Eric van Hall
11 februari ‘20 3 min. leestijd

Hoe kies ik het juiste CMS?

De3: Tips & Tricks

3 tips bij het selecteren van een content management systeem.

Zoek je een passend content management systeem, oftewel CMS, voor je website? Maar vind je het moeilijk om te kiezen? Wordt het WordPress, Drupal, Squarespace, Wix, of toch maatwerk? Wees gerust, je bent bepaald niet de enige met dit probleem. Je kunt een hoop ellende voorkomen door bij het kiezen van je CMS de juiste stappen te volgen in de juiste volgorde. De stappen die ik je adviseer zijn waarschijnlijk niet wat je verwacht. En de laatste stap is verrassend, dus blijf zeker kijken tot het einde…

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Ben je benieuwd naar de drie stappen om het juiste CMS te kiezen? Goed. Daar gaan we...

Stap 1: Bepaal eerst het juiste type CMS

Stap 1 legt het makkelijkst uit aan de hand van een vergelijking. Stel dat je een motorvoertuig wilt aanschaffen. Dan bepaal je voordat je een merk en type uitzoekt eerst of het een motorfiets, personenauto, bestelbus, of vrachtwagen moet zijn. Toch? Want als je alleen naar personenauto’s kijkt, terwijl je eigenlijk een bestelbus nodig hebt, zul je nooit de juiste keuze maken. Bepaal daarom in stap 1 eerst welk type CMS je nodig hebt. Je kunt kiezen uit vier typen CMS-en:

  • Type 1: Is je budget beperkt? Wil je snel een oplossing? En volstaat een standaard ontwerp en standaard functionaliteit? Dan is een ‘doe het zelf website builder’ als bijvoorbeeld Wix of Squarespace een prima keuze.
  • Type 2: Heb je enig budget? Wil je redelijk snel een oplossing? Maar verwacht je een beetje maatwerk nodig te hebben? Dan is een ‘Standaard CMS’ als Wordpress of Joomla de beste keuze.
  • Type 3: Heb je een redelijk budget? En heb je iets meer de tijd voor het ontwikkelen van de website? En wil je al je opties open houden voor de toekomst? Dan is een ‘Content Management Framework’ een uitstekende keuze. Denk daarbij aan Drupal of Silverstripe.
  • Tenslotte type 4: Heb je een flink budget? Is je website volledig maatwerk? En wil je bovendien onbegrensde mogelijkheden voor de toekomst? Dan ligt een web application framework, zoals Symphony of Lavarel meer voor de hand.

Stap 2: Kies het juiste internetbureau

Stap 2: Stap twee is waarschijnlijk niet wat je verwacht: Kies het juiste internetbureau. Zoek een bureau dat bij je bedrijf past en dat een CMS aanbiedt van het juiste type. Je zult waarschijnlijk jaren met hen gaan samenwerken en dan is de keuze voor het juiste bureau belangrijker dan voor het juiste CMS, zolang het maar het juiste type is. Je bureaukeuze bepaalt dus grotendeels je CMS-keuze.

Stap 3: Kies een CMS waarmee je keuze hebt uit meerdere bureaus

Stap 3: Maar…. Soms zit er hier een addertje onder het gras, namelijk wanneer een bureau een eigen CMS heeft. Realiseer je dat je dan heel moeilijk van ze af komt mocht de samenwerking tegenvallen. Stap drie is dan ook: kies een CMS waarmee je keuze hebt uit meerdere bureaus.

Als je deze drie stappen volgt, kies je altijd het juiste CMS. Ik zet ze nog even voor je op een rijtje: Stap 1: Kies het juiste type CMS: Doe het zelf website builder, Standaard CMS, CMS Framework of Web Application Framework. Stap 2: Kies een passend internetbureau. Stap 3. Kies een CMS waarmee je keuze hebt uit meerdere bureaus.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Volg de drie stappen om je CMS te kiezen en...Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!