CopyRobin geeft me de vrijheid om te werken waar en wanneer ik maar wil

25-11-2019

Het is een mooie, koele herfstdag in Zweden, waar ik een week in een idyllisch en typisch Zweeds huisje doorbreng. Af en toe loop ik even naar buiten om wat hout te kloven voor de speksteenkachel en verder is het er heerlijk rustig en stil. Het is zelfs zó afgelegen, dat er regelmatig elanden, herten en ander wild langs het huisje lopen. Het moment waarop ik besluit een wandeling te gaan maken en de deur van het huisje achter me dichttrek, doorbreekt het geluid van mijn mobiele telefoon plotseling de stilte...

Dat Eric mij belt is niet geheel toevallig. Eerder die week meldde ik me via zijn bedrijf CopyRobin namelijk aan om als freelancer teksten te gaan schrijven. We hebben een goed gesprek, waarin Eric meer uitlegt over CopyRobin, de werkwijze en tot slot meldt dat de redactie direct aan de slag gaat om klanten aan me te koppelen. Op dat moment werk ik nog 24 uur in loondienst als content marketeer en ben ik daarnaast hard bezig met het uitbreiden van mijn eigen contentmarketingbedrijf. Het schrijven van teksten voor CopyRobin past daar dus heel mooi bij.

 

Eenvoudig werken met gedeelde mappen in Google Docs

Na het telefoongesprek met Eric gaat het allemaal snel. Diezelfde week nog ontvang ik een duidelijke handleiding voor freelancers en schrijf ik vanaf de bank voor de houtkachel in het Zweedse huisje mijn eerste teksten. Het gaat om content voor KPN. Het is leuk om direct al voor zo’n grote en bekende organisatie te schrijven, waar je als zzp’er niet zo snel een voet tussen de deur krijgt. Het aanleveren van de teksten gaat vervolgens heel eenvoudig via Google Docs, in een gedeelde map die de redactie van CopyRobin aan je toewijst. Zelf vind ik het prettig om het document eerst in mijn eigen Google Drive te schrijven, daarna in de gedeelde map te plaatsen en op te leveren aan CopyRobin.

 

Vaste schrijver voor de klant

In de maanden daarna koppelt CopyRobin me al snel aan nieuwe klanten en neemt het aantal opdrachten verder toe. Voor zover mogelijk word je als freelancer de vaste tekstschrijver voor een klant, afhankelijk van het door de klant gekozen pakket met bijbehorend aantal credits. Eén credit staat in de praktijk gemiddeld voor een kwartier werk is mijn ervaring. In je freelancersprofiel geef je eenvoudig aan hoeveel uren je per maand beschikbaar bent en welke onderwerpen je aanspreken of waarin je gespecialiseerd bent. Zelf schrijf ik bijvoorbeeld graag over duurzaamheid en elektrisch rijden, financiële of technische onderwerpen en marketing- of businessgerelateerde zaken.

 

Opdrachten van verschillende niveaus

Wanneer een opdracht binnenkomt, varieert de moeilijkheidsgraad van ‘Standaard’, tot ‘Creatief’ en ‘Expert’. In de praktijk is het niet zozeer de moeilijkheidsgraad, maar hangt het vooral af van de hoeveelheid tijd die de opdracht je zal kosten of een opdracht de status ‘Standaard’, ‘Creatief’ of ‘Expert’ krijgt. Een ‘Standaard’-opdracht voer je uit op basis van je eigen kennis, online beschikbare bronnen of bij de briefing aangeleverde input. ‘Creatief’ betekent dat je wat meer research zult moeten doen en ‘Expert’ betekent vaak dat je de klant van CopyRobin persoonlijk belt voor een interview waardoor je meer informatie over het onderwerp vergaart. Vooral de interviews en het persoonlijke contact met de klanten van CopyRobin maken het werk heel afwisselend. De wat lastigere opdrachten zie ik vaak als een soort puzzel, die je gaandeweg tijdens het schrijven oplost en er dan een mooi lopend geheel van maakt.

 

Altijd snel contact met CopyRobin

Heb je tijdens het schrijven een vraag of opmerking? Loop je tegen een probleem aan? Een mailtje naar de redactie levert snel een antwoord op. De kans is groot dat je dan kennismaakt met Suzanne Robbe, die in haar mails altijd heel vriendelijk is en precies begrijpt wat er bij freelancers, maar ook bij klanten speelt. In de praktijk komt het overigens ook regelmatig voor dat ik als freelancer direct contact opneem met de klant van CopyRobin. Dat werkt heel efficiënt.

