35 content marketing tools: de favorieten van onze experts
ArtikelenBen je een marketeer? Dan ben je waarschijnlijk - net zoals ik - dol op tools. Handige tools waarmee jij en je marketing team tijd en geld besparen, die de kwaliteit van je werk verbeteren en die nieuwe inzichten opleveren. En die zijn natuurlijk altijd welkom!
Zelf werk ik met een flink aantal tools, maar ik was ook heel benieuwd naar de tools die mijn mede-marketeers gebruiken. Daarom vroeg ik ze naar hun favorieten. Deze uitgebreide lijst van 35 content marketing tools is het resultaat.
16 experts deelden hun ervaringen met me: Bas van Petten (Bambuu)), Aaron Mirck (Presscloud), Edwin Vlems, Cheryl Bunskoek (Wirelab), Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis), Kyrill Poelmans (Textmetrics), Patrick Heijmans (Webwinkelcommunity), Joran Hofman (Sales Loves Marketing), Joost Zengers (The Content Case), Yvonne Bierings (The Content Case), Sirkka van Loon, Jarik Oosting (SmartRanking), Romano Groenewoud (SEOgeek), Pierre Vanderfeesten (Festiviter), Ed van der Meer (Apple Support Ed), Annerieke Kamphuis (Whizpr).
Inhoud
- Tools voor contentonderzoek
- Tools voor visuele content
- Tools voor ondersteuning bij het schrijven
- Tools om goed en efficiënt samen te werken
- Grotere suites van content marketing tools
- Content marketing analytics tools
- Tools om je boodschap te verspreiden
Vindbaarheid staat voorop
Het zal je niet verbazen dat veel van de content marketeers groot belang hechten aan vindbaarheid van hun kostbare content. Yvonne Bierings (The Content Case) stelt dat “je met een goede content marketing tool ook kritisch naar je SEO kijkt”. Joost Zengers (The Content Case) sluit zich hierbij aan en vindt een content marketing tool pas goed als je er ook kritisch naar je SEO mee kan kijken.”
Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis): “Als content marketeer wil je het allerbeste van het web schrijven. Je wilt informeren en uniek zijn. Content marketing tools maken je het werk veel gemakkelijker, mits je ze goed inzet!”
Tools voor contentonderzoek
We beginnen dit overzicht met een aantal tools waarmee je kunt onderzoeken welke content je het beste kunt maken voor je publiek.
#1 Answerthepublic
Answerthepublic is een tool die onze experts vaak noemen. Ook Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) is erg enthousiast: “Heb je geen idee waarover je wilt schrijven? Geen inspiratie of last van een writers block? Dat overkomt iedere content marketeer weleens. Laat dat je niet tegenhouden, voor nieuwe ideeën raadpleeg je het publiek!”
Answerthepublic.com is een online tool waarmee je letterlijk het publiek raadpleegt voor input. Zet de taal en het land op je eigen voorkeur (alleen bij de betaalde versie) - en ja, Nederland en Nederlands zijn gewoon aan te vinken - en gooi er een zoekwoord in. Vul je bijvoorbeeld ‘hardlopen’ in? Dan toont de tool een netjes gesorteerd grid met alle ‘wie’, ‘wat’, ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘’ welke’-vragen die mensen stellen, gerelateerd aan je zoekwoord. Pierre Vanderfeesten (Festiviter) gebruikt de tool vooral “om contentinspiratie op te doen".
De tool maakt ook vergelijkingen, zoals hardlopen versus wandelen, of geeft inzicht in gerelateerde vragen, zoals ‘hardlopen als je spierpijn hebt’. Bas van Petten (Bambuu):
Answerthepublic.com maakt de vragen van je doelgroep over een specifiek onderwerp inzichtelijk”. Ook Edwin Vlems gebruik Answerthepublic.com om die ene veelgestelde vraag te beantwoorden: “Waar zoeken mijn klanten dan op bij Google?"
