Eric van Hall
16 september ‘20 15 min. leestijd

Dit zijn de 37 beste schrijftools volgens de experts

Artikelen

Goede teksten zijn belangrijk om je boodschap te communiceren en je doelgroep te bereiken. Het schrijven van content is voor veel organisaties een echte basisbehoefte geworden. Zeker de laatste jaren is het belang van een goede contentmarketingstrategie met kwalitatieve teksten onmisbaar gebleken. Kortom: genoeg werk aan de winkel voor tekstschrijvers.

Een goede tekst zorgt ervoor dat jij of je klant op de gewenste zoekwoorden wordt gevonden. Ook levert het conversies op en het is een goede bron voor interactie op verschillende socialmediakanalen. Goede content zorgt er bovendien voor dat bezoekers langer op je website blijven. 

Reden genoeg om een aantal ervaren tekstschrijvers uit de CopyRobin stal te vragen naar hun favoriete schrijftools, ervaringen en tips. Samen met mij delen zij hun tips en tools op het gebied van research en inspiratie, spelling en grammatica, leesbaarheid en SEO.

Joost Zengers, Ludy Feyen, Tom Blijleven, Jessica van Horssen, Klarinda Allema, Tim Lommerse, Sherita Jager, Petra Visser, Thomas Perik en ikzelf, Eric van Hall delen hun tips graag met je. Doe er je voordeel mee!

Om te beginnen vroeg ik de experts naar welke handige hulpmiddelen zij gebruiken voor het controleren van spelling en grammatica.

Klarinda Allema is heel tevreden met de standaard spelling- en grammaticacontrole van Word of Google Docs. “Bij twijfel gebruik ik onzetaal.nl en woordenlijst.org.” Ook Tim Lommerse  gebruikt alleen de ingebouwde checks van Google Drive of OneDrive.” 

Petra Visser: "De beste site vind ik die van Onze Taal. Deze levert betrouwbare informatie met een goede toelichting. Ook is het fijn dat je de Taaladviesdienst kunt bellen.”

Sherita Jager is redelijk tevreden over de standaard spelling- en grammaticacontrole van Word en Google Docs. Daarnaast gebruikt ze ter aanvulling de Chrome plugin ‘Languagetool’. “Deze filtert er net wat andere fouten uit dan de standaard controles van Word en Google Docs.”

Zelf ben ik ook fan van de Languagetool Chrome plug-in in Google Docs. Deze handige tool ondersteunt maar liefst 20 talen waaronder ook Nederlands.

Thomas Perik vult aan: “De standaard spellings- en grammaticacontrole van Google Docs werkt redelijk. Toch zie je regelmatig dat je er als tekstschrijver niet volledig op kan vertrouwen.

Woorden die in het Nederlands als samenstelling worden geschreven, ziet Google Docs als fout, terwijl het woord toch echt aan elkaar geschreven wordt. Ik gebruik de tool wel als eerste controleronde. Daarmee filter je de meeste slordigheidsfoutjes er al tijdens het typen snel uit.”

Lees je teksten altijd minimaal één keer na

Ook Joost Zengers gebruikt vooral de spellingscontrole van Word. “Verder gebruik ik geen speciale tools. Wel lees ik iedere tekst minimaal twee keer extra na voordat ik hem publiceer.”

Wat betreft het nalezen van een tekst sluit ook Thomas Perik zich hierbij aan. “Heb je het laatste woord van een tekst geschreven? Dan is de verleiding vaak groot om de opdracht direct af te ronden en door naar je volgende klus te gaan.

Ook al ben je nog zo overtuigd van de kwaliteit van je tekst, wanneer je hem na het schrijven nog eens doorleest vallen je vaak toch nog een aantal zaken op. Denk aan het gebruik van veel dezelfde woorden, een niet lekker lopende zin (bijvoorbeeld nadat je hem eerder corrigeerde) of gewoon een simpele typefout.”

Tip: lees je tekst hardop in een normaal leestempo. Vaak struikel je dan vanzelf over de fouten. Ook problemen bij de leesbaarheid vallen dan snel op.

In de video hieronder geef ik je nog een paar handige tips voor het zelf controleren van je teksten op fouten:

https://www.youtube.com/watch?v=elkIcMxd0w8 

Het Groene Boekje

Ludy Feyen: "Voor mij blijft Het Groene Boekje de autoriteit. Daar kijk ik altijd eerst. Wanneer ik als Belgische schrijf voor Nederlandse klanten, dan gebruik ik VRT Taal en/of Taaladvies.net.”

