘Fetchen als Google’. 2: Plan maanden tot wel een jaar vooruit je social media updates in. En ten slotte 3: Link zo snel mogelijk na publicatie vanuit relevante oudere blogposts naar je nieuwe artikel.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Gebruik voortaan deze drie slimme manieren om je blog te promoten en...Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!