Eric van Hall
29 november ‘22 8 min. leestijd

Online personalisatie: zo zet je gepersonaliseerde content in

Artikelen

Online personalisatie: een aanpak die je als marketeer of contentmanager niet meer kunt negeren. Want vroeger moest je zelf actief op zoek naar informatie. Tegenwoordig word je de hele dag overspoeld met content. Blogposts, advertenties, nieuwsbrieven, socialmediaberichten… ze zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. 

Ontelbaar veel bedrijven doen hun best om hier een bijdrage aan te leveren. Het liefst natuurlijk een bijdrage die opvalt en de strijd om de aandacht wint.

Hoe trek je in deze tijd van content overload nog de aandacht van je doelgroep?

Maar dat opvallen wordt steeds moeilijker. Hoe trek je in deze tijd van content overload nog de aandacht van je doelgroep? Hoe betrek je ze bij je merk en creëer je een band met je publiek? 

Een van de sleutels tot succes hierin is gepersonaliseerde content. Met deze content ga je namelijk een waardevolle relatie aan met je doelgroep. 

Wat is gepersonaliseerde content precies, waarom zou je het gebruiken en hoe pas je het toe in de praktijk? Je leest het in dit artikel.

Wat is gepersonaliseerde content?

Het verschil tussen generieke en gepersonaliseerde content is dat die laatste specifieke informatie over je bezoekers gebruikt. Door deze input in je content te verwerken, creëer je een unieke ervaring voor elke bezoeker. Die zich hierdoor veel meer aangesproken voelt.

Wanneer je bijvoorbeeld het geslacht, de leeftijd, locatie en misschien zelfs interesses van je doelgroep weet, helpt deze informatie je om gerichter en daardoor beter contact te maken met je doelgroep. Dit zorgt voor een grotere betrokkenheid bij je merk.

Gepersonaliseerde content zorgt voor een grotere betrokkenheid bij je merk.

Nou heb je natuurlijk niet altijd de beschikking over gedetailleerde data van je bezoekers. Gelukkig is er naast vergaande personalisatie op basis van leeftijd, zoekgedrag et cetera, ook meer eenvoudige personalisatie mogelijk. Wanneer je bijvoorbeeld alleen al de voornaam in je tekst verwerkt, en de lezer dus persoonlijk aanspreekt, zorgt dat al voor een grotere betrokkenheid.

Dit pas je vaak heel eenvoudig toe in mails en nieuwsbrieven. Noem de naam van de ontvanger in dat geval ook niet alleen in de aanhef, maar gebruik dezelfde ‘voornaam-HTML-code’ nog één of twee keer in de lopende tekst. Dankzij de op het oog hele persoonlijke tekst die dan ontstaat, voelt de lezer zich onbewust meer aangesproken dan door teksten zonder personalisatie.

Waarom is online personalisatie belangrijk?

Online personalisatie zorgt ervoor dat je ontvanger of bezoeker zich aangesproken voelt door je teksten. En een bezoeker die zich aangesproken voelt, is eerder geneigd om contact op te nemen of een aankoop te doen. Wie aan de slag gaat met personalisatie, krijgt meer kennis van zijn doelgroep. En daarmee ook hoe je ze het beste benadert, bereikt en overtuigt.

Personalisering zorgt voor een betere relatie met je klant en draagt bij aan de effectiviteit van je marketing.

Personalisering zorgt voor een betere relatie met je klant en draagt bij aan de effectiviteit van je marketing. Het stelt je in staat om de customer experience en customer journey te verbeteren en optimaliseren. Zo winkelt ongeveer 90% van de consumenten eerder bij bedrijven die hen gepersonaliseerde aanbiedingen en aanbevelingen doen. 

En zo’n 75% van de online shoppers vindt het vervelend als de content van een website niet op hun interesses is gericht. Elk succesvol bedrijf zou dus gepersonaliseerde content moeten toevoegen aan het marketingