7 tips voor succesvolle contentmarketing

24-05-2022

Wat zijn dé succesfactoren voor contentmarketing? Welk type content scoort het best? En hoeveel procent van je marketingbudget moet je eigenlijk reserveren voor contentmarketing? 

Contentmarketing is al een tijdje booming, maar strategieën staan bij veel bedrijven nog in de kinderschoenen. Met de belangrijkste statistieken op zak weet jij hoe je contentmarketing nog dit jaar succesvol kunt aanpakken.

SEMrush, bekend van de search engine data tool, deed onderzoek onder 1500 bedrijven om te komen tot het State of Content Marketing 2022 Global Report. Contentmarketeers in 20 sectoren - van e-commerce en IT tot offline services en productie - en in 40 landen namen deel aan dit onderzoek. 

De bedrijven hadden van 1 tot meer dan 10.000 medewerkers en waren actief in B2C, B2B en hybride sectoren. Het onderzoek geeft een goed beeld van de belangrijkste gebeurtenissen en trends in contentmarketing. We delen de belangrijkste met je.

TIP 1: Grijp je kans nu!

Bijna alle respondenten (97%) gaven aan dat content in 2021 een belangrijk onderdeel vormde van hun algehele marketingstrategie. De complexiteit of verfijning van de strategie van de respondenten verschilt wel aanzienlijk. Maar iets meer dan de helft (57%) geeft aan een gedocumenteerde contentmarketingstrategie (DCS) te hebben. 

Ongeveer een vijfde (19%) van de deelnemers gaf aan een geavanceerde contentmarketingstrategie te hebben. Toch is er ook een aanzienlijk deel (42%) dat aangeeft dat zij echt de eerste stappen zetten qua contentmarketing, terwijl 36% beweert dat hun strategie redelijk ontwikkeld is.

Samenstelling van contentteams

Het onderzoek geeft een goed beeld van hoe contentmarketingteams zijn samengesteld in de verschillende organisaties:

  • 21% heeft helemaal geen contentspecialist of -team
  • 42% van de bedrijven heeft 1 tot 3 contentspecialisten
  • 20% heeft 4 tot 10 contentspecialisten in huis
  • 48% is van plan het contentmarketingteam uit te breiden in 2022
  • 49% zegt dat het contentmarketingteam hetzelfde blijft in 2022
  • 2% denkt het contentmarketingteam af te schalen in 2022

 

Contentmarketing wordt over de hele linie een grotere prioriteit bij bedrijven en merken, hoewel het bij bijna de helft nog in de kinderschoenen staat. Opvallend is ook de opkomst van zoekopdrachten naar onderwerpen gerelateerd aan contentmarketing (waaronder salarissen en functiebeschrijvingen voor contentmarketingspecialisten). 

Al met al betekent het dat er enorme kansen liggen voor nog een groot deel van de organisaties! 

TIP 2: Documenteer, documenteer, documenteer!

Van degenen die aangaven in 2021 zeer succesvol te zijn met contentmarketing, bleek 78% een gedocumenteerde contentmarketingstrategie te hebben. 

Ook het besteden van 10 tot 70% van het totale marketingbudget aan contentmarketing leverde succes op bij 73% van de bedrijven. Het verhogen van het promotiebudget voor betaalde content zorgde bij 46% van de bedrijven voor succes.

Op de vraag welke tactieken ervoor zorgen dat je het meest succesvol bent in contentmarketingstrategie, komt de volgende top 5:

  1. Het verhogen van de kwaliteit van de content (55%)
  2. SEO verbeteren (46%)
  3. Het creëren van meer video en visuele content (41%) 
  4. Bestaande content bijwerken en een andere bestemming geven (38%)
  5. Het optimaliseren van de website (35%)

 

Conclusie: Het hebben van een goede DCS was de tactiek die de meest succesvolle contentmarketeers deelden in 2021. Documenteren dus! 

Verder is de kwaliteit van je content de sleutel tot succes. Daarbij ligt de focus op het verder personaliseren en humaniseren van je content, onderbouwd door gedegen onderzoek en inzicht in wie je klanten zijn. 

Laat vooral de persoonlijkheid en stem van je merk doorklinken en geef je publiek een reden met je in contact te komen.