Conclusie: Answerthepublic.com geeft je leuke handvatten voor nieuwe content. Doe er je voordeel mee. Enige nadeel, je moet de content nog wel zelf gaan schrijven. Of besteed het schrijven van teksten uit, bijvoorbeeld bij CopyRobin.
Kosten
Gratis (beperkt aantal zoekopdrachten per dag). Unlimited: Onbeperkt aantal zoekopdrachten: $99 per maand ($79 per maand bij jaarlijkse betaling)
Website: https://answerthepublic.com/
#2 Ubersuggest
Hoewel volgens Edwin Vlems wat minder mooi dan Answerthepublic, vindt hij Ubersuggest als SEO-tool wel uitgebreider. Joran Hofman (Sales Loves Marketing) licht verder toe: “Voor het achterhalen van goed scorende content en interessante keywords om te targetten gebruiken wij Semrush & Ubersuggest. Wanneer je niet weet waarover je wilt schrijven, biedt Ubersuggest direct uitkomst. Het werkt heel simpel, je voert je Engelse keyword in en krijgt direct suggesties van content die goed scoort. De volgende stap is dan het bekijken van relevante keywords om te verwerken in je blog.” Pierre Vanderfeesten (Festiviter) vindt het een goede gratis tool voor zoekwoordenonderzoek en SEO.
Kosten
Gratis met basisfunctionaliteit. Drie maandabonnementen van €29 tot €99 per maand.
Website: https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/
#3 Keywordtool.io
Zoekwoordenonderzoek is cruciaal voor een goede contentstrategie. Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) is op dat gebied fan van Keywoordtool.io. Ze zegt daarover: “Voor content waarmee ik in zoekmachines wil scoren, gebruik ik Keywordtool.io. Uiteraard schrijf ik ook wel zonder eerst de zoekwoorden in kaart te brengen. Snackable content noem ik dat. Kleinere brokken content die lekker weglezen en informeren.
Vooral de betaalde variant van Keywordtool.io is erg gebruiksvriendelijk. Je krijgt inzicht in zoekwoorden, maar ook gerelateerde termen en vragen die er vaak omheen worden gesteld.
Kosten
Gratis 750+ long-tail keyword suggesties per zoekterm. Pro-versie vanaf $69 tot $159 per maand.
Website: https://keywordtool.io/
#4 HubSpot Blog Ideas (website)
Cheryl Bunskoek (Wirelab) tipt de Blog Ideas Generator van Hubspot: “Door een of meerdere termen in te voeren, krijg je gratis titels suggesties waar je direct mee aan de slag kunt!”
Kosten
5 suggesties gratis. Persoonlijke gegevens invullen om 250 extra suggesties te downloaden.
Website: https://www.hubspot.com/blog-topic-generator
#5 Yoast
Pierre Vanderfeesten (Festiviter) noemt de Yoast WordPress plugin: “Ik vind het de ideale Wordpress-plugin voor SEO-optimalisatie.”
Kosten
Gratis, €71.20 per jaar voor Premium-versie met uitgebreide SEO-functionaliteit.
Website: https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/
Tools voor visuele content
Sirkka van Loon vertelt over het belang van afbeeldingen in je content: “Ze bieden niet alleen een welkome onderbreking in grote lappen tekst, maar dragen ook bij aan het verduidelijken ervan. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden.”
Weet je eenmaal welke visuele content je gaat produceren? Dan is het tijd voor de tools waarmee je visuele content, zoals afbeeldingen en video’s maakt.
#6 Canva
Maar liefst vijf van onze experts noemen Canva als perfecte tool voor grafische content. Bas van Petten (Bambuu) licht toe: “Canva.com is niet alleen handig voor social images, maar heeft ook een grote database met infographics die je gewoon mag aanpassen."
