Eric van Hall
10 juni ‘20 8 min. leestijd

Het belang van marketplacespecifieke content

Artikelen

Door te gaan verkopen via marketplaces kun je de omzet van je webwinkel enorm laten groeien. Maar de ene marketplace is de andere niet. Om er echt succesvol mee te zijn heb je dan ook ijzersterke, 'marktetplacespecifieke content' nodig. Dat wil zeggen dat je de content specifiek op maat maakt voor de verschillende marketplaces waarop je wilt verkopen. Dat klinkt misschien complex en tijdrovend, maar hoe je dat goed aanpakt, laten we in dit interview met Niels Floors van ChannelEngine zien.

Wat is een online marketplace precies?

First things first, want wat is een marketplace precies? "Een marketplace is een e-commerceplatform waar externe verkopers de mogelijkheid hebben hun assortiment aan te bieden". legt Niels uit. Niels is Head of Partnerships & Sales bij ChannelEngine, een SaaS-platform waarmee je snel en efficient je webshop kunt verbinden met talloze marketplaces. "De marketplace fungeert daarbij als tussenpersoon. Een klant betaalt via het betaalsysteem van de marketplace, waarbij de eigenaar vaak een commissie ontvangt."

Bekende marketplaces in Nederland zijn bol.com, Marktplaats, booking.com en Airbnb. Ook Thuisbezorgd, Uber en Werkspot zijn bekende voorbeelden.

In bijna elke branche is tegenwoordig wel een online marketplace te vinden. Niels: "Voor alle partijen is het gebruik ervan een win-winsituatie:

  • De koper vindt op één plek veilig en vertrouwd alles wat hij nodig heeft. Vergelijkt verschillende aanbieders eenvoudig op criteria zoals prijs en kwaliteit.
  • Verkopers vergroten hun bereik en profiteren van het vertrouwen dat klanten in een marketplace hebben.
  • De marketplace verdient fees en commissies. Doordat steeds meer externe partijen zich bij hen aansluiten is een snelle groei mogelijk."

Optimaal scoren in de platformeconomie

"Wist je trouwens dat de wereldwijde omzet in de e-commercemarkt in 2020 ruim 2000 miljard euro bedraagt? Oftewel, ruim 2 biljoen euro", vervolgt Niels. "Naar verwachting groeit deze markt jaarlijks met 7,6%. Dat komt neer op een wereldwijd marktvolume van 2,75 biljoen euro in 2024." wereldwijde-omzet-ecommerce-2017-2024.png

Figuur 1. Wereldwijde omzet in de e-commercemarkt van 2017 t/m 2024

"Kijken we meer ‘lokaal’, dan zien we dat de markt in de ontwikkelde Europese landen de volwassenheidsfase bereikt. De concurrentie tussen verschillende e-commercespelers is moordend en kostenintensief. Statistica.com verwacht alleen al op de Europese markt een omzetgroei van US$ 387,3 miljard (€ 355 miljard) in 2020, tot US$ 502,9 miljard (€ 460 miljard) in 2024. Dat maakt de e-commerce-sector tot een van de meest dynamische en snelgroeiende industrieën in Europa. Daarmee maken online kanalen zoals marketplaces een grote stap voorwaarts.

Inmiddels verloopt 58% van de wereldwijde e-commerceverkopen via een online marketplace. Dit aantal groeit de komende jaren snel richting 75%."

aandeel-marketplaces-online-verkopen.png

Figuur 2. Aandeel van marketplaces in de wereldwijde online verkopen 

Dat betekent volgens Niels concreet dat we de ‘platformeconomie’ hebben bereikt, waarbij online kanalen zoals marketplaces productmodellen verbeteren. Ook de verhouding tussen de vraag- en aanbodkant verandert. "Marketplaces dwingen verkopers hun toegevoegde waarde, missie en klantervaring te verbeteren. Daarmee biedt het verkopen op marketplaces voor verkopers zowel een geweldige kans als complexe uitdaging. De vraag is namelijk vooral: hoe produceer je goede en relevante content om je concurrentie het hoofd te bieden? Hoe haal je het maximale uit een marketplace?"

3 stappen om je marketplacespecifieke content te optimaliseren

Niels wijst op een recente studie die aangeeft dat nauwkeurige en aantrekkelijke informatie over een product essentieel is om concurrerend te zijn op een marketplace. "Het helpt potentiële kopers een weloverwogen beslissing te nemen en vergroot de kans op aankoop."

In de volgende alinea’s geeft Niels je drie tips waarmee je hoogwaardige en marketplace-specifieke content produceert. Denk aan het verbeteren van de vindbaarheid door producttitels te verbeteren en zowel je productbeschrijvingen als -afbeeldingen te optimaliseren. Tot slot heeft hij nog een goede tip over klantonderzoekstools.

Stap 1: Verzin een ‘search proof’-producttitel

Om vindbaar te zijn tussen al het andere aanbod op een marketplace, zijn op de eerste plaats sterke en ‘search proof’ producttitels essentieel. Zeker wanneer je net begint. Maar wat is een goede titel? Hoe zorg je ervoor dat deze op marketplaces zichtbaar is en opvalt? Een aantal tips:

  • Match de producttitel met de zoekresultaten van de potentiële kopers (denk daarbij aan de volgorde van de kenmerken van het product, zoals merk, productnaam, type, maat, etc.).
  • Houd rekening met de maximale lengte in karakters die bij een specifieke marketplace geldt.
  • Plaats de meest relevante en essentiële informatie aan het begin van de titel.

Niels licht nader toe: "een goede producttitel wekt de nieuwsgierigheid van bezoekers op en verleidt om door te klikken. Geavanceerde replacement tags en dynamische titels maken het mogelijk om op een vlotte en efficiënte manier sterke titels op te zetten. Replacement tags vervangen bepaalde woorden of combinaties daarvan met een vooraf ingestelde andere waarde."

screenshot-advanced-rule-productnaam.png

Stap 2: Zorg voor een productbeschrijving van hoge kwaliteit

Niels: "een goede productbeschrijving is een echte conversiebooster. Uit onderzoek blijkt dat de productomschrijving vooral een grote invloed heeft op de betrokkenheid bij producten en de koopintentie van bezoekers."

Zo zorg je voor een conversieverhogende productbeschrijving:

  • Zorg ervoor dat je beschrijving alle relevante informatie over het product bevat.
  • Speel in op de emoties van de potentiële koper. Waarom en hoe maakt jouw product het leven van de koper beter of gemakkelijker? Wat kan hij of zij doen met de verschillende functionaliteiten?
  • Vertel waar mogelijk een verhaal, bied een oplossing en promoot een levensstijl. Laat het product daarmee overeenkomen en spreek je klant op die manier aan.
  • Kijk goed naar de eisen en specificaties die de marketplace stelt. Pas je productbeschrijving aan in overeenstemming met die specificaties. Zo gebruikt Amazon productbeschrijvingen en de bijbehorende trefwoorden als rankingfactor. Amazon toont een product in de resultaten als een trefwoord ook in de productbeschrijving wordt gebruikt. Bij Bol.com geldt dit niet, tenzij het zoekwoord ook onderdeel uitmaakt van de titel of producteigenschappen. Kortom, een productbeschrijving die voor Amazon werkt, werkt mogelijk niet voor bol.com of andersom.

"Gebruik de productbeschrijving om de aandacht op de USP’s te vestigen", vult Niels aan. "Bij Amazon is het bijvoorbeeld mogelijk om (premium) A+ content toe te voegen. Dat bestaat uit een extra sectie, waar je klanten met aantrekkelijke afbeeldingen, diagrammen, tabellen en video's meer over je product vertelt."

Stap 3: Selecteer de beste afbeeldingen

"Mensen zijn enorm beeldgedreven", aldus Niels. "Dat betekent dat ook visuele inhoud een belangrijk onderdeel is van aantrekkelijke marketplace content. Recente studies tonen aan dat goed beeld de betrokkenheid en aankoopbeslissingen van kopers positief beïnvloedt. Toch zien verkopers productafbeeldingen vaak als vanzelfsprekend of zien ze ze simpelweg over het hoofd. Juist terwijl het beeld bij een product een doorslaggevende factor kan zijn!"