Grammarly

Mijn favoriete tool om Engelse teksten te controleren is Grammarly. Heel handig is dat je doelen voor je tekst kunt aangeven: voor wie is de tekst bedoeld? Welke tone of voice gebruik je? Wat wil je bereiken met je tekst?

grammarly-goals(1).png

Ludy Feyen zweert voor haar Engelse teksten ook op Grammarly. “Die site vind ik zeer compleet."

Tom Blijleven gebruikt Grammarly, maar plaatst daar wel een kanttekening bij. “Je moet nog niet vertrouwen op de Google Doc-plugin van Grammarly. Want die werkt helaas in de praktijk tamelijk slecht. Voor het Nederlands gebruik ik verder geen spellings- of grammaticatools.”

Word Frequency Counter

Jessica van Horssen gebruikt ‘Word Frequency Counter’. “Hiermee kan ik zien hoe vaak ik bepaalde stopwoordjes gebruik en door welke woorden ik ze kan vervangen. Dit maakt mijn teksten een stuk leesbaarder.”

Google Search

Het komt regelmatig voor dat ik zelf twijfel over de spelling van een woord. De snelste methode om de correcte spelling te achterhalen is voor mij om het woord in Google Search te typen. Meestal valt het spreekwoordelijke kwartje binnen een paar seconden.

Alle genoemde tools en sites op een rij:

 

Leestip: Deze schrijftools wil je in 2023 niet missen

Beste schrijftools voor leesbaarheid

Wanneer de eerste spellings- en grammaticafouten eruit zijn, is het ook belangrijk om een goed leesbare tekst op te leveren.

Zijn je zinnen of alinea’s niet te lang? Gebruik je niet teveel jargon of moeilijke woorden? Staan de witregels op logische plekken? Schrijf je actief en met voldoende signaalwoorden?

Kortom, welke schrijftools helpen je om de leesbaarheid van je tekst te verbeteren?

Textmetrics

Bij CopyRobin werken we veel met Textmetrics. Zowel voor leesbaarheid als SEO. De leesbaarheidstool van Textmetrics werkt heel intuïtief.

textmetrics-leesbaarheid.png

De tool analyseert je tekst op leesbaarheid, geloofwaardigheid, doelgroep, sentiment en opmaak. Een zeer complete en professionele tool om je teksten vergaand te optimaliseren.

Yoast SEO

Joost Zengers: “Ik vind de Yoast SEO plug-in voor WordPress handig. In deze tool zit niet alleen een SEO-controle, maar ook een kopje met leesbaarheidstips. Tijdens het plaatsen van een artikel ontdek ik hiermee de moeilijkheidsgraad van de tekst. Yoast toont me waar ik te lange zinnen, of zinnen in lijdende vorm gebruik. Dit probeer ik vervolgens, waar mogelijk, zoveel mogelijk te optimaliseren.”

SEMrush Writing Assistant

Joost Zengers vult aan: “Dankzij de integratie van de Writing Assistant biedt SEMrush hiervoor ook een handige tool als je je content in Google Docs schrijft. Voor de leesbaarheid scant de tool op vergelijkbare punten als bij Yoast SEO. Met als extra voordeel dat je ze al direct tijdens het schrijven ontdekt."

semrush-google-docs-plugin-readablitiy(1).png

Zelf gebruik ik ook heel graag de SEMrush Writing Assistant. Het is een enorm complete suite aan SEO- en schrijftools met heel veel handige extra’s inbegrepen. SEMrush is echter niet goedkoop. Een abonnement begint bij $ 99 per maand. Maar de meeste functionaliteiten kun je wel gratis proberen.

Hemingway

Een prima gratis tool voor het optimaliseren van de leesbaarheid van Engelse teksten is Hemingway. De tool controleert je teksten op het overmatig gebruik van bijwoorden, passief taalgebruik, complexe zinnen en moeilijke woorden.

Scrivener

Jessica van Horssen gebruikt Scrivener (Mac) om teksten te structureren. “Scrivener is ideaal om het overzicht in lange teksten te bewaren.”