Het team van Cheryl Bunskoek (Wirelab) gebruikt Canva om snelle, ‘snappy’ content te maken voor social media en andere publicaties: “De kosten om te unlocken zijn laag, maar de gratis versie biedt al genoeg mogelijkheden om flyers, wallpapers, animaties, infographics en meer te maken”.
Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) beschrijft Canva zelfs als “de absolute favoriet van mijn collega en Head of Inbound Christiaan. Canva werkt gemakkelijk en met lagen.” De vergelijking met Photoshop is door het werken met lagen snel gemaakt. Pierre Vanderfeesten (Festiviter) beschrijft Canva als tool “om snel en gemakkelijk mooie visuals te creëren, maar dan zonder kennis van Photoshop.”
Kosten
Gratis, € 8,99 (Pro) of € 27,00 (Onderneming) per maand.
Website: https://www.canva.com/
#7 Unsplash
Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis): “Niet elk bedrijf heeft een Shutterstock-account. Toch wil je je artikelen en landingspagina’s wel meer laten opvallen met goede afbeeldingen en foto’s. Hiervoor kun je gebruikmaken van de platforms die rechtenvrije foto’s aanbieden.”
Voor rechtenvrije foto’s zweert Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) net als ikzelf bij Unsplash.
Kosten
Gratis.
Website: https://unsplash.com/
#8 Mockuper
“En vind je bij Unsplash je gewenste afbeelding niet? Maak ze dan eens zelf met Mockuper.net”, licht Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) toe.
Kosten
Gratis
Website: https://mockuper.net/
#9 Mediamodifier
Ook tipt Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) de tool Mediamodifier, waar je ook e-book covers mee creëert: “Zo zorg je ervoor dat je content er visueel nog aantrekkelijker uitziet.”
Kosten
Gratis met watermerk. Zonder watermerk voor $15 per dag, $19 per maand of $108 per jaar.
Website: https://mediamodifier.com/
#10 Photopea
Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis): “Het schalen of aanpassen van het formaat van rechtenvrije foto’s kan natuurlijk met Paint, maar ik gebruik zelf het liefste Photoshop. Beschik je daar niet over? Gelukkig zijn er genoeg soortgelijke online programma’s te vinden. Photopea is een geweldige online tool die eigenlijk alles hetzelfde toont als Photoshop. Zelfs de sneltoetsen werken (bijna) allemaal hetzelfde!”
Kosten
Gratis.
Website: https://www.photopea.com/
Leestip: Afbeeldingen voor je website of blog: de ultieme lijst
#11 Soapbox
https://www.youtube.com/watch?v=ZhHbgMkneP4
Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) vervolgt: “Content is alles wat je maakt en de wereld inslingert. Ook video’s, dus. Nu kun je natuurlijk zelf beelden schieten en monteren, maar je kunt ook eenvoudig een presentatie vastleggen of een instructievideo maken. Met Soapbox maak je snel screencasts, inclusief je eigen hoofd. Op die manier maak je eenvoudig een instructievideo of cursus.
Kosten
Gratis, Solo: $300 per jaar en Teams op aanvraag.
Website: https://wistia.com/soapbox
#12 Unfold (app)
Cheryl Bunskoek (Wirelab) tipt Unfold: “Met Unfold maak je toffe stories voor Facebook en Instagram. Met de story templates bouw je eenvoudig mooi ogende en consistente Instagram- en Facebook Stories.”
Kosten
Gratis basisfunctionaliteit. Extra functies tegen geringe betaling.
#13 Vidyard
Pierre Vanderfeesten (Festiviter) gebruikt Vidyard: “Een ideale tool om videocontent mee te beheren op je website, maar ook in mail.”
Kosten
5 video’s gratis, Pro-versie vanaf $15 per maand voor 20 video’s.
Website: https://www.vidyard.com/
Tools voor ondersteuning bij het schrijven
De volgende serie tools helpen je bij het schrijven (of laten schrijven) van je teksten.