TIP 3: Houd vast aan je doelen en creëer kwaliteitscontent

Inflatie, de pandemie en wereldwijde verstoringen van de toeleveringsketen waren drie enorm belangrijke factoren in 2021. Hoe speelden contentmarketeers daarop in? Hebben ze hun doelen aangepast om deze uitdagingen het hoofd te bieden?

Belangrijkste doelen contentmarketing

De respondenten noemden de volgende 5 belangrijkste contentdoelen voor 2022:

  • 45% wil de naamsbekendheid vergroten
  • 37% wil meer verkeer naar z’n website trekken
  • 36% is gericht op het genereren van leads via contentmarketing
  • 25% wil meer sales en omzet via contentmarketing
  • 23% streeft naar meer klantloyaliteit en betrokkenheid bij hun merk

 

Uitdagingen van contentmarketing

Steeds meer bedrijven en sectoren richten zich op digitale kanalen om hun publiek te bereiken. Dit is de top 5 van belangrijkste uitdagingen voor de onderzoeksdeelnemers:

  1. Het aantrekken van gekwalificeerde leads met content (41%)
  2. Het genereren van genoeg traffic met content en het promoten van content (39%)
  3. Het creëren van content die resoneert bij de doelgroep (31%)
  4. De return-on-investment (ROI) van content bewijzen (30%)
  5. De SEO-prestatie van content verbeteren (29%)

 

Verder worstelden de deelnemers onder andere met het produceren van authentieke en hoge kwaliteit content (28%), het genereren van contentideeën (25%) en het optimaliseren van de contentmarketing workflow en uitvoering (21%). 

Zelfs tijdens wereldwijde veranderingen, economische instabiliteit en een volksgezondheidscrisis bleven de doelen hetzelfde: de online zichtbaarheid vergroten, nieuw verkeer en klanten binnenhalen en uiteindelijk ROI zien. 

Online-gebruikers worden steeds slimmer in hun aankooptraject. Voor merken en contentmarketeers is het daarom slim te focussen op het creëren van kwaliteitscontent die resoneert en langetermijnwaarde biedt die verder gaat dan een bezoek of eenmalige verkoop.

TIP 4: Blijf investeren in contentmarketing, ook tijdens een pandemie

De pandemie beïnvloedt ons leven op manieren die we ons nooit hadden kunnen voorstellen. Het veranderde onze houding over arbeidsproductiviteit en bedrijfscontinuïteit, net als de omgang met collega’s en klanten. 

Ook erg interessant: uit onderzoek blijkt dat 30% van de bedrijven - zowel in B2B als B2C - zegt dat het coronavirus en een mogelijke opheffing van beperkingen, niets zal veranderen aan de uitvoer van hun contentmarketingstrategie voor 2022. 

  • 30% van de bedrijven zal fysiek deelnemen aan evenementen, maar blijft zich ook richten op online evenementen zoals webinars 
  • 30% is van plan contentplannen voor de langere termijn te maken
  • 26% schakelt over naar het regelmatig hosten en bijwonen van persoonlijke evenementen
  • 26% is van plan te investeren in de groei van hun team vanwege de toename van COVID-beperkingen
  • 20% gaat over op een hybride werkvorm of keert terug naar kantoor

 

Hoewel de coronapandemie in eerste instantie een flinke wissel trok op bedrijven, blijven de marketingactiviteiten groeien. Veel bedrijven nemen zich voor hun contentmarketingteam uit te breiden. Verder investeren ze in contentmarketingactiviteiten en wonen ze opnieuw reallife evenementen bij (of organiseren deze).

TIP 5: Reserveer tijd, middelen en geld voor content die aanslaat

Inflatie heeft invloed op de kosten van reclame én op de kosten van het inhuren van contentmarketeers. Maar ook het niet budgetteren van content brengt kosten met zich mee. 

De ondervraagde bedrijven die in 2021 niet succesvol waren met contentmarketing, hadden namelijk iets gemeen: ze besteedden minder dan 5% van hun marketingbudget aan contentmarketing. 