 

Aan de andere kant mailen klanten me inmiddels al rechtstreeks met een vraag of opdracht en maken dan vervolgens zelf een nieuwe opdracht aan in het dashboard van CopyRobin. Daar koppelt de klant er meteen een deadline aan, zodat ik de opdracht in mijn planning kan zetten. Zodra er een nieuwe opdracht aangemaakt wordt, ontvang je als freelancer een mailtje met de opdrachtomschrijving (de briefing) en de voorgestelde deadline. Op dat moment kies je zelf of je de opdracht aanneemt en zo ja, of de deadline voor jou realistisch is. Daarmee zit het bijna altijd wel goed. CopyRobin neemt je, als tussenpersoon, veel werk uit handen en het lijkt wel alsof de redactie aanvoelt hoe druk je het op een bepaald moment hebt.

 

Waardevolle feedback op teksten en eindredactie

Een ander groot pluspunt van CopyRobin vind ik de eindredactie op elke aangeleverde tekst. In Google Docs zie je op die manier duidelijk welke verbeteringen er zijn doorgevoerd, voordat CopyRobin de tekst definitief voor oplevering naar de klant stuurt. In de meeste teksten kijk ik de aangebrachte wijzigingen nog even door. Hoewel je soms natuurlijk best een discussie kunt voeren over een bepaalde zinsopbouw, is het altijd leerzaam en geeft het je de kans om jezelf verder te verbeteren in het schrijven van teksten. Het zoveel mogelijk voorkomen van passieve zinnen is er zo een. Die feedback vind ik heel waardevol. Een enkele keer vraagt de klant om de tekst achteraf nog wat aan te vullen of te wijzigen. Om jezelf verder te verbeteren en ontwikkelen, biedt CopyRobin veel support op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en het schrijven van ‘pakkende’ content. Daarvoor raad ik de filmpjes die Eric van Hall publiceert echt aan.

 

Goede verdiensten

Inmiddels schrijf ik al twee jaar voor CopyRobin en bevalt de samenwerking enorm goed. Het mailcontact met de redactie is altijd snel, persoonlijk en er heerst een positieve sfeer. Wanneer je als auteur bij CopyRobin start, begin je met ranking ‘Brons’, maar naarmate je meer schrijft en laat zien dat je deadlines haalt, op professioneel niveau en in de gewenste tone of voice schrijft, groei je door naar ‘Zilver’ en vervolgens ‘Goud’. Het schrijven van teksten verandert in feite niet, maar per credit factureer je vanaf dat moment tot wel 40 procent meer. Zelf steeg ik binnen een half jaar van ‘Brons’ naar ‘Goud’ en inmiddels levert het schrijven voor CopyRobin me naast mijn andere werkzaamheden een meer dan mooie verdienste op. 

Aan het eind van de maand stuur je een factuur met daarop alle uitgevoerde werkzaamheden. En om het helemaal gemakkelijk te maken, werkt CopyRobin met een dashboard waarop alle uitgevoerde opdrachten overzichtelijk staan. Aan het eind van de maand download je een overzicht dat je overneemt op je factuur. Meestal staat het gefactureerde bedrag binnen 14 dagen al op je rekening. Een maand geleden ontving ik zelfs het bericht dat ik die maand de auteur was met de meeste opdrachten. Een mooie eer! (En natuurlijk een minstens zo mooie factuur! ;))

 

Het gaat allemaal om vrijheid

Hoewel ik vooral vanuit huis werk, geeft het schrijven voor CopyRobin me veel vrijheid. Alleen al de mogelijkheid om te kunnen leven als ‘wereldburger’ en gewoonweg te kunnen wanneer je maar wilt, terwijl je op elke locatie met internet gewoon inkomsten hebt, vind ik heel waardevol. De komende jaren werk ik verder aan het uitbouwen van mijn online inkomen, waaronder passieve inkomsten uit dividenden, semi-passieve advertentie- en affiliate-inkomsten uit websites en natuurlijk het actief schrijven voor opdrachtgevers, zoals CopyRobin. Een ideale mix.

Het mooie van schrijven voor CopyRobin is ook dat het schaalbaar is: heb je een drukke week, of wil je echt even lekker op vakantie zonder te werken? Stuur een mailtje en CopyRobin houdt er rekening mee. Zo zorg je altijd voor de perfecte balans.

Kortom, ik zie mijn werk voor CopyRobin als een van die inkomstenstromen die zorgen voor datgene wat het leven als online freelancer zo fijn maakt: de vrijheid om te werken, wanneer en waar je maar wilt! Bij CopyRobin zit je daarvoor helemaal goed.

 

Wil je ook aan de slag als freelance auteur?

Ga direct naar het aanmeldingsformulier en meld je aan.

 

Terug naar het overzicht