Eric van Hall
29 mei ‘18 3 min. leestijd

Hoe maak je een ‘saai’ bedrijf interessant?

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=tRoh2NWMTuE

Ben je bang dat jouw organisatie niet interessant genoeg is om over te schrijven? Gefeliciteerd! Dat betekent dat je een uitgelezen kans hebt om je te onderscheiden.

Ga maar na: als jij dat denkt, denken jouw concurrenten dat waarschijnlijk ook. Anders hadden ze je al lang laten zien dat je ongelijk hebt. Toch? Laat ik je een ding op het hart drukken: Elke organisatie is interessant voor de juiste doelgroep. Hoe ‘saai’ je zelf ook denkt dat jouw bedrijf is, jouw klanten en potentiële klanten denken daar anders over. Zeker als je gebruik maakt van de volgende drie ijzersterke tips om een ‘saai’ bedrijf interessant te maken:

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Tip 1: Zorg dat je verhaal bruikbaar is

Over elke organisatie kun je oneindig veel verhalen vertellen. Serieus: Er is altijd een verhaal. Maar belangrijker dan het feit dat er altijd wel een verhaal is, is dat jouw verhaal interessant is voor jouw doelgroep, jouw publiek. En de eerste tip die ik je wil geven is deze: Zorg dat je verhaal bruikbaar is. Vraag je daartoe het volgende af: Welk probleem lost jouw verhaal op voor de lezer? Hoe verandert jouw tekst het leven van de lezer? Wat wil je dat de lezer doet nadat hij of zij de tekst heeft gelezen? En waarom zou hij of zij jou moeten geloven en je adviezen opvolgen? Als je al deze vragen kunt beantwoorden, weet je dat jouw verhaal nuttig is voor jouw publiek.

Tip 2: Zorg dat je verhaal relevant is voor jouw doelgroep

Dan komen we bij tip 2. En die ligt mooi in het verlengde van tip 1. Want wat bruikbaar is voor de een is volstrekt nutteloos voor de ander. Tip 2 is dan ook: Zorg dat je verhaal relevant is voor jouw doelgroep. Stel jezelf daartoe de volgende vragen: Hoe groot is het probleem waarover ik schrijf voor mijn lezers? En hoe urgent? Hoe geloofwaardig is mijn organisatie als afzender is van deze boodschap? Bedenk daarbij dat mensen graag oplossingen kopen, maar liever niets krijgen opgedrongen.

Tip 3: Zorg dat je verhaal onderhoudend is

Als jouw boodschap bruikbaar en relevant is voor je publiek, rest er nog een tip en die is: Zorg dat je verhaal onderhoudend is. Dit vinden de meeste mensen het moeilijkst. Dat geldt misschien ook wel voor jou. En ik zal hier ook niet beweren dat het super makkelijk is om onderhoudend te schrijven, maar het is goed te doen. Ik weet zeker dat jij het ook kan. De truc is om je verhaal heel persoonlijk te schrijven. Doe alsof je het verhaal aan je beste klant vertelt. Schrijf het gericht aan één persoon, niet aan een groep. Put uit eigen ervaringen. Maak het persoonlijk en gebruik voorbeelden. En tenslotte: gebruik de 3-akten structuur van storytelling: akte één schetst de status quo. Akte twee toont het probleem waarmee je lezer kampt. En in akte drie toont jouw oplossing de uitweg voor jouw klant.

Ik zet de drie tips waarmee je elk saai bedrijf interessant kunt maken nog even voor je op een rijtje: Tip 1: Zorg dat je verhaal bruikbaar is. Tip 2: Zorg dat je verhaal relevant is voor jouw doelgroep. En tip 3: Zorg dat jouw verhaal onderhoudend is door de 3-akten structuur van corporate storytelling te volgen: situatie, probleem, oplossing.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Gebruik voortaan deze drie tips om jouw bedrijfsverhalen interessanter te maken en ...Just hit publish!

Plaats gratis proefopdracht

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!