
Hoe begin ik een zakelijke blog voor mijn bedrijf?
ArtikelenBloggen is tegenwoordig voor veel organisaties een cruciaal en een onmisbaar onderdeel van hun sales en marketing. Maar helaas is bloggen niet voor iedereen even makkelijk. CopyRobin wil je helpen om je zakelijke blog gelijk goed op te zetten.
Volg deze 7 stappen en publiceer binnen no time je eigen zakelijke blog!
Stap 1: Bepaal het publiek voor je zakelijke blog
Allereerst moet je natuurlijk weten wie het publiek is waarop je jouw zakelijke blog richt. En hierbij geldt: hoe gedetailleerder, hoe beter. Want hoe meer je over jouw publiek weet, hoe meer je jouw content voor hen persoonlijk relevant kunt maken.
Vind je het moeilijk om nu al je doelgroep heel nauwkeurig te omschrijven? Geen probleem. Begin dan gewoon wat algemener met je onderwerpen. En gaandeweg leer je dan je doelgroep kennen door te monitoren wat voor soort mensen jouw blog lezen en welke content ze bekijken. Zo kun je jouw content hier steeds verder op aanpassen. Je kunt er ook achter komen wat je doelgroep wil, door actief op zoek te gaan naar hun vragen: vraag het direct aan je klanten of bezoek forums en social media sites waar jouw (potentiële) klanten vragen stellen.
Stap 2: Verplaats je in de belevingswereld van je doelgroep
Klanten zoeken eerst uitgebreid online naar algemene informatie over een bepaald onderwerp. Slechts 3% zoekt naar een specifiek product. Het gaat er dus om dat je de informatie die jouw doelgroep zoekt weet te koppelen aan jouw product of dienst.
Als je bijvoorbeeld paarse ballpoints verkoopt, dan is het verleidelijk om meteen over paarse ballpoints te schrijven. Beter is om je content te richten op informatie waar mensen sowieso al op zochten, en dat is waarschijnlijk ballpoints in het algemeen.
Bijvoorbeeld de voordelen van ballpoints. Of de verschillen tussen ballpoints en vulpennen. Dat zijn zaken waar mensen op zoeken. Dus zulke content is voor jouw doelgroep relevant. En daarmee kun je ze uiteindelijk verleiden om jouw speciale paarse ballpoints te kopen.
Stap 3. Plan langere tijd vooruit
Ga niet elke week denken: “Wat zal ik deze week allemaal gaan bloggen?”, maar plan vooruit. Dit kun je zelfs een half jaar vooruit doen. Maak dus een lijst met al je ideeën voor onderwerpen waar je over gaat bloggen. Zet deze onderwerpen vervolgens in een lijst, bijvoorbeeld in Excel of in de spreadsheet van Google Drive.
Je gaat hiermee als volgt te werk: in de eerste kolom zet je de titel of omschrijving van het idee. In de tweede kolom maak je aantekeningen van de dingen waar je aan dacht toen je het idee verzon. In de derde kolom zet je de opleveringsdatum en in de laatste kolom de publicatiedatum. Eventueel aangevuld met de naam van de auteur als er meerdere bloggers meewerken aan je zakelijke blog.
Stap 4. Volg deze formule voor zakelijke blogs
Je hebt de juiste onderwerpen gevonden om over te bloggen. Je weet dat je doelgroep deze content (waarschijnlijk) interessant vindt. Je hebt al je onderwerpen in een redactiekalender gezet. Het is tijd om echt te gaan schrijven!
Maar hoe ga je te werk?
Volg deze formule voor zakelijke blogs en het komt helemaal goed:
- Bepaal het doel van je blogpost. Is er een call to action? Of is het puur om een klik te krijgen met je lezers doordat je ze iets nuttigs geeft?
- Formuleer het probleem van je klanten of hetgeen wat ze willen weten (en dus waarom ze deze blogpost gaan lezen).
- Verwerk vragen in je blogpost. Vragen die je richt aan je klant en waar je de oplossing voor kunt bieden. Door te vragen kun je je oplossingen en content voor de klant nóg relevanter maken. Zo betrek je ze er actief bij, nodig je ze uit om erop te reageren en weet je ook meteen waar hun problemen en vragen zitten. Twee vliegen in één klap!