De bedrijven die wel succesvol tot zeer succesvol waren, maakten andere budgetkeuzes, namelijk:

  • Ze verhoogden hun contentmarketinguitgaven van 10% naar 70% van hun totale marketingbudget (73%)
  • Ze verhoogden hun budget voor betaalde promotie van content (46%)
  • Ze zijn van plan hun budget voor contentmarketing in 2022 te verhogen (72%)

 

Het is duidelijk dat de overgrote meerderheid van de bedrijven van plan is serieus te investeren in contentmarketingactiviteiten, en dan met name in:

  • Social media en communitybuilding (41%)
  • Betere kwaliteit van geschreven content (40%)
  • Contentpromotie en -distributie (40%)

 

Overige investeringen worden gedaan in video (35%), klantonderzoek (34%) en SEO (33%). Maar ook in betere analyses van content (31%), andere geavanceerde visuele content (bijvoorbeeld datavisualisaties en interactieve content) en geïntegreerde contentmarketingcampagnes (22%). 

Het uitbreiden van het contentteam (21%), het houden van persoonlijke, hybride of digitale evenementen (16%), contentontwerp en UX (14%) en audio content (11%) sluiten de rij.

Bedrijven realiseren zich dat het écht laten resoneren van content ze tijd, middelen en extra uitgaven kost. Ze geven de prioriteit aan social media, het verbeteren van de kwaliteit van content en investeren in uitgaven voor contentdistributie en -promotie. 

TIP 6: Plan content audits in en pluk laaghangend fruit

Welke content formats deden het goed in 2021? Het rapport onthult intrigerende bevindingen, van strategie tot format. Maar eerst een paar details over de manier waarop bedrijven contentprestaties meten: 

  • Slechts 66% van de merken meet contentprestaties op de een of andere manier 
  • De top 3 van successtatistieken voor contentmarketing: organisch verkeer, zoekrangschikkingen en leads

 

Content audits doen en de kracht ervan

Content audits stonden centraal in het SEMrush-onderzoek over 21%. Hieruit bleek dat:

  • Van de bedrijven die succesvol zijn in contentmarketing, doet 65% jaarlijks twee of meerdere content audits
  • Van de bedrijven die niet succesvol waren in contentmarketing in 2021, voert 46% nooit content audits uit

Voer je geen regelmatige controles uit op je content, dan loop je mogelijk iets mis. Dit blijkt uit de resultaten na het doen van een content audit en het bijwerken van content. 

De respondenten die wél content audits deden, deelden de resultaten na het bijwerken van content (na een content audit): 

  • bij 45% ging het engagement omhoog
  • bij 43% gingen de rankings omhoog of nam het verkeer toe
  • bij 11% veranderde er niets
  • bij 7% gingen de rankings omlaag
  • bij 7% ging het engagement omlaag
  • 4% gaf aan de content niet bijgewerkt te hebben

 

Het controleren en ‘snoeien’ van je bestaande content (content pruning) is een uitstekende en kosteneffectieve methode om wat je al hebt nieuw leven in te blazen. Ook is het een goede manier om quick wins te genereren, zonder dat je extra middelen hoeft te besteden aan nieuwe content.

TIP 7: Zorg vooral voor video, blogs en succesverhalen

Van video tot succesverhalen, handleidingen en meer: dit waren de best presterende content formats in 2021:

  • Video (37%)
  • Blogs (36%)
  • Succesverhalen (22%)
  • Casestudies (16%)
  • Webinars (16%)
  • Infographics (15%)
  • Productgidsen en handleidingen (13%)
  • Datavisualisaties (12%)
  • E-books (11%)
  • Whitepapers (11%)
  • Print (11%)
  • Podcasts (10%)
  • Quizzen (7%)

 

Ook casestudies, succesverhalen, video en content formats gebaseerd op origineel onderzoek doen het goed. Focus dus op authentieke inhoud als onderdeel van je strategie om klantloyaliteit en vertrouwen te winnen!

Conclusie over contentmarketing

Als je contentmarketing op de juiste manier inzet (met een goed DCS) en je (bestaande) kwaliteitscontent aanbiedt, dan leidt het tot een toename van organisch verkeer, hogere Google ranking en meer leads. 

Slim dus, om met de belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek aan de slag te gaan!

Zelf geen contentspecialist(en) in huis? CopyRobin helpt je graag met teksten. Meer info? Mail ons op info@copyrobin.nl.

linkedin-banner.jpeg

Terug naar het overzicht