Eric van Hall
21 januari ‘20 3 min. leestijd

Hoe word ik een goede blogger?

De3: Tips & Tricks

Over welke eigenschappen moet je beschikken om een goede blogger te worden? En kan je dat aanleren? Tuurlijk! Bekijk nu de nieuwe De3! 

Wil je een blog beginnen? Kijk dan nu of je beschikt over de drie belangrijkste eigenschappen van een goede blogger.

Eigenschappen die je in staat stellen om het bloggen lang vol te houden, steeds beter te worden en je blog te laten groeien? Blijf dan zeker kijken, want de drie eigenschappen van een goede blogger liggen minder voor de hand dan je denkt…

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Natuurlijk moet je als blogger over bepaalde vaardigheden beschikken. Zo moet je uiteraard goed kunnen schrijven. En je moet verstand van je onderwerp hebben en nieuwsgierig en vrijgevig zijn… Maar als je aan al deze voorwaarden al voldoet, dan helpen de volgende drie eigenschappen enorm bij het lang volhouden en het laten groeien van je blog.

Eigenschap 1: Je bent een informatiespons

Wat doen goede schrijvers nog veel meer dan schrijven? Juist! Lezen! Een goede blogger is dan ook een informatiejunk. Zonder input, geen output. Zo simpel is het.

Eigenschap nummer één van een goede blogger is dan ook dat je een informatie-junk bent. Lees elke dag meerdere blogartikelen van andere goede bloggers. Lees boeken en... Luister naar podcasts en luisterboeken. Ideaal om informatie op te nemen terwijl je wandelt, fietst, autorijdt, sport, met trein, bus of tram reist… Een goede blogger is een informatiespons.

Eigenschap 2: Je bent een goede netwerker

Schrijven is vaak een eenzaam vak. Jij met je laptop, eenzaam aan het werk. Maar een goede blogger is zeker geen ‘einzelgänger’... Integendeel. Goede bloggers zijn ook goede netwerkers. Tenminste, als je wilt dat je blog groeit.

Want door te netwerken met andere bloggers en zogenaamde ‘influencers’, zul je veel meer mensen bereiken. Ga maar na: als je goede contacten onderhoudt met andere bloggers en grotere blogs, kun je het bereik van jouw blog enorm vergroten. Bevriende bloggers kunnen jouw content delen met hun volgers, en naar jouw artikelen linken vanuit hun eigen blog.

Zorg dus dat je uit je schrijversschulp kruipt en contacten onderhoudt met de mensen die ertoe doen in jouw vakgebied.

Eigenschap 3: Je bent een verwoede verzamelaar

Ze bewaren voortdurend interessante artikelen die ze vinden op hun smartphone. Maken foto’s van grappige borden. Screenshots van opmerkelijke pagina’s. Een goede blogger verzamelt continue feiten en inspiratie.

Daarbij helpt het als je een redactionele kalender in je hoofd hebt met onderwerpen voor toekomstige artikelen. Bewaar alles waarvan je denkt dat je het later kunt gebruiken, bijvoorbeeld in Evernote of een Google document. Op het moment dat je gaat schrijven, heb je een groot deel van je materiaal al bij de hand. Dat scheelt enorm veel tijd.

Samenvattend: Wil je een blog beginnen? Weet dan dat een goede blogger een gedreven informatie-junk, een onvermoeibare netwerker en een bezeten verzamelaar is.

Just hit publish

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Maak je de eigenschappen van een goede blogger eigen, en...Just hit publish!

Wil je graag meer webcopy tips & tricks? Abonneer je dan op De3 en mis nooit meer een aflevering. Of ga naar copyrobin.nl en schrijf je in op onze mailing list. Je krijgt dan gelijk ook één of meerdere waardevolle bonustips.

Blog beginnen, maar je kunt wel wat hulp gebruiken? CopyRobin helpt je op weg. Neem contact op voor meer informatie.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!