Hoe schrijf ik een pakkende titel?
De3: Tips & TricksDe3! Elke dinsdag om drie uur, drie handige tips & tricks over copywriting & contentmarketing.
Drie handige tips om sneller betere titels te schrijven voor blogs, vlogs, e-mails en meer.
Zoek je schrijf tips? Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om pakkende titels te schrijven voor je blogposts? Blijf dan zeker kijken, want de titel is de eerste en misschien wel enige indruk die je op je lezer maakt.
Zonder een dringende reden zal de lezer niet doorklikken naar je artikel. En dan is al je werk voor niets geweest. Daarom besteed ik bij elke blogpost veel aandacht aan het schrijven van de titel. Wil je weten hoe ik dat aanpak? Blijf dan zeker kijken tot het einde, want elke tip telt.
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.
Ben je klaar voor schrijf tip 1? Ok, daar gaan we...
Tip 1: Gebruik je belangrijkste zoekwoorden
De eerste tip zien veel bloggers over het hoofd, maar hij is essentieel. Want zeg nou zelf... jij wilt toch ook veel bezoekers van Google? Daarom is mijn eerste tip: Gebruik je belangrijkste zoekwoorden voorin de titel. Je doet toch wel een zoekwoordenonderzoek voor je gaat schrijven?
Hoe dan ook: begin je titel met je belangrijkste zoekwoorden, want de eerste woorden van je titel wegen zwaar bij Google. Een goede truc is om te beginnen met een zoekzinnetje van twee tot drie woorden... en dan een punt of dubbele punt…
Bijvoorbeeld deze die ik zelf schreef en die een top zes positie in Google opleverde voor de zoekzin ‘zakelijk bloggen’: Zakelijk bloggen: De ‘No Bullshit’ methode. De rest van de titel gebruik je vervolgens voor tips twee en drie.
Tip 2: Doe een belofte
Geef de lezer een dringende reden om door te klikken door een belofte uit te spreken. Schets een concreet beeld van de meerwaarde die hij of zij kan verwachten van jouw artikel. Maak het bruikbaar en urgent.
Zo schreef ik de titel ‘Blog onderwerpen. Zo bedenk je ze aan de lopende band’. Zie je hoe concreet de belofte is? ‘Zo bedenk je ze aan de lopende band.’ En deze titel maakt ook gebruik van mijn derde tip om de perfecte titel te schrijven...
Schrijf tip 3: Maak de lezer nieuwsgierig
Kun je het al raden? Wat zou de derde tip zijn? Hmmmm… Nieuwsgierig? ... Juist! … Tip 3 is: … Maak de lezer nieuwsgierig.
Als je alles al in je titel uitlegt, haken veel mensen af. Maar, het menselijk brein heeft moeite met een open einde… Onbewust willen we het cirkeltje graag rond maken... “Hoe bedenk je ze aan de lopende band?”
Dus als je titel een vraag oproept bij de lezer, is dat voor hem of haar een sterke reden om door te klikken.
Meesters in het gebruiken van nieuwsgierigheid in titels zijn de copywriters van Buzzfeed, met titels als: ‘Dit jongetje kwam oog in oog met een wolf. Wat er toen gebeurde raad je nooit….’
OK. Ik zet mijn drie tips voor pakkende titels nog even voor je op een rijtje:
Schrijf tip 1: Zet je belangrijkste zoekzinnetje voorin, zodat je blogpost vindbaar wordt in Google. Schrijf tip 2: Doe een belofte. Geef je lezer een dringende reden om door te klikken. En tenslotte schrijf tip 3: Maak de lezer nieuwsgierig door een titel met een open einde te schrijven.
Just hit publish
Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Pas vandaag nog tenminste één van deze schrijf tips toe en...Just hit publish!
Wil je graag meer webcopy tips & tricks? Abonneer je dan op De3 en mis nooit meer een aflevering. Of ga naar copyrobin.nl en schrijf je in op onze mailing list. Je krijgt dan gelijk ook één of meerdere waardevolle bonustips.
Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.