- Plaats je gekozen zoektermen strategisch in de tekst. Zo vindt jouw doelgroep je sneller in Google. Om te weten wat de beste zoektermen zijn om te gebruiken in je blogposts, kun je een zoekwoorden onderzoek doen. Hiervoor bestaat een groot scala aan (gratis) tools. Bij CopyRobin werken we naar grote tevredenheid met Textmetrics.
- Bedenk lokkende, aantrekkelijke titels. Hier zijn een paar tips and tricks voor: vul het onderwerp in bij de zoekbalk van Google. De autocomplete functie vult het woord dan aan. En dat zijn dus goede aanvullingen om in je titel te verwerken. Of kijk in de inhoudsopgave van (online) boeken die gaan over jouw onderwerp. Een geweldige bron van uitstekende onderwerpen. En last but not least: spiek eens bij blogs van concurrenten ter inspiratie.
https://www.youtube.com/watch?v=ZSIKHko9bO8
Stap 5. Schrijf voor online consumptie
Als je een zakelijke blogpost schrijft, houd er dan altijd rekening mee dat jouw publiek die gaat lezen op een beeldscherm. En dat is bovendien vaak het kleine schermpje van een smartphone.
- Schrijf een pakkende, maar korte titel. Anders lijkt de titel op een lap tekst, aangezien het schermpje van een smartphone natuurlijk klein is vergeleken met je laptop of pc.
- Kom direct terzake: maak in je introductie gelijk duidelijk waarom de content relevant is voor de lezer. Wat maakt deze blogpost een must read? Een makkelijke en mooie manier om dit te doen is door je tekst te beginnen met een vraag.
- Zorg ervoor dat je tekst vlot te lezen is. Gebruik veel witregels, een duidelijke structuur en gebruik makkelijke taal. Moeilijke woorden schrikken af.
- Schrijf korte alinea’s. Dat leest vlotter. Een tekst vult een scherm van een mobiele telefoon al snel. Wat op je laptop een kleine alinea is, is op je smartphone al snel een lap tekst. Daarom is de richtlijn voor een alinea gemiddeld zo'n 30 tot 60 woorden.
- Maak de tekst ‘scannable’. De meeste mensen scannen een tekst voor ze deze gaan lezen eerst globaal om te bepalen hoe relevant die voor hen is. Hier kun je ze bij helpen. Dat doe je door gebruik te maken van tussenkopjes, opsommingen, foto’s, plaatjes, video’s, quotes en opmaak.
https://www.youtube.com/watch?v=QZ1ht-BDxkI
Stap 6. Maak je blog klaar voor publicatie
Je tekst is nu klaar. Nu hoef je hem alleen nog maar te publiceren. Hiervoor kun je verschillende content management systemen gebruiken, bijvoorbeeld WordPress. Dit is één van de meest gebruikte content management systemen. Draait je website niet op WordPress? Geen probleem. Veel content management systemen hebben tegenwoordig een blogfunctie. En je kunt je zakelijke blog eventueel ook los installeren in WordPress.
https://www.youtube.com/watch?v=pkBD-UD442A
Voor de URL van je blog kun je het beste de volgende structuur aanhouden: jouwdomeinnaam.nl/blog. En voor de artikelen gebruik je duidelijke taal, zodat iedereen weet waar de pagina over gaat.
Sowieso is het beter om voor je blog een subfolder van je eigen domein te gebruiken in plaats van een ander (sub)domein te kiezen. Waarom? Omdat je naamsbekendheid wilt van je eigen domein. Bovendien moet jouw website de autoriteit worden van het onderwerp/probleem dat je oplost. Ook is het beter voor de zoekresultaten in zoekmachines.
En uiteraard maak je jouw blog extra aantrekkelijk door passende afbeeldingen te gebruiken. In de video hieronder leggen we uit waar je dan zoal op moet letten.
https://www.youtube.com/watch?v=FT2VDkaUJ6g
Stap 7. Meet je resultaten
Meten is weten. Maak daarom handig gebruik van technieken die het gebruik van je zakelijke blog analyseren, zoals Google Analytics. Monitor met welke blogposts men het meeste doet. Dus welke blogposts leest men het vaakst, welke artikelen deelt men het meest, enzovoorts. Maak hier vervolgens een lijst van. Dit is een handige bron, omdat je hier meerdere dingen mee kunt doen: vervolgartikelen schrijven, verzamelposts schrijven en oudere artikelen recyclen.
Wil je aan de slag met je zakelijke blog?
Beantwoord een paar vragen en ontvang binnen 24 uur een gratis contentstrategie & -planning voor zes maanden!