Eric van Hall
19 juni ‘18 3 min. leestijd

3 Blogstrategieën die vertrouwen wekken

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=bh5SopdUWh0

Waarom lezen mensen je blog? … Omdat de titel van een artikel ze aansprak in een Google zoekresultaat? Goed mogelijk. Omdat je schrijft over een onderwerp dat ze interesseert? Ongetwijfeld... Maar hoe maak je van lezers volgers? Hoe zorg je ervoor dat ze steeds weer terugkomen voor meer? …Het antwoord is simpel: Door vertrouwen te wekken. Vertrouwen is de motor waarop je blog draait. In deze aflevering van De3 geef ik daarom je drie blogstrategieën die vertrouwen wekken bij lezers. Blijf zeker kijken tot het einde, want ze tellen alle drie even zwaar.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Om van je lezers volgers te maken moet je ervoor zorgen dat ze erop kunnen vertrouwen dat je weet waar je het over hebt en dat je met vaste regelmaat artikelen schrijft waar je volgers wijzer van worden.

Tip 1: Schrijf en presenteer je blog vakkundig.

Een slecht geschreven en knullig opgemaakte blog wekt geen vertrouwen. Besteed daarom voldoende aandacht aan de kwaliteit van je teksten. Niet alleen inhoudelijk, maar ook kwa vorm. Voorkom spel- en grammaticafouten en wollig taalgebruik. Zorg ervoor dat de opmaak van je blog uniek is en in de huisstijl van je organisatie. Maak gebruik van afbeeldingen, embedded video’s, quotes, tussenkopjes en andere zaken om je tekst goed leesbaar en ‘scannable’ te maken.

Tip 2: Wees deskundig en oprecht.

Deel je kennis ruimhartig en vermijd daarbij hype en propaganda. Jouw lezers hebben een scherp afgestelde ‘bullshit radar’. Niets ondermijnt je geloofwaardigheid meer dan de indruk dat je alleen maar met je eigenbelang bezig bent. Denk in dienst van je volgers en wees altijd eerlijk. Onderbouw je verhaal zoveel mogelijk met controleerbare, objectieve bronnen.

Tip 3: Publiceer op vaste tijden.

Zou jij een abonnement nemen op een tijdschrijft dat onregelmatig en sporadisch verschijnt? Ik ook niet. Als je een blog gaat volgen, wil je erop kunnen vertrouwen dat deze regelmatig nieuwe artikelen publiceert. Toch? Waarom zou je anders je e-mail adres aan ze geven? Stel daarom een redactionele kalender op en zorg ervoor dat je je daaraan houdt. Het wekt vertrouwen en bijkomend voordeel is dat je veel meer blogs zult schrijven als je een vast publicatieschema hanteert, dan wanneer je alleen maar schrijft als je hoofd ernaar staat. Het wordt als het ware een gewoonte en zo bouw je na verloop van tijd een groot publiek op en zul je zien dat het verkeer via Google ook gestaag zal stijgen. Want ook Google zal meer ‘vertrouwen’ in je blog krijgen en dat belonen met hogere rankings.

Samenvattend:

Tip 1 om vertrouwen te wekken was ‘schrijf en presenteer je blog vakkundig’. Want een slecht geschreven en knullig opgemaakte blog wekt geen vertrouwen. Tip 2 was ‘Wees deskundig en oprecht.’ Jouw lezers hebben een scherp afgestelde ‘bullshit radar’. Zorg dat die niet op tilt gaat. En tenslotte tip 3: Publiceer op vaste tijden. Denk als een uitgever en stel een redactionele kalender op.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Gebruik voortaan deze drie tips om vertrouwen te wekken bij je lezers en ...Just hit publish!

Blogs die vertrouwen wekken uitbesteden?
Probeer CopyRobin gratis

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!