SEO proof content schrijven doe je zo!

Welk bedrijf kan tegenwoordig nog zonder een goede eigen website met boeiende content? Content die je potentiële klant prikkelt om actie te ondernemen. Jij wilt toch ook dat ze een offerteaanvraag doen, contact met je opnemen of een product bij je kopen? 

Om juist die pareltjes van potentiële klanten op je website te krijgen, moet je online goed vindbaar zijn. Wat we daarmee bedoelen? Niets anders dan dat je website hoog scoort in de zoekresultaten van zoekmachines. 

Als je hoog wilt scoren in de zoekmachines moet de content op je website SEO proof zijn. Je hebt teksten nodig die niet alleen je potentiële klanten boeien, maar ook zoekmachines. Content die Google overtuigt dat je website interessant genoeg is om hoog te eindigen in de zoekresultaten. 

Dit betekent dat je jouw vlotte teksten met de juiste zoekwoorden voor SEO optimaliseert.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van het Engelse Search Engine Optimization. In het Nederlands hebben we het over zoekmachineoptimalisatie. Het woord zegt het eigenlijk al; met SEO optimaliseer je jouw content, zodat deze beter vindbaar is in de zoekresultaten van zoekmachines. 

Daarvoor gebruik je zoekwoorden waar je doelgroep online veel naar zoekt, gerelateerd aan jouw vakgebied. Door zoekwoordenonderzoek ontdek je welke zoekwoorden dat zijn - zowel short- als longtail zoekwoorden.

Voorbeeld: verkoop jij schoenen? Dan is er best kans dat de short tail zoekwoorden van je doelgroep zijn:

  • Damesschoenen kopen
  • Zwarte sneakers
  • Laarzen kopen
  • Sportschoenen

En wat zijn longtail zoekwoorden dan? Dat is een heel uitgebreid zoekwoord. Hoe langer het zoekwoord, hoe beter je potentiële klant vaak weet wat hij of zij zoekt. Ga maar na, als iemand zoekt op:

‘Zwarte suède sneakers met witte zool maat 41’

… dan is diegene al verder in het aankoopproces dan iemand die zoekt op ‘schoenen kopen’.

Het belang van een SEO proof website 

De belangrijkste reden waarom de content op websites SEO proof moet zijn? De online vindbaarheid. Maar liefst 93% van het internetgebruik begint op zoekmachines, waarvan in Nederland zo’n 98% via Google. Online is dat dé plek waar websitebezoekers zich oriënteren. 

Daarvandaan klikken ze door naar websites met de producten of diensten die ze zoeken. Dat zijn de websites met een hoge ranking in de zoekmachines. 

Schrik niet: de eerste vijf zoekresultaten in Google krijgen 68% van de kliks! Slechts 6% van de internetgebruikers bekijkt de tweede of derde pagina van de zoekresultaten. Niet voor niets zegt men dat de beste plaats om een lijk te verstoppen op de 2e pagina van Google is… :-)

Is de content op je website SEO proof? Dan maak je kans om bij die eerste vijf zoekresultaten te komen. Daar een plekje bemachtigen is dus superbelangrijk. Want hoe geweldig je website ook is: zonder bezoekers is het maar weinig waard. 

Een website SEO proof maken 

Bij het SEO proof maken van een website komt het aan op 3 dingen: 

  • content
  • techniek
  • autoriteit

Alleen als je die alle 3 hebt afgevinkt, kan jouw website hoog scoren in de zoekmachines. Bij content gaat het om de teksten. Denk aan landingspagina’s en (monster)blogs die je voor SEO optimaliseert. 

Maar let op! Dit gaat verder dan het toevoegen van een aantal zoekwoorden. Zoekmachines kijken sinds 2013 steeds meer naar de relevantie en kwaliteit van je content. Niet de keyworddichtheid, maar de inhoud van je teksten is waar het om draait. Pas dus op met keyword spam.

Bij het woord techniek moet je misschien al meteen gapen. Maar gaat het toch over super belangrijke dingen als:

  • de laadtijd van een website: je wil geen ‘duurt lang’-gevoel;
  • ziet het er goed uit en werkt het goed op je mobiel?;
  • de indeling van headings;
  • de URL-structuur;
  • hoe indexeerbaar de content is.

Als je het hebt over autoriteit, dan praat je over interne links en linkbuilding. Met dat laatste bedoelen we: zorgen voor inkomende links naar je website, het liefst vanaf externe websites met de nodige autoriteit. Dus websites met namen die mensen herkennen én vertrouwen.

SEO proof content schrijven 

SEO proof content is dus een belangrijk onderdeel van het SEO proof maken van je website. Er gaat veel geld naar een gelikt websitedesign, terwijl de content uiteindelijk minstens zo belangrijk is. 

Je website kan er nog zo mooi uitzien, zonder goede content blijft het een aap met een gouden ring. Goede content is nodig om je lezers te overtuigen én ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar is. 

