Contentmarketing: 6 tips voor de best presterende organische content
ArtikelenMaak jij originele en relevante kwaliteitscontent die tegemoet komt aan de vraag van jouw doelgroep? Welke factoren weeg je mee om te zorgen dat de content ook echt aanslaat bij jouw publiek?
Behalve relevantie, originaliteit en kwaliteit, is ook de lengte en structuur van je artikelen belangrijk. Net als visuele elementen en technische factoren. En helaas: voor het succes van contentmarketing bestaat geen toverformule. Maar we hebben wél 6 mooie tips voor je, op basis van onderzoek van SEMrush.
SEMrush, bekend van de search engine data tool, deed onderzoek om te komen tot het State of Content Marketing 2022 Global Report:
- Ze analyseerden blogs uit 2021 met 30.000-500.000 gemiddelde maandelijkse unieke paginaweergaven (met uitzondering van artikelen die in het laatste kwartaal van 2021 zijn gepubliceerd)
- Ze keken naar gemiddeld organisch verkeer, engagement via social media (op Facebook) en het aantal backlinks.
- Deze deelden ze op in goed presterende (20%), gemiddeld presterende (60%) en slecht presterende (20%) artikelen. Deze vergeleken ze om verschillende gemeenschappelijke kenmerken vast te stellen.
TIP 1: Trigger de lezer met je H1-kop!
Een lezer klikt alleen op een kop als deze hem of haar intrigeert. Het is je eerste (en misschien wel je laatste…) kans om interesse te wekken bij de lezer. De H1-kop moet het onderwerp introduceren en kort aangeven wat de lezer kan verwachten van het artikel. De stem en toon van je merk moeten hier al in doorklinken!
Koptypes
Het type kop maakt een groot verschil in zichtbaarheid en klikwaardigheid van je artikel. En zeker ook op gebied van SEO… Gidsen en how-to’s genereren over het algemeen meer organisch verkeer, net als shares en backlinks. ‘Gids’ en ‘how to’ zijn dan ook magische woorden voor koppen!
Lezers zijn gek op gidsen en gestructureerde artikelen die antwoord geven op hun vragen! Koppen met het woord 'gids' erin trekken maar liefst drie keer meer organisch verkeer aan, how-to's presteren 1,5 keer beter.
Jouw kop geeft dus antwoord op de belangrijkste vraag van jouw lezers. Wat is de meest brandende vraag van jouw doelgroep? Het onderzoeken van je onderwerp helpt je begrijpen wat voor soort content jouw lezers nodig hebben en op aanslaan.
Lengte H1-kop
Een belangrijke factor van de H1-kop is de lengte. Op de zoekresultatenpagina (SERP) wordt de voorkeur gegeven aan koppen met kortere lengtes (om afkapping te voorkomen). Maar H1-koppen voor blogs presteren soms beter als ze langer zijn; ze worden onderscheiden van de metatitels.
- Een artikel met zeven of minder woorden in de H1-kop ontvangt gemiddeld 36% meer organisch verkeer dan een artikel met 14 woorden of meer in de H1-kop
- Een artikel met een H1-kop met zeven woorden of minder krijgt meer social shares
- Een artikel met een H1-kop met 14 woorden of meer krijgt iets minder backlinks dan een kortere kop
Natuurlijk zijn niet alle artikelen gemakkelijk samen te vatten in een H1-kop van zeven woorden of minder. Voor de contentmaker is het soms ook aantrekkelijk om een langere, meer verklarende blogtitel te schrijven. In dat geval maak je gewoon een kortere metatitel voor de zoekresultatenpagina, naast de langere H1-kop voor de blogpostpagina.
Andere tips voor het creëren van een sterke H1-kop, zijn:
-
Wees beschrijvend
Laat je lezers weten wat ze van het artikel kunnen verwachten. Vraag jezelf ook af: maakt de content de belofte van die kop waar?
-
Grijp de aandacht van de lezers
De kop moet intrigeren en de lezer aanmoedigen om verder te lezen. Zorg dat je duidelijk en beknopt weergeeft hoe waardevol het is om jouw artikel te openen.