#14 Grammarly
Zelf maak ik voor mijn Engelse teksten heel graag gebruik van Grammarly. Deze tool analyseert je teksten niet alleen op spelling en grammatica, maar ook op leesbaarheid, ‘engagement’ en ‘delivery’. Je kunt daarbij een aantal doelen opgeven, zoals type publiek, tone of voice, soort tekst en wat je wilt bereiken. Grammarly toetst je tekst vervolgens aan die doelen en geeft je suggesties.
Ook Joran Hofman (Sales Loves Marketing) zweert bij Grammarly: “Schrijf je in het Engels? Dan kun je eigenlijk niet zonder Grammarly. Het helpt je om je teksten grammaticaal beter te maken. En erg handig: wanneer je met freelancers werkt, test Grammarly de aangeleverde teksten ook op plagiaat. Zo weet je zeker dat je unieke content online zet.”
Kosten
Gratis voor basisfunctionaliteit. Premium vanaf $11,66 per maand voor geavanceerde tekstcontrole.
Website: https://www.grammarly.com/
#15 CopyRobin
Besteed je het schrijven van je teksten liever uit? Dan wijs ik je natuurlijk graag op mijn eigen bedrijf CopyRobin. Zelf was ik er niet opgekomen om CopyRobin hier als tool te noemen, maar gelukkig noemde Bas van Petten (Bambuu), een van onze experts en tevens klant van CopyRobin, deze tool spontaan: "CopyRobin :) Besteden wij allerlei contentwerk aan uit”.
Kosten
Gratis proeftekst, Starter-abonnement vanaf €285 per maand voor hoogwaardige content. Ook losse opdrachten mogelijk. Bekijk hier de prijzenpagina.
Website: https://copyrobin.nl
#16 Textmetrics
Bij CopyRobin werken we ook nauw samen met Textmetrics. Daarmee toetsen we onze teksten op leesbaarheid en maken we ze SEO-proof. De tool herkent zelfs (gender)bias in teksten. Kyrill Poelmans (Textmetrics) licht toe: “Textmetrics is superhandig om teksten volgens de tone of voice en guidelines van je organisatie te schrijven. Met Textmetrics zorg je ervoor dat de leesbaarheid goed is en je de SEO-zaken op orde hebt.”
Kosten
Gratis 7 dagen trial.
Website: https://www.textmetrics.com/
#17 Emojipedia
Emoji’s zie je steeds meer, zelfs in serieuzere content. Zelf zocht ik me altijd gek naar leuke emoji’s, tot ik Emojipedia ontdekte. En ik ben niet de enige.
Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) vindt zelfs niets zo leuk als communiceren in emoji’s: “In mijn content gebruik ik ze ook vaak. Het heeft ook een extra functie, want content valt in de zoekmachine meer op als je een gepaste emoji in je meta-description gebruikt.
Kosten
Gratis.
Website: https://emojipedia.org/
#18 Presscloud
Bij CopyRobin is er veel vraag naar het schrijven van persberichten. Maar als je een persbericht hebt geschreven, hoe krijg je die dan onder de ogen van journalisten? Daarvoor werken we samen met Presscloud.
Oprichter Aaron Mirck (Presscloud) legt uit hoe het werkt: “Hiermee kun je zelf aan de slag met PR, zonder een PR-bureau te hoeven gebruiken. Presscloud is eigenlijk een allround PR-toolkit voor ondernemers en marketeers. Ook krijg je veel handige tips over PR. Niet alleen bespaar je zo gigantisch op je marketingkosten, maar zet je ook tijdens de coronacrisis PR in."
Kosten
Vanaf € 139 per maand. Bij jaarabonnement één maand gratis.
Website: https://presscloud.co/
#19 DeepL translator
Moet je een tekst vertalen van of naar het Nederlands? Dan raad ik absoluut DeepL translator aan. Een paar jaar geleden waren machinevertalingen vooral lachwekkend, maar inmiddels ben ik zwaar onder de indruk van de kwaliteit. Ik gebruik DeepL translator regelmatig voor correspondentie in het Duits. Vooral wanneer je Engels als brontaal gebruikt is het heel bruikbaar.
Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) is ook fan: “Google translate is een goede tool, maar DeepL translator gaat nog een stapje verder. Het heeft de verschillende talen nog beter onder de knie dan Google. De DeepL translator-plugin maakt alles nog veel gemakkelijker.”
Ook Sirkka van Loon zweert bij deze moderne vertaaltool: “DeepL is echt het antwoord voor iedereen die teksten in meerdere talen schrijft, maar tijd wil besparen op het meerdere keren vertalen van dezelfde tekst. DeepL Translator was echt een verademing vergeleken met Google Translate. Loop de teksten wel altijd nauwkeurig na op vreemd lopende zinnen of bizarre woordkeuzes.
Kosten
Gratis. (Pro-versie met uitgebreide functionaliteit 30 dagen gratis trial. Daarna vanaf € 5,99 tot 39,99 per maand voor 100 vertalingen).
Website: https://www.deepl.com/nl/translator
Tools om goed en efficiënt samen te werken
Content marketing is teamwork. Daarom mogen in dit overzicht samenwerkingstools natuurlijk niet ontbreken. Voor de meesten van ons is Slack blijkbaar zo vanzelfsprekend dat geen van de experts dit samenwerkingstool noemde. Maar de volgende tools noemden een aantal experts wel.
#20 Trello
Een gratis samenwerkingstool met veel functionaliteit is Trello. Bij Mediaweb houden we de contentkalender ermee bij. Ook Joran Hofman (Sales Loves Marketing) gebruikt Trello: “Wanneer je eenmaal content gaat schrijven, wil je consistent blijven. We hebben een contentkalender in Trello gemaakt. Dat garandeert een constante stroom van content.”
Jarik Oosting (SmartRanking) vult aan: “Trello is een ideale tool om het overzicht te bewaren. Een goed proces voor het schrijven, redigeren en vermarkten van je content is namelijk van groot belang. Overzicht is heel belangrijk, zeker als het om een enorm belangrijk stuk content gaat.”
Kosten
Gratis. Business-abonnement met uitgebreide teamfunctionaliteit vanaf $9,99 per gebruiker per maand.
Website: https://trello.com/nl
#21 Monday
Aaron Mirck (Presscloud) tipt Monday: “Naar mijn mening is Monday de handigste tool om samen te werken in een team van contentmakers. Superoverzichtelijk en met een megafijne user interface.”
Kosten
Gratis proberen, daarna vanaf €39 per maand voor 5 gebruikers.
Website: https://monday.com/lang/nl/
#22 Google Drive
Deze tool om samen te werken aan content is zo gewoon voor iedereen dat je hem bijna zou vergeten. Maar wie kan er nog zonder Google Drive?
Aaron Mirck (Presscloud) is er kort over: “noem een handigere tool om samen te werken of bestanden uit te wisselen? Precies.”
Jarik Oosting (SmartRanking) kan zelfs niet meer zonder Google Docs: “Het is dé online tool om gemakkelijk samen te werken bij het schrijven van content. Suggesties en opmerkingen plaatsen in een Google Docs document is een fluitje van een cent en je loopt geen risico meer dat iets per ongeluk niet wordt opgeslagen.”
Kosten
Gratis (15 GB), daarboven kleine betaling voor extra opslagruimte van €1,99 (100 GB) tot wel 10 TB voor €99,99 per maand. Zakelijk (Drive Enterprise) betaal je alleen voor de opslagruimte die medewerkers gebruiken)
Website: https://www.google.com/intl/nl_ALL/drive/
Grotere suites van content marketing tools
Dan komen we nu toe aan een aantal grotere suites van content marketing tools. Dit zijn doorgaans zeker geen goedkope tools, maar met deze Zwitserse zakmessen van de content marketing tools boek je vaak wel heel mooie resultaten.
#23 HubSpot
Meerdere van onze experts zijn groot fan van Hubspot. Cheryl Bunskoek (Wirelab) brengt al haar (content)marketingwerkzaamheden ermee naar één overzichtelijke plek: “Van het opzetten van editorial kalenders tot het verspreiden van blogs, social media posts, e-mail marketing en meer. Aanvullend kent HubSpot nog veel extra features, variërend van een CRM en deal pipelines tot SEO-tools en een supportsysteem.”
Een tool als HubSpot vervangt al snel diverse losse tools zoals MailChimp en HootSuite. Vergelijkbare tools zijn onder andere Act-on, SharpSpring en Salesforce.”
Pierre Vanderfeesten (Festiviter) gebruikt HubSpot zowel om marketingprocessen te automatiseren als om contentmarketingkennis op te doen. De ideale marketing automation tool dus.
Voor Annerieke Kamphuis (Whizpr) is HubSpot zelfs de favoriete contentmarketingtool: “Onze visie van altijd relevante content komt overeen met de visie van HubSpot. Het sluit naadloos aan op onze visie op circulaire communicatie. Daarnaast biedt HubSpot een breed scala aan trainings- en opleidingsmogelijkheden en is de tool relatief simpel en overzichtelijk ingericht.”
Kosten
Vanaf €36,80 per maand bij jaarbetaling. Professional-abonnement met zeer uitgebreide functionaliteit voor €740 per maand.
Website: https://www.hubspot.com/
#24 Ahrefs
Ahrefs is een zeer uitgebreide SEO-tool die over een gigantische database met backlink-informatie beschikt. Je kunt de tool ook heel goed gebruiken voor je research naar kansrijke content, zoektermen en om je rankings bij te houden.
Jarik Oosting (SmartRanking): “Ahrefs maakt het erg gemakkelijk om ideeën op te doen voor content waar je doelgroep écht iets aan heeft. Zo schrijf je relevante en waardevolle content voor conversies of bekendheid.”
Romano Groenewoud (SEOgeek) gebruikt vooral de content explorer van Ahrefs voor contentmarketingonderzoek: “Ik zie daar overzichtelijke SEO-metrieken en kan daarop filteren en sorteren. Zoals organisch zoekverkeer, links en aantal woorden, maar ook niet specifieke SEO-eigenschappen zoals, auteur en social shares. De interface is overzichtelijk en data daarmee gemakkelijk te verteren. Toch komt Ahrefs vooral tot zijn recht als tool ter ondersteuning van je linkbuilding campagnes.
Kosten
Vanaf $99 per maand.
Website: https://ahrefs.com/nl/
#25 SEMrush
SEMrush is een suite met enorm veel tools voor zowel SEO-specialisten als content marketeers. Je analyseert er razendsnel je eigen website en die van je concurrenten mee. Ook bevat SEMrush zeer uitgebreide keyword research tools, content topic research tools en schrijfassistenten om je teksten leesbaarder en SEO-proof te maken.
SEMrush is ook een van de favoriete content tools van Sirkka van Loon: "Het biedt vele mogelijkheden op het gebied van SEO, zoekwoordonderzoek, website analytics en meer. Met behulp van de Keyword Magic Tool vind je eenvoudig relevante zoekwoorden en onderwerpen om over te schrijven. Daarnaast vergelijk je je content met die van concurrerende pagina’s en domeinen. De tool heeft zelfs een SEO writing assistant die je helpt je content te optimaliseren met de juiste zoekwoorden en aangeeft hoe leesbaar en origineel je content is.”
Joost Zengers (The Content Case) voegt daaraan toe: “SEMrush is een complete tool. Het is perfect voor het opzoeken van historische data en het maken van concurrentie- en gap-analyses.”