Niels stelt dat je vooral de kwaliteit van het product duidelijk weer moet geven. "En vergeet niet alle kenmerken te laten zien. Denk in ieder geval aan:

  • Hoge kwaliteit (goede resolutie, neutrale achtergrond, etc.).
  • Toon het product in verschillende hoeken.
  • Zorg dat elke kleur of variant van het product in beeld is.
  • Zorg bij meerdere afbeeldingen voor onderlinge consistentie."

Het gebruik van beeld is wel heel marketplace-specifiek. Sommige kanalen (zoals Alibaba) bieden een breed scala aan opties voor fotomateriaal en beeldoptimalisatie. Op andere platforms is zo'n fotocentrische benadering soms minder geschikt, of ontbreken daarvoor de mogelijkheden.

Hoeveel je focust op beeld, hangt natuurlijk ook af van het product dat je wilt verkopen. Niels: "gaat het om schoenen op Zalando of jassen op Otto? Grijp dan alle mogelijkheden aan en plaats hoogwaardige, boeiende afbeeldingen. Zo zorg je voor de beste ervaring en breng je jouw product optimaal onder de aandacht. Verkoop je een nieuw boek op Amazon of een andere marketplace? Dan heb je waarschijnlijk meer aan een goede samenvatting van het verhaal."

Hieronder vind je een overzicht van de bovenstaande stappen voor contentoptimalisatie. Handig als memo tijdens klantonderzoek.

marketplace-content-optimization.png

Figuur 3. Zo optimaliseer je jouw marketplace content in 3 stappen.

Bonustip: ken je publiek

"Contentoptimalisatie en klantonderzoek gaan hand in hand", stelt Niels tenslotte. "Veel online platforms bieden daarvoor tools en inzichten die je veel vertellen over hun bezoekers. Amazon biedt bijvoorbeeld ‘Content Relevance Analysis’ (CRA): een gedetailleerde analyse van het zoek- en koopgedrag van Amazon-gebruikers, zowel op product- als op categorieniveau. Daarmee begrijp je klanten beter en helpt het je klanten om optimale productinformatie te bieden. Op die manier stimuleer je een positieve koopervaring." 

"De tool voert een uitgebreid trefwoordonderzoek voor je uit en zet daarmee de eerste stap richting succesgerichte content. CRA haalt informatie uit klantrecensies, vragen en antwoorden, externe websites, andere marktplaatsen, webwinkels, blogs en vlogs van invloedrijke experts. Daarmee is het een waardevolle en veelzijdige tool!"

Andere tools om de voorkeuren en winkelgewoonten van kopers te analyseren zijn:

Conclusie

Online kanalen blijven groeien en onderscheiden zich door nieuwe winkelervaringen te bieden. Ze triggeren nieuwe soorten aanbieders, breiden de opties voor klanten uit en komen met een steeds uitgebreider productaanbod. Ook stimuleren ze op die manier een gezonde concurrentie. Contentoptimalisatie wordt daarom steeds belangrijker. Sterker nog, het is tegenwoordig zelfs een cruciaal onderdeel van je marketingstrategie. 

Marketplacespecifieke content vergroot je kans op succes bij de verschillende marketplaces. Zorg voor ‘search proof’-titels, hoogwaardige productbeschrijvingen en geoptimaliseerde productafbeeldingen. Onthoud ook: elke marketplace is een dynamisch systeem, met unieke klantgedragspatronen. Zorg ervoor dat je ze kent. 

Tip: het beheren van jouw content op meerdere marketplaces wordt een stuk makkelijker met ChannelEngine. Daarmee koppel je iedere webwinkel eenvoudig aan de grootste marketplaces. Het is een totaaloplossing om meer te doen met marketplaces en je concurrentie voor te blijven. Neem gerust eens contact met ze op, of vraag direct een demo aan. 

waarom-channelengine.png

Ben je op zoek naar converterende en geoptimaliseerde teksten? Laat je het schrijven van goede marketplace-specifieke content liever aan professionals over? De copywriters en content-experts van CopyRobin helpen je graag verder.

Marketplace specifieke content laten schrijven?
Probeer CopyRobin gratis

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!