3 Manieren om je lezers weg te jagen en hoe ze te voorkomen.

15-05-2018

https://www.youtube.com/watch?v=WaWyDtGzjWo

Ga weg! Ik wil niet dat je naar deze video kijkt! ….. Ben je er nog? Wow. Daar ben ik blij om, want ik wil je natuurlijk niet echt wegjagen. Maar bij veel teksten die ik lees, krijg ik sterk de indruk dat de schrijver dat, weliswaar onbedoeld, wel doet. In deze aflevering van De3 bespreek ik daarom de drie grootste afknappers waarmee je jouw lezers gegarandeerd wegjaagt. Wil je weten of jij je ook schuldig maakt aan deze drie tenenkrommers, maar vooral hoe je ze voortaan kunt voorkomen? Blijf dan zeker kijken tot het einde en huiver met me mee…

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Afknapper 1: Moraliseren

Afknapper nummer 1 voor je lezers is iets waar wij Nederlanders helaas vaak goed in zijn. Namelijk: moraliseren. Jouw waarheid als de enige waarheid verkondigen. Tenzij je een begenadigd columnist bent met een sterk gevoel voor humor en ironie, is moraliseren een van de snelste manieren om je lezers weg te jagen. Dr Phil zei het ooit heel mooi: Do you want to be right? Or do you want to be loved? Als je met je teksten je lezers wilt veranderen, in beweging wilt brengen, ga dan zeker niet preken. Daarvoor is je lezer allergisch. Een goede schrijver, formuleert zodanig, dat de lezer tussen de regels door zelf tot de juiste inzichten komt. Geef de lezers jouw ongetwijfeld sterke argumenten, maar verpak ze zodanig dat het voor ze voelt alsof ze die zelf hebben bedacht. Een goede techniek daarvoor is om je lezers prikkelende vragen te stellen waardoor ze zelf gaan nadenken.

Afknapper 2: Beleren

Afknapper nummer 2 voor je lezers is beleren. Het beruchte Nederlandse opgeheven vingertje. Want, als je lezers ergens kriegel van worden, is het wel een virtueel opgeheven vinger. Duidelijkheid en helderheid zijn prima, maar kijk uit dat het geen betweterigheid en eigenwijsheid wordt. Want daarvan gaan onze nekharen overeind staan. Deel alsjeblieft je kennis, maar stel je daarbij kwetsbaar en open op. Geef je lezer ruimte om haar eigen conclusies te trekken en geef haar daarbij het gevoel dat dit OK is. Ook hier geldt, net als bij afknapper 1, het moraliseren, dat een goede techniek is om je lezer nieuwsgierig te maken. Laat ruimte open voor vragen, voor zelf ontdekken. Zo leert je lezer uiteindelijk veel meer.

Afknapper 3: Te vroeg verkopen

De derde afknapper ligt altijd op de loer wanneer je jouw lezer als een potentiële klant ziet. Die derde afknapper is namelijk de - te vroege - ‘sales pitch’. Zodra de lezer er lucht van krijgt dat je iets probeert te verkopen, wordt ie achterdochtig. Net als bij zo’n opdringerige verkoper op een netwerkborrel, die je bij het eerste handenschudden al trakteert op z’n ‘elevator pitch’. Begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk wil je jouw dienst of product verkopen en dat is je goed recht. Je doet niet voor niets aan content marketing, toch? Sterker: ik wil ook wat aan jou verkopen. Weet je al wat dat is? Zometeen verschijnt hierboven een linkje, hint, hint ;-). Verkopen is prima, maar daarbij zijn de juiste timing en de juiste toonzetting essentieel. Maak met je tekst jouw lezer nieuwsgierig naar de mogelijke oplossing voor zijn of haar probleem. Als je het goed doet, snakt je lezer na het lezen van jouw tekst naar meer informatie over jouw dienst of product. Hij heeft zichzelf er al van overtuigd dat hij nu echt iets aan dat probleem moet doen en staat open voor de oplossing die jij hem biedt. Gebruik daarvoor de drie akten structuur van ‘storytelling’: schets een herkenbare situatie, beschrijf het probleem van je klant en toon tenslotte jouw oplossing.

Ik zet de drie afknappers nog even voor je op een rijtje: Afknapper 1: moraliseren. Do you want to be right? Or do you want to be loved? Afknapper 2: beleren. Vermijd het opgeheven vingertje. En afknapper 3: de te vroege sales pitch. Bouw je verhaal op volgens de drie akten structuur om van je lezers geleidelijk kopers te maken.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Vermijd voortaan deze drie tenenkrommende afknappers en ...Just hit publish!

Wil je graag meer webcopy tips & tricks? Abonneer je dan op De3 en mis nooit meer een aflevering. Of ga naar copyrobin.nl en schrijf je in op onze mailing list. Zo blijf je altijd op de hoogte van onze nieuwste schrijftips.

Teksten laten schrijven waar niemand op afknapt?
Plaats een gratis proefopdracht

Terug naar het overzicht