Kosten
Vanaf $99,95 per maand (gratis trial mogelijk)
Website: https://www.semrush.com/
#26 Mangools
Joost Zengers (The Content Case) is fan van Mangools: “Voor een relatief laag bedrag heb je met Mangools veel functionaliteiten tot je beschikking, zoals keyword research, keyword tracking en tools voor linkbuilding. Dankzij de hoge gebruiksvriendelijkheid, de goede prijs-kwaliteitsverhouding en toegang tot data uit zowel Moz als Majestic, is Mangools een goede aanvulling voor iedereen die met contentmarketing bezig is."
Kosten
Basic vanaf €29,90 per maand (100 keyword lookups per dag en 200 suggesties). Premium vanaf €39,90 per maand (500 keyword lookups per dag en 700 suggesties).
Website: https://mangools.com/
#27 SE Ranking
Voor Patrick Heijmans (Webwinkelcommunity) is er maar één tool dat wat hem betreft alles kan: SE Ranking. “Omdat ik hier in feite alles mee kan doen en zien. Van een on-page checker tot een keyword suggestion tool. Maar ook de keyword grouper bespaart mij veel tijd."
Kosten
Vanaf €40 per maand (Optimum) tot €139 per maand (Enterprise)
Website: https://seranking.com/nl/
#28 Keyword density checker
Wil je weten of je de zoekwoorden die je in je content gebruikt goed hebt ingestoken? Gebruik je ze goed, op de juiste manier en met een goede dichtheid? Hoeveel content je ook schrijft, dit zijn de vragen waar elke content marketeer zich mee bezighoudt. Hiervoor maakt Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) onder meer gebruik van de tool ‘Keyword density checker’: “Hiermee check je zowel de content als je deze geschreven hebt, of als deze live staat. Zo zie je precies wat er nog ontbreekt en wat je kunt optimaliseren.”
Kosten
Gratis.
Website: https://www.seoreviewtools.com/keyword-density-checker/?text-input
Content marketing analytics tools
Meten is weten. Ook content marketeers ontkomen er niet aan om de ROI van hun inspanningen aan te tonen. Daarom mogen in dit overzicht een aantal analytische tools niet ontbreken.
#29 SEO Edge
Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis): “Nadat je je content live hebt gezet, wil je de rankings in de gaten houden. Ik gebruik hiervoor de betaalde variant van SEO Edge. Je maakt een nulmeting en ziet vervolgens elke keer het verschil in je rankings. Zo weet je altijd direct hoe je ervoor staat.”
Kosten
Gratis, Pro-versie $11,99 per jaar of $2,99 per kwartaal.
Beschikbaar voor iPhone en iPad.
#30 Google Analytics
Jarik Oosting (SmartRanking): “Wanneer je je content hebt geschreven en online hebt geplaatst, wil je natuurlijk wel weten hoe je content presteert. Daarvoor is Google Analytics onmisbaar. Aan de hand van de Google Analytics data kun je actie ondernemen, om je content nog beter te laten presteren.“
Kosten
Gratis.
Website: https://analytics.google.com/analytics/web/
#31 Google Search Console
Zodra ik nieuwe blog posts van Mediaweb of CopyRobin heb gepubliceerd, meld ik de URL direct aan bij de Googlebot via Google Search Console. Dat zorgt ervoor dat de content dan vaak al na een uur of twee terug te vinden is in de zoekresultaten. Doe je het niet? Dan kan de indexering veel langer duren.
Ook Joran Hofman (Sales Loves Marketing) meldt nieuwe content altijd direct aan via Google Search Console en voegt daaraan toe: “Binnen Search Console vind je ook op welke keywords je website wordt getoond en op welke positie je staat. Dit kan je helpen om relevante content te schrijven voor de keywords waar je hoger op wilt scoren."
Sirkka van Loon merkt op dat je niet om deze tool heen kan wanneer je content voor een website schrijft: “Het biedt inzicht in de top-zoekwoorden en welke positie je content in Google heeft. Zo bepaal je eenvoudig welke content extra aandacht nodig heeft en wat bijvoorbeeld het onderwerp van je volgende blog wordt.”