Voor dat laatste heb je SEO-teksten nodig. Voordat je daarmee aan de slag gaat, moet je eerst een aantal dingen weten: 

  • Wie je doelgroep is en op welke zoekwoorden ze zoeken (door zoekwoordenonderzoek te doen). 
  • Wat je met de tekst wilt bereiken (moeten lezers een offerte aanvragen of contact met je opnemen). 
  • Wat het onderwerp en de boodschap van je tekst is (welke vragen van lezers ga je beantwoorden).

Heb je bovenstaande helder? Mooi! Dan is het nu tijd om de SEO-content te schrijven. Wat jouw tekst een goede SEO-tekst maakt: 

  • Een sterke H1-paginatitel waarin het belangrijkste zoekwoord vooraan staat. 
  • Voldoende alinea’s waarvan een aantal met het zoekwoord in de tussenkop (H2).
  • Waardevolle en relevante inhoud waarmee je de vragen van lezers beantwoordt. 
  • Een goede balans in zoekwoorden. Pas op voor keyword stuffing.
  • Een goede variatie in zoekwoorden. Vergeet niet om ook wat synoniemen toe te voegen.
  • Houd de bezoeker lang vast wat resulteert in een hoge ‘dwell time’ (tip: embed Youtube video’s).

Vergeet de meta-omschrijving niet

SEO proof content kan niet zonder een meta-omschrijving. Zie het als het visitekaartje voor je webpagina’s. In zoekmachines is de meta-omschrijving het korte stukje tekst wat zichtbaar is onder blauwe link met je titel.

Dit korte tekstje is belangrijker dan je misschien denkt. Internetgebruikers lezen het om te bepalen of een website een bezoekje waard is. Het moet een korte, maar zeer krachtige omschrijving zijn van wat ze op jouw site vinden.

De meta-omschrijving bestaat eigenlijk uit 2 delen: de titel (de titel van en tevens de link naar je pagina) en de korte omschrijving. Om hoog te scoren in de zoekresultaten, vermeld je in beide het belangrijkste zoekwoord. 

De optimale lengte van de meta-omschrijving verandert nog weleens, maar voor de titel is 55 tekens mooi om aan te houden. Voor de omschrijving mag je wat groter uitpakken met 150-160 tekens. 

Tip: meld nieuwe pagina’s aan bij Google Search Console voor snellere indexering.

Je content SEO proof laten maken door CopyRobin

SEO proof content is dus ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Maar bij het schrijven van SEO-teksten moet je met nogal wat dingen rekening houden. Daar gaat veel tijd (en dus geld) in zitten. Daarnaast is SEO copywriting ook gewoon een vak. Laat je content daarom SEO proof maken door een professionele SEO-copywriter. 

Die professional vind je bij CopyRobin. Daarnaast hebben we een superhandig platform dat alle frictie en pijn uit het schrijfproces haalt. Hierdoor bespaar je veel tijd en dus geld. Bovendien zorgt de ingebouwde kwaliteitscontrole voor webteksten van een constante hoge kwaliteit. 

Inmiddels werken we al sinds 2016 tot grote tevredenheid van 602 klanten. Waaronder Nestlé, vanHaren, Basic-Fit en Rivièra Maison.

We werken met 302 professionele copywriters samen en doen altijd ons uiterste best voor die perfecte match tussen opdrachtgever en tekstschrijver. Daarom hoef je als opdrachtgever alleen maar een duidelijke briefing te geven via je eigen CopyRobin dashboard. De rest gaat vanzelf en voor je het weet, krijg je je tekst aangeleverd als Google-document.

We houden van snelheid én kwaliteit. Dat betekent dat we een korte doorlooptijd hanteren, en tegelijkertijd alle teksten voor oplevering langs onze professionele eindredactie gaan. Zo ben jij verzekerd van hoge kwaliteit teksten voor een betaalbare prijs.

Oftewel: copywriting as a service. Nog niet helemaal overtuigd? Lees hier hoe andere klanten onze diensten ervaren. Of bezoek de FAQ-pagina als je het antwoord op je vraag nog niet vond. En natuurlijk kun je ons ook altijd bereiken via onze contactpagina.

We geloven in show, don't tell. Daarom bieden we je eerst een gratis proeftekst aan. Probeer het nu meteen uit: 

Gratis proeftekst laten schrijven  

 

Vragen

  • Over welke onderwerpen kunnen jullie schrijven?

    Als professionele copywriters kunnen we in principe overal over schrijven, zolang je ons maar de juiste informatie geeft. De vakkennis heb jij. De schrijfvaardigheid hebben wij. Samen komen we er altijd uit.

    Bovendien werken we met copywriters die ieder weer hun eigen specialismen hebben. Sommigen weten veel van marketing. Anderen van mode of lekker eten. De kans dat we een copywriter in ons netwerk hebben met verstand van jouw branche is daarom groot.