Debatrix

Om haar langste zinnen te checken, gebruikt Sherita Jager de tool van Debatrix: “Ik zweer hierbij!”. Over het algemeen lezen korte zinnen prettiger. 

De ‘grandma test’

Tom Blijleven gebruikt ook geen speciale tools, maar noemt het zelf de ‘grandma test’. “Dat is natuurlijk geen tool, maar ik laat mijn teksten vaak proeflezen voor ik ze publiceer. Daarnaast probeer ik tangconstructies en andere zaken zelf zoveel mogelijk te voorkomen.”

In de video hieronder geef ik je 3 tips om de leesbaarheid van je teksten te verbeteren:

https://www.youtube.com/watch?v=RY8bOJJWJEg 

Alle genoemde tools en sites op een rij:

 

Beste SEO-schrijftools

Joost Zengers: “Wederom de Writing Assistant van SEMrush. Deze geeft actief tips tijdens het schrijven en controleert bovendien op plagiaat. Dat is dan weer handig als je wel eens met externe copywriters werkt.

Unieke teksten? Plagiaatcontrole

Wat betreft plagiaat vult Thomas Perik aan. “Wanneer ik teksten voor een van mijn sites laat schrijven, controleer ik deze na oplevering altijd met een online plagiaatchecker. Voor mij werkt de site Prepostseo altijd goed. De tool geeft precies aan welke zinnen op een andere site voorkomen.

Ik gebruik deze site trouwens ook wanneer ik zelf teksten schrijf. Als tekstschrijver heb je vaak wel een grote algemene kennis opgebouwd. Toch kun je natuurlijk niet alles weten. Wanneer je tekst uit een externe bron voor een deel herschrijft, voer dan altijd nog even een plagiaatcontrole op je tekst uit.

Het opleveren van unieke teksten blijft erg belangrijk, zowel voor SEO als voor je klanten. Soms ontkom je niet aan het gebruik van een al bestaande tekst. Neem dan altijd een bronvermelding met link op en vraag toestemming aan de oorspronkelijke auteur. Een deel quoten kan eventueel ook.”

SEMrush Writing Assistant

Ik noemde het al eerder: SEMrush is de meest complete SEO-toolkit op de markt. Een van die vele tools is de SEMrush Writing Assistant. Naast bij het optimaliseren van de leesbaarheid, helpt deze tool ook bij het optimaliseren van de on-page SEO. Het bijzondere van SEMrush is dat de tool de bestaande eerste tien zoekresultaten voor jouw gewenste zoekterm analyseert en je vervolgens tips geeft hoe jouw tekst te optimaliseren.

semrush-seo.png

Ludy Feyen gelooft niet in het gebruik van SEO-tools bij het schrijven. “Ik gebruik alleen schrijftools als de klant daar specifiek om vraagt. Mijn teksten komen over het algemeen wel als "origineel en geen plagiaat" uit de SEO-machines.”

Yoast SEO

Voor SEO wordt Yoast het meest gebruikt. Zowel Klarinda Allema als Jessica van Horssen  noemen Yoast SEO. Jessica van Horssen: “Yoast is overzichtelijk en geeft handige schrijftips om de tekst te optimaliseren.”. Klarinda Allema ziet het vooral als aanvulling. “Ik vind dat de schrijver zelf een tekst leesbaar, taalkundig correct en persoonlijk maakt.”

Tom Blijleven: “Yoast SEO vind ik prettig werken, maar dat werkt alleen wanneer je WordPress als editor gebruikt. Over het algemeen is mijn ervaring dat het ranken in Nederland in mijn branche nog gemakkelijk is. Daarom heb ik op dit moment eigenlijk geen tool nodig.”

Tim Lommerse gebruikt alleen tools voor zoekwoordonderzoek voor SEO. “In het daadwerkelijk schrijven met een SEO-tool (zoals Yoast) geloof ik niet echt. Het gaat erom dat je zelf ‘het gevoel’ in de vingers hebt. Dan schrijf je veel betere SEO-teksten dan met welke tool dan ook. Wel gebruik ik de ranktracking van SEOProfiler graag om bij te houden wat mijn inspanningen opleveren."

Ook Sherita Jager gelooft net als Tim Lommerse niet in SEO-schrijftools: “Gebruik gewoon je gezonde verstand. Je schrijft niet voor een machine, maar voor een mens.

