Hoe formuleer je een contentstrategie voor jouw bedrijf?

11-04-2017

Ben je ervan overtuigd dat jouw bedrijf met content marketing aan de slag moet? Kijk dan uit, want de verleiding is groot om gelijk te gaan bloggen of vloggen. De kans op succes is dan echter gering. Voorkom dat je één van die ondernemers wordt die zich impulsief op content marketing hebben gestort, alleen maar om na een half jaar en een illusie armer alweer af te haken.

Waarom een contentstrategie?

Zonder een contentstrategie ben je als een stuurloos schip op zee. Een contentstrategie geeft namelijk richting aan de content die je produceert. Een contentstrategie zorgt ervoor dat alle content aan jouw zakelijke doelstellingen bijdraagt. Het is daarom de basis van iedere succesvolle website.

Denk er maar eens over na. Wat is het belangrijkste aan je website? Juist, dat is de content (inhoud). Aan een lege website heb je niets.

Een effectieve contentstrategie is van groot belang voor het succes van je website en je onderneming.

Een effectieve contentstrategie is dus van groot belang voor het succes van je website en je onderneming. Om een effectieve contentstrategie te ontwikkelen, raden we je aan om onderstaande stappenplan te volgen.

1) Stel je kernstrategie op

Het is belangrijk dat je weet welke richting je met je content op wilt. Stel daarom eerst een kernstrategie op.

Wat zijn de doelen van je website? Wat wil je bereiken met de content die je produceert? Wil je dat klanten contact met je opnemen? Wil je direct producten uit een webshop verkopen? Stel je doelen op via het SMART-principe. Het is vooral belangrijk dat je doelen meetbaar zijn, zodat je na een bepaalde tijd kunt analyseren of je de juiste resultaten behaalt.

Wat zeggen belanghebbenden? Een manier om je te helpen de juiste doelen voor een website te achterhalen is door verschillende belanghebbenden te interviewen. Spreek bijvoorbeeld met je marketingmanager, de PR-afdeling, of je webmaster. Het is ook erg handig om leveranciers en klanten te spreken. Vergeet niet om aan te geven dat alles anoniem en vertrouwelijk is.

Deze interviews helpen je bovendien om jouw doelgroep(en) in kaart te brengen. Je leest er hieronder meer over.

2) Creëer een klantprofiel

Je kunt geen goede contentstrategie opstellen als je niet weet wie je klant is en wat zijn of haar wensen en verlangens zijn. Breng dus eerst in kaart wie je klant is. De content die je ontwikkelt moet namelijk op zijn of haar belevingswereld aansluiten. Content moet over hen gaan, niet over jou. Een klantprofiel helpt je daarbij.

Wie is jouw belangrijkste demografische groep? Delen jouw klanten bepaalde eigenschappen, zoals leeftijd, sekse, opleiding of locatie?

Wat voor titel hebben jouw klanten? Verkoop je vooral aan CEO’s, kleine zelfstandigen, of aan anderen? Wat is hun functie titel?

Welke persoonlijke eigenschappen spelen een rol? Heb je vooral voorzichtige klanten die niet snel een aankoop doen? Of juist mensen die staan te springen om in je te investeren?

Wat willen klanten met jouw aanbod bereiken? Welke doelen helpen jouw aanbod te bereiken? Wat vinden je klanten belangrijk aan jouw aanbod?

Wat houdt klanten tegen om een aankoop te doen? Is je prijs misschien te hoog voor sommige klanten? Of weten ze niet zeker welke voordelen een aankoop voor ze heeft? Misschien vinden ze het lastig om een meerdere te overtuigen van het nut van jouw aanbod?

Hoe overtuig je jouw klanten? Hoe zorg je ervoor dat je eventuele bezwaren overkomt? Zoeken jouw klanten naar sociaal bewijs of willen ze hun investering terugverdienen? Willen ze alle specificaties weten of zoeken ze naar simpel advies?

Zijn er andere relevante details? Welke informatie helpt je om jouw aanbod aan de man te brengen? Bereik je jouw doelgroep door middel van hun hobby’s? Met aanbevelingen van andere klanten?

3) Check je content

Heb je al een website? Inventariseer dan eerst de content die je al hebt.

Welke content heb je? Breng alle content die je hebt in kaart. Als je geen grote website hebt, kun je iedere pagina naar Excel kopiëren. En anders kun je gebruikmaken van een content analyse tool. Vergeet niet om alle content in kaart te brengen, dus ook je blogs, white papers, e-boeken, etc.

Ondersteunt de content jouw doelen? Ga na welke content je helpt om jouw doelen te bereiken. En ga ook na welke content daar niet bij helpt. Welke content heb je nog nodig om jouw doelen te bereiken? Welke content sluit goed aan op je doelgroep? En welke niet? Mis je nog een bepaalde aansluiting?

Wat is de kwaliteit van jouw content? Controleer de kwaliteit van jouw content d.m.v. een content audit. Breng vervolgens in kaart hoeveel redactie er nog nodig is. Heb je verouderde content die kan worden verwijderd? Welke content moet worden bijgewerkt? Welke content mis je nog? En welke content is juist in orde?

Met een duidelijke en overzichtelijke structuur zorg je ervoor dat jouw website gebruiksvriendelijk, toegankelijk en toekomstbestendig is.

4) Breng structuur aan

Met een duidelijke en overzichtelijke structuur zorg je ervoor dat jouw website gebruiksvriendelijk, toegankelijk en toekomstbestendig is.

Welke paginatypes heb je? Breng de verschillende soorten pagina’s van je website in kaart. Denk aan je homepage, over ons, diensten/producten, contact, enz.