    Wees in ieder geval zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk bij het verstrekken van een opdracht via het opdrachtformulier. Voeg waar mogelijk bronnen en voorbeelden toe. Het kan zijn dat onze copywriter je wil spreken via telefoon of Zoom als de opdracht hem of haar niet helemaal duidelijk is.

  • Schrijven jullie ook SEO-teksten?

    Onze schrijvers zijn allemaal geschoold in het schrijven van SEO-teksten. Dat wil zeggen dat ze weten hoe ze jouw zoektermen het beste in de tekst kunnen verwerken voor optimale vindbaarheid. Dit zonder de zoekmachine te spammen en zonder dat het ten koste gaat van de leesbaarheid. Daarbij maken ze gebruik van een handig hulpmiddel: Textmetrics. Kortom: als je zeker wilt weten dat je teksten goed zijn geoptimaliseerd voor SEO, zit je bij CopyRobin goed.

  • Leveren jullie de teksten altijd foutloos aan?

    Onze vaste eindredactie redigeert elke tekst voordat we die opleveren. De kans op taalfouten is daarom bijzonder klein.

  • Helpen jullie ons ook met een contentstrategie en/of contentplan?

    Jazeker. Je kunt bij ons een sessie met een contentstrateeg afnemen om jullie contentstrategie te helpen bepalen en een contentplan op te stellen. Neem contact met ons op voor een prijsopgave op maat.

  • Op welk manier is er contact met de schrijver?

    Het contact met de schrijver gaat in eerste instantie via je dashboard en e-mail, maar als een telefoongesprek de voorkeur geniet, is dat geen probleem.

  • Hoe kan ik mijn copywriter optimaal briefen?

    Zonder een goede briefing, geen goede tekst. Zo simpel is het. Daarom nemen we bij CopyRobin het afnemen van een goede briefing zeer serieus. Wanneer je een account bij ons aanmaakt vragen we je om eenmalig een uitgebreide vragenlijst in te vullen. Vervolgens vragen we je om per opdracht een opdrachtformulier in te vullen.

    Tip: Bekijk hier een video tutorial over hoe je een opdracht plaatst in je CopyRobin dashboard.

    Lees ook: Zo maak je de perfecte briefing voor een copywriter.

  • Hoe lang duurt het tot m’n opdracht klaar is?

    Dat hangt af van het aantal woorden en de moeilijkheidsgraad die je kiest. Het komt ruwweg overeen met het aantal credits gerekend in werkdagen. Een tekst van maximaal 400 woorden in Standaard moeilijkheidsgraad heeft bijvoorbeeld een doorlooptijd van twee werkdagen, terwijl een tekst van maximaal 3600 woorden in de moeilijkheidsgraad Expert 30 werkdagen doorlooptijd heeft. Uiteraard zullen we altijd ons best doen om waar mogelijk rekening te houden met je gewenste opleverdatum.

  • Hoe zit het met de veiligheid van vertrouwelijke informatie?

    Onze formulieren zijn met encryptie beveiligd, zodat alle informatie die je via onze site verstuurt versleuteld is. Verder werken we met vaste schrijvers die we goed hebben gescreend. Daarnaast hebben ze een geheimhoudingsverklaring getekend. En vanzelfsprekend garanderen wij strikte vertrouwelijkheid aan onze klanten.

  • Kan ik onbeperkt wijzigingen/verbeteringen laten aanbrengen?

    Ja, per opdracht heb je recht op onbeperkte correctierondes. Dit in alle redelijkheid uiteraard. Mochten wij vinden dat een klant te veeleisend is, dan zullen we dat met de klant bespreken.

    Wijzigingen/verbeteringen zijn in principe tijdens kantooruren een kwestie van minuten tot uren. Zeker geen dagen. 

  • Kun je meerdere opdrachten (met prioriteit aanduiding) in één keer geven?

    Je kunt meerdere opdrachten invoeren in je dashboard. De volgorde waarin je ze invoert, bepaalt voor ons de prioriteit. Mocht je echter een vergissing maken, kun je altijd een mailtje sturen naar redactie@copyrobin.nl. We passen de prioriteit dan aan.

  • Leveren jullie ook afbeeldingen?

    In principe niet. Wel zullen onze schrijvers als je daarom vraag bij grotere opdrachten (creatief of expert) vaak bereid zijn om (rechtenvrije) afbeeldingen voor je te zoeken. Je blijft wel zelf verantwoordelijk voor het regelen van de rechten.

  • Plaatsen jullie de teksten ook in ons CMS?

    In principe niet. Wij leveren de teksten aan als Google document. Bij grotere projecten kunnen we hierover eventueel wel speciale afspraken maken.

  • Welke talen kunnen jullie leveren?

    Op dit moment kun je bij ons terecht voor Nederlands (NL en BE), Engels (UK en US), Duits, Frans, Spaans en Italiaans. Heb je teksten in een andere taal nodig, neem contact met ons op. Wie weet kunnen we je toch helpen.