-
Onderzoek de vraag en de intentie van je doelgroep
Waar is jouw doelgroep naar op zoek? Willen ze een aankoop doen, een product vergelijken of specifieke informatie vinden? Baseer je onderzoek naar een onderwerp op de vraag en intentie van je lezers.
TIP 2: Breng met koppen diepte en structuur aan in je artikel
Om je content beter leesbaar en visueel aantrekkelijk te maken, structureer je je artikel met H2-, H3- én H4-koppen. Je creëert zo ‘kopdiepte’. De lezer kan zo letterlijk en figuurlijk de diepte ingaan in het artikel.
Je biedt de content ‘bite-sized’ aan en geeft je lezer een visueel aangename ervaring.
- Artikelen gestructureerd met (behalve een H1-kop) H2-, H3- én H4-koppen behoren tot de top 47% van de best presterende contentgroep
- 39% van de artikelen waar geen H2-koppen in voorkomen, presteren minder goed
https://www.youtube.com/watch?v=0SCRWTQSRE4
TIP 3: Gebruik opsommingen, maar overdrijf niet
Opsommingen (lijsten) zijn krachtig in een artikel. Backlinko - gespecialiseerd in SEO en linkbuilding - publiceerde een overzicht van de 200 rankingfactoren van Google. Hieruit blijkt dat opsommingstekens en lijsten content gebruiksvriendelijker maken.
Lijsten zijn een goede manier om informatie te ordenen voor je lezer. Te veel lijsten zonder context zijn mogelijk minder effectief. Artikelen met één lijst per 500 woorden presteerden het best in het onderzoek.
TIP 4: Voeg afbeeldingen en korte video’s toe aan je artikelen
Ook afbeeldingen maken een artikel visueel aantrekkelijker. Ze helpen je om lange stukken tekst op te splitsen en een dieper verhaal te vertellen. Lezers geven er soms de voorkeur aan om een korte video te bekijken in plaats van een heel artikel te lezen.
Uit onderzoek van SEMrush naar trends in contentmarketing blijkt dat (korte) video steeds populairder is in zowel B2C- als B2B-markten. Het toevoegen van video aan jouw artikelen kan je ook helpen clicks te genereren voor verschillende SERP-functies.
- Een artikel met 7 afbeeldingen of meer genereert 116% meer organisch verkeer dan een artikel zonder afbeeldingen
- 1 video in een artikel zorgt voor 83% meer verkeer dan artikelen zonder video
- 3 of meer video’s in een artikel genereren 55% meer backlinks dan artikelen zonder video
Leestip: Zo maak je een goede content planning
TIP 5: Focus op de vraag en intentie van je doelgroep
Ja, lange artikelen waarin je een onderwerp diepgaand behandelt, trekken meer organisch verkeer en backlinks aan. Maar in plaats van klakkeloos lange artikelen te maken, is het slim om te focussen op de intentie en de vraag van je doelgroep. Anders sla je de plank misschien mis. Welke informatie hebben de lezers nou echt nodig van jou?
Duidelijk en beknopt antwoord geven aan de lezers op hun vraag of zoekopdracht is dus je belangrijkste taak. Dit is ook een van de belangrijkste kenmerken van kwaliteitscontent. In het SEMrush-onderzoek geven de respondenten aan dat hun organische positie vooral verbetert door het delen van hoogwaardige content met hun doelgroep.
Lange artikelen scoren dus vaak hoger en presteren organisch beter. Dit ligt niet aan het aantal woorden, maar aan het onderzoek dat eraan vooraf gaat. De best presterende content is authentiek en hoog van kwaliteit, waarbij het onderwerp goed wordt gecoverd volgens de richtlijnen van de specifieke branche.
Conclusie over de best presterende organische content
Kwaliteit wint, ook in contentmarketing. Doe gedegen onderzoek over je onderwerp, maar ook naar de vraag en intentie van je lezers. Het hele onderzoek van SEMrush kun lees je terug in het State of Content Marketing 2022 Global Report.
Ga vooral met de uitkomsten van dit onderzoek aan de slag om je contentmarketing (nog) succesvol(ler) te maken! Zelf geen contentspecialist(en) in huis? CopyRobin helpt je graag met teksten. Meer info? Mail ons op info@copyrobin.nl.