Tip: blijf wel creatief schrijven. Wring je niet in rare bochten om alle bolletjes op groen te krijgen.

De genoemde tools op een rij

 

Beste schrijftools voor research en inspiratie voor nieuwe onderwerpen

AnswerThePublic

Tim Lommerse is fan van tools om interessante zoekwoorden op het spoor te komen. “Ik gebruik graag AnswerThePublic om vragen op het spoor te komen die mensen in Google intikken.

answerthepublic-home.png

Het enige wat je op hoeft te geven, is een keyword waar je inspiratie voor zoekt. Als output krijg je een uitgebreide verzameling van vragen zoals die worden ingetypt in Google. Een goudmijn aan longtail content om over te schrijven, wat weer een goede kans geeft om op te ranken.”

Ubersuggest en SEOProfiler

Tim Lommerse vervolgt. “Deze opdrachten haal ik dan nog wel eens door een zoekvolumechecker zoals Ubersuggest of SEOProfiler. De praktijk leert echter dat die er vaak naast zitten. Zo heb ik al meerdere keren een behoorlijk aantal maandelijkse bezoekers gekregen met een artikel op basis van een vraag uit AnswerThePublic. Dit ondanks dat voorgenoemde tools aangaven dat er nauwelijks zoekvolume op zat.”

ubersuggest(1).png

“Wel gebruik ik Ubersuggest graag om inspiratie op te doen voor een artikel dat ik al aan het schrijven ben. Dat doe ik door het hoofdonderwerp van dat artikel op te geven en de geassocieerde zoektermen te gebruiken.

Dit gebruik ik als input voor de tussenkoppen van mijn artikel. Hetzelfde doe ik met de gerelateerde zoekopdrachten die Google toont onderaan de serp-pagina van dat onderwerp. In die zin is ook Google zelf dus een tool die ik graag gebruik."

Synoniemen.net

Petra Visser maakt voor inspiratie vaak gebruik van Synoniemen.net. “Soms wil je een ander woord gebruiken, maar kom je er even niet op. Ik vind het verder fijn dat je door kan associëren door middel van de grafische weergave.

Ook citaten.net vind ik een fijne website. Je vindt daar echt heel veel citaten en je kan zoeken op trefwoord.”

Google Trends

Thomas Perik: “Een goede aanvullende tool voor zoekwoordenonderzoek vind ik Google Trends. Vul maar eens twee synoniemen in en bekijk het resultaat. Soms biedt dat verrassende inzichten”. 

Sherita Jager vult aan: “Ik vind Google Trends een van de beste tools om te zien wat er in de wereld gebeurt.”

Zoekwoordplanner van Google Ads

Thomas Perik gebruikt de gratis Zoekwoordplanner van Google Ads voor inspiratie. “Wanneer je een bepaalde zoekterm invoert, zie je bij benadering hoeveel zoekvolume er op een bepaald woord zit. Dat helpt te bepalen over welk onderwerp je schrijft.

Daarnaast geeft de tool informatie over gerelateerde zoektermen, waar veel mensen op zoeken. Zo kies je makkelijk de beste termen uit, met de grootste kans op het meeste aantal bezoekers.” 

Keyword Magic Tool van SEMrush

Joost Zengers gebruikt SEMrush en AnswerThePublic voor research en inspiratie:  Deze tools geven me veel ideeën voor nieuwe content. Zo geeft SEMrush binnen de Keyword Magic Tool ook de mogelijkheid om te filteren op vragen. Zo weet je direct wat voor vragen er rond een bepaald onderwerp spelen in de markt. Daar kun je dan natuurlijk weer op inspelen met je content.”

Kijken naar de concurrentie

Tom Blijleven kijkt vooral naar de publicaties van concurrenten. “Door de blogs en dergelijke van concurrenten te bekijken, vind ik veel verschillende invalshoeken. Dat levert me veel nieuwe inspiratie en onderwerpen op.

Anderzijds spar ik met collega's van andere afdelingen, klanten en partners. Daar rollen soms ook interessante artikelen uit. Of ik kom wat compleet nieuws tegen, waar ik dan over ga schrijven.”

Jessica van Horssen noemt Evernote. Klarinda Allema adviseert Yoast, Google en Frankwatching voor inspiratie.