Hoe kun je de content verder opdelen? Deel per paginatype je content op in onderdelen. Bij een artikel is dat bijvoorbeeld een titel, intro, bodytekst, een bepaalde auteur, enz. Het helpt om termen van velden in je CMS te gebruiken. Probeer niet te veel losse velden te gebruiken, dat maakt het juist lastiger voor auteurs. Ga daarom uit van vijf tot zeven velden per paginatype. Uiteraard zijn er uitzonderingen te bedenken, bijvoorbeeld bij bepaalde productpagina's

5) Denk na over workflow

Hoe richt je de workflow het beste in? Ontwerp de workflow van jouw CMS. De meeste content management systemen beschikken standaard over een workflow. Ga na wat wel en niet goed werkt, zodat je de workflow optimaal in kunt richten. Zorg ervoor dat schrijvers zo min mogelijk worden afgeleid door onnodige zaken en dat ze niet vergeten om belangrijke gegevens in te voeren.

https://www.youtube.com/watch?v=2egwnfF4xN8 

6) Organiseer het beheer

Om ervoor te zorgen dat jouw contentstrategie goed en consequent wordt uitgevoerd, kun je waarschijnlijk beter bepaalde taken delegeren. Zo voorkom je dat nieuwe content niet op tijd wordt geplaatst en waarborg je de kwaliteit van de content.

Hoe beheer je alle taken? Bepaal wie verantwoordelijk is voor wat. Zorg ervoor dat belangrijke en terugkerende taken in kaart worden gebracht en koppel hier personen aan. Een handige manier om dit overzichtelijk te maken is door gebruik te maken van een verantwoordelijkhedenmatrix.

Hoe analyseer je het al dan niet behalen van jouw doelen? Het is belangrijk dat je continu aan je contentstrategie blijft schaven. Dat doe je door te kijken of jouw doelstellingen worden behaald. Analyseer periodiek de voortgang. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een schema voor.

Hoe organiseer je de contentcreatie?

Als je de checklist tot dit punt hebt gevolgd, dan heb je nu handvatten om een efficiënte contentstrategie te formuleren. Maar wat nu? Content die je al hebt moet je waarschijnlijk aanpassen en je zult nieuwe content moeten creëren. De checklist gaat hier verder door op een aantal belangrijke vragen en overwegingen in te gaan.

Wie creëert de content? Heb je iemand binnen het bedrijf die aan de slag kan gaan met jouw content? Ga je er iemand voor aannemen? Ga je het zelf doen? Of besteed je het uit?

Hoe waarborg je de kwaliteit van de content? Het is belangrijk dat de content die je in gaat zetten van hoge kwaliteit is. Unieke en kwalitatieve content doet het goed bij zowel de bezoekers van je website als de zoekmachines. Mocht je iemand binnen het bedrijf met de contentcreatie willen belasten, kan diegene eigenlijk wel content van hoge kwaliteit produceren? En mocht je het werk willen uitbesteden aan een freelancer, hoe vind je iemand die hoogwaardige content kan (blijven) produceren?

Besef wel dat content marketing duursport is.

Heb je genoeg tijd voor de creatie van content? Besef wel dat content marketing duursport is. Je zult het lang moeten volhouden om de vruchten ervan te plukken. Content marketing is een strategie voor de langere termijn. Kun je dit volhouden als iemand binnen je bedrijf ermee aan de slag gaat? Kortom: is er genoeg tijd voor? Als dit niet het geval is, kun je erover nadenken om iemand aan te nemen of het werk uit te besteden. Je kunt bijvoorbeeld een freelancer inhuren, of een tekstbureau in de arm nemen?

Is er genoeg budget? Iemand in dienst nemen voor contentcreatie is een goed idee, maar wel een prijzige oplossing. Het werk uitbesteden is een goedkopere oplossing. Als je denkt dat het uitbesteden van de contentcreatie een goede oplossing voor je bedrijf is, hoe zorg je er dan voor dat je dit betaalbaar kunt doen? Hoeveel betaal je een tekstschrijver?

Schakel CopyRobin in

Om je te helpen bij bovenstaande overwegingen willen we je graag iets vertellen over CopyRobin. We denken namelijk dat CopyRobin dé ideale oplossing is als het om contentcreatie gaat. Het werk uitbesteden aan CopyRobin kost je weinig tijd. Ja, je moet er wel voor zorgen dat je briefing duidelijk is. Je bent zelf medeverantwoordelijk voor het succes van de teksten. Een goede freelancer vinden, briefen en begeleiden kost doorgaans veel meer tijd. Een tekstbureau neemt je meer werk uit handen, maar daar betaal je ook voor.

In vergelijking met een freelancer ben je ervan verzekerd dat de kwaliteit gewaarborgd is. Geleverde teksten worden namelijk gecontroleerd door een redactie. Daarnaast heb je wél het persoonlijk contact zoals je met een freelancer hebt. We koppelen namelijk een vaste tekstschrijver aan jou. Mocht diegene uitvallen, bijvoorbeeld door ziekte, dan staat er gelijk een andere copywriter voor je klaar. Je hoeft niet zelf op zoek naar vervanging, zoals bij een freelancer.

Bovendien is CopyRobin betaalbaar. Je hoeft niet al te diep in je portemonnee te grijpen om te beschikken over een kwalitatieve copywriter. Reguliere tekstbureaus zijn doorgaans stukken duurder.

Hebben we je warm kunnen maken voor CopyRobin? Heb je geen tijd om content te produceren? En ben je op zoek naar een goedkope, maar kwalitatieve oplossing? Neem dan vandaag nog contact met ons op.

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

Aan de slag met content marketing? CopyRobin helpt.
Plaats een gratis proefopdracht

Terug naar het overzicht