Kosten
Gratis.
Website: https://search.google.com/search-console/
Tools om je boodschap te verspreiden
Staat je content eenmaal online? Dan zul je die ook onder de aandacht moeten brengen van je publiek. Joe Pulizi stelt zelfs dat de promotie van je content 80% van de tijd in beslag moet nemen van alle tijd die je aan je contentmarketing besteedt. Dus als je 2 uur hebt geschreven, moet je nog 8 uur promoten. Zelf haal ik dat bij lange na niet, maar Joe heeft natuurlijk wel een punt. De volgende tools helpen je om je boodschap te verspreiden.
#32 Mailchimp
Zelf gebruik ik Mailchimp om mijn volgers een bericht te sturen zodra er een nieuwe blogpost online staat. Ik heb in de loop der jaren heel wat e-mailmarketingtools gebruikt, maar Mailchimp biedt naar mijn mening de beste prijs-kwaliteit. Het is een zeer complete suite van tools, inclusief automatisering, zoals drip-campagnes, bizar veel integratiemogelijkheden met andere tools en bijzonder gebruiksvriendelijk.
Kosten
Gratis, vanaf $9,99 per maand voor alle templates, A/B-testen en meer.
Website: https://mailchimp.com/
#33 Coosto
Cheryl Bunskoek (Wirelab) haalt meer resultaat uit haar social media met Coosto: “We gebruiken het voornamelijk voor een stukje social listening: het analyseert je merk en het sentiment, vergelijkt met je concurrentie en je ontdekt trending topics waar je op kunt inspelen.”
Kosten
Vanaf €39 per maand (3000 berichten per jaar)
Website: https://www.coosto.com/nl
#34 Hootsuite
Ed van der Meer (Apple Support Ed) gebruikt Hootsuite, omdat hij daarmee 5 sociale kanalen kan vullen met posts op verschillende tijden: “Erg handig is ook dat er inzicht gegeven wordt over je bereik, betrokkenheid enzovoort. Zelfs berichten uit Google of Facebook kun je er zien en beantwoorden.”
Kosten
Gratis (beperkte versie). Vanaf €25 per maand (10 social profiles)
Website: https://hootsuite.com/
#35 Netwerk en collega’s
Het lijkt misschien een vreemde eend in dit rijtje van content tools, maar Sirkka van Loon noemt tot slot nog een bijzondere tool: “Je eigen collega’s en/of connecties vormen een van de nuttigste content tools. Hoe goed je ook schrijft, je weet pas echt of een stuk content aanslaat wanneer je het door iemand anders laat lezen en zien. Misschien vind je je tekst zelf heel helder, maar leest het voor een buitenstaander lastig weg. Ook zie je zelf vaak details over het hoofd wanneer je ergens lange tijd met je neus bovenop zit. Collega’s geven nuttige feedback en helpen de puntjes op de i te zetten.”
Conclusie
Joran Hofman (Sales Loves Marketing) vat de essentie mooi samen: “Met alle tools die je gebruikt, in welk aspect van marketing dan ook, het doel moet altijd zijn dat je ze helpen om jou meer productief te maken of er meer uit te halen. Op www.saleslovesmarketing.co vind je daarvoor een groot overzicht van handige tools.
Annemarie ten Brinke (Team Nijhuis) sluit af: “Met al deze tools zie je dat het schrijven van content echt een vak is. Niet even wat ‘rammelen’, maar onderzoek doen, afbeeldingen en video’s maken en ervoor zorgen dat het online komt. Er zijn nog veel meer tools voorhanden. Zo zal iedere content marketeer weer eigen gebruiken hebben. Maar wat mij betreft zijn dit wel de belangrijkste.
Je contentent marketing teksten uitbesteden?
Probeer CopyRobin gratis