De genoemde tools op een rij

 

Overige schrijftools

Ludy Feyen heeft nog een aantal tips voor andere tekstschrijvers die veel vertalen: “Gebruik SDL Trados, Linguee en DeepL voor vertalingen. Met DeepL vertaal je een volledige tekst eerst als klad. Kom ik daar iets tegen dat er maar vreemd uitziet, dan raadpleeg ik in tweede lijn Linguee. Daarmee kan ik in de diverse zinnen zoeken naar wat het dichtst aanleunt tegen de context van mijn brontekst.”

Deze twee zijn bijzonder uitgebreid en bieden vertalingen aan voor een veelheid van onderwerpen. Of je nu een commercieel gerichte tekst of een technisch document vertaalt, je vindt de juiste vertaling voor elke specifieke context. Tenslotte gebruik ik SDL Trados, zodat ik specifieke terminologie kan bewaren om ervoor te zorgen dat de klant uniforme teksten ontvangt.

Google Docs

Tom Blijleven raadt Google Docs als schrijftool aan. “Dat is qua copy-paste nog altijd het makkelijkst gebleken. Neemt headers en afbeelding ook prima over. Zeker een aanrader, dus. Voor onze eigen website werk ik met drafts in Webflow CMS, waarna ik ze gelijk kan publiceren.”

Spraakgestuurd typen

Voor Google Docs vult Thomas Perik aan: “Wanneer je een grote hoeveelheid teksten wilt schrijven, dan kan de automatische spraakherkenning van Google Docs heel handig zijn. De technologie is de laatste jaren enorm verbeterd. Ik kan me nog herinneren dat ik eind jaren negentig uren, zelfs dagen met ‘Philips Freespeech’ bezig was om de computer mijn stem en intonatie te leren. 

Twintig jaar later is er veel veranderd. Met spraakgestuurd typen van Google Docs heb je in een mum van tijd een pagina gevuld. De herkenning werkt verrassend goed, vooral bij niet al te complexe onderwerpen.

Ideaal als je op een hoog tempo een groot volume blogs wilt produceren. Helemaal perfect is het nog niet, maar je hebt wel een goede basistekst die je in een tweede ronde alleen nog maar wat hoeft aan te passen. 

Ik raad wel aan een headset met microfoon te gebruiken, dan werkt het prima! Wanneer je veel schrijft, voorkom je er trouwens ook RSI-klachten mee. Je vindt de optie in Google Docs via CTRL+SHIFT+S, of onder ‘Extra > Spraakgestuurd typen’.”

Transcriptie

sonix.png

Een betaalbare tool om gesproken interviews mee uit te werken vind ik Sonix. De tool maakt automatische transcripties van video- en audiobestanden in een groot aantal talen, waaronder Nederlands. De transcripties zijn zeker niet perfect en vergen nog aardig wat redigeerwerk. Maar het scheelt toch veel tijd en het is niet duur. Sonix heeft daarbij ook mooie integraties met Zoom en Zapier en een Chrome-extensie.

HTML Cleaner

Teksten die je hebt geschreven in Word of Google Docs kun je beter niet direct in je CMS plakken. Dan komen er veel ongewenste codes mee. Een super handig tooltje om je teksten mee op te schonen zodat je die als ‘cleane’ HTML in je CMS kunt gebruiken is HTML Cleaner.

Typeform

Zelf maak ik veel gebruik van de online formulierenbouwer Typeform. Bijvoorbeeld voor expert roundups, zoals het artikel dat je nu leest. Ik vraag de experts om hun bijdragen aan te leveren via zo’n handig online formulier.

typeform.png

Het mooie van Typeform is het gemak waarmee je hele fraaie ‘conversational’ enquêtes kunt maken. Daar komt bij dat Typeform handige integraties heeft met Google Sheets, Zapier en tal van andere online tools om super efficiënte workflows mee te bouwen.

Trello

trello(1).png

Tenslotte nog een eervolle vermelding voor de online planning tool Trello. Deze gratis tool is ideaal om met je team samen te werken aan bijvoorbeeld een contentplanning.

De genoemde tools op een rij

 

Tot slot

https://www.youtube.com/watch?v=tDgze3aQlzY 

Schrijven is een ambacht en net als een professionele timmerman gebruikt een professionele schrijver zijn of haar favoriete gereedschap. Doe je voordeel met deze collectie van de beste schrijftools samengesteld door de copywriters van CopyRobin.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!