Wat betekent customer retention?
Klantbehoud, oftewel 'customer retention', draait allemaal om het vasthouden van je bestaande klanten en ze verleiden tot herhaalaankopen. Door je bestaande klanten actief te betrekken bij je contentmarketingstrategie en hun betrokkenheid te vergroten, zorg je voor een betere klantloyaliteit.
Creëer klantloyaliteit door service en relaties
Customer retention is een strategie waarbij bedrijven zich richten op het behouden van hun klantenkring. Dat kan bijvoorbeeld door een uitmuntende klantenservice, sterke persoonlijke relaties en aanbiedingen die inspelen op de interesses van bestaande klanten. Door deze factoren te combineren bevorder je klantloyaliteit: een loyale klant komt vaker terug én besteedt meer.
Amazon Prime is hier een schoolvoorbeeld van. Prime-abonnees genieten van voordelen zoals gratis verzending en toegang tot een uitgebreide bibliotheek met films en series. Dit soort diensten zijn op de bestaande klant gericht en zorgen ervoor dat die graag terugkomen én meer uitgeven.
Beloon de loyaliteit van je klanten
Bedrijven kunnen ook inspelen op klantbinding met slimme programma's en aanbiedingen voor bestaande klanten. Neem bijvoorbeeld het populaire Starbucks-loyaliteitsprogramma; klanten sparen punten voor gratis drankjes en eten als beloning voor hun trouw aan het merk.
Kortom, customer retention heeft als doel het behouden en koesteren van je bestaande klanten, door een combinatie van sterke klantenservice, persoonlijke aandacht, en speciaal op de klant gerichte aanbiedingen.
Geïnteresseerd in hoe klantloyaliteit jouw bedrijf kan transformeren? Maak snel een afspraak met een adviseur van CopyRobin.
Of stel je vraag via het formulier hier onder: