Wat is E-E-A-T?

Wat is E-E-A-T?

E-E-A-T staat voor Expertise, Experience (ervaring), Authority (autoriteit) en Trust (betrouwbaarheid). Deze vier criteria zijn essentieel voor het bouwen van een sterke online aanwezigheid. Google gebruikt deze criteria in toenemde mate om de kwaliteit van een website te beoordelen.

E-E-A-T is extra belangrijk voor websites die YMYL (Your Money or Your Life) content aanbieden, zoals financiële, medische of juridische informatie.

Waarom is E-E-A-T belangrijk?

Net zoals evergreen content je website relevant houdt, zorgen de E-E-A-T-criteria ervoor dat je content betrouwbaar en waardevol is. Ze helpen je niet alleen om een goede ranking in zoekmachines te krijgen, maar ook om het vertrouwen van je doelgroep te winnen.

E-E-A-T is extra belangrijk bij YMYL (Your Money or Your Life) content.

E.E.A.T. definitie

Hoe pas je de E-E-A-T-criteria toe?

  • Expertise: toon je kennis en vaardigheden in je vakgebied. Gebruik feiten, statistieken en case studies om je punten te ondersteunen. Tip: voeg aan elk artikel een korte biografie van de auteur toe waaruit zijn of haar expertise bijkt.
  • Ervaring: deel je ervaringen en successen. Klantrecensies en case studies kunnen hierbij helpen. Tip: schrijf je artikelen in de eerste persoon en vanuit je persoonlijke beleving.
  • Autoriteit: zorg voor backlinks van betrouwbare bronnen en publiceer gastartikelen op gerenommeerde websites. Tip: onderhoud relaties met journalisten en redacteuren van vooraanstaande publicaties (in je branche) en stuur regelmatig een goed geschreven persbericht.
  • Betrouwbaarheid: wees transparant over wie je bent en wat je doet. Zorg voor een duidelijke 'Over ons'-pagina en contactinformatie. Tip: maak het voor bezoekers van je website zo makkelijk mogelijk om contact op te nemen met je bedrijf.

 

https://youtube.com/watch?v=G6cClgJPtnM

E-E-A-T in actie

Een goed voorbeeld van een website die de E-E-A-T-criteria toepast, is Index People. Deze website is van een financiële dienstverlener en daardoor extra gevoelig voor het niet goed toepassen van E-E-A-T-criteria. Op de site vind je onderdelen ter ondersteuning van alle criteria: Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid.

Voeg een extra E toe: E-E-E-A-T

Dit idee kreeg ik via Chantal Smink van Eduard Blacquière. In E-E-A-T ontbreekt volgens hem nog de 'E' van 'effort', oftewel 'inspanning'. Als gebruikers zien dat je ergens moeite voor hebt gedaan, waarderen ze je content meer. Wij kunnen ons helemaal vinden in deze extra E.

Zorg er dus voor dat het duidelijk is dat je veel aandacht hebt besteed aan je content. Dit doe je door:

  • zelf onderzoek te doen;
  • goede en foutloze teksten te schrijven;
  • eigen afbeeldingen te gebruiken;
  • te zorgen voor een visueel aantrekkelijke opmaak;
  • en aandacht te besteden aan de gebruiksvriendelijkheid.

 

Investeren in E-E-E-A-T

Als je wilt investeren in een duurzame contentmarketingstrategie, denk dan aan de E-E-E-A-T-criteria. Ze zullen je helpen om content te creëren die niet alleen nu, maar ook in de toekomst waardevol zal zijn.

Geïnteresseerd in hoe E-E-E-A-T jouw bedrijf kan transformeren? Maak snel een afspraak met een adviseur van CopyRobin.

Maak een afspraak

Of stel je vraag via het formulier hier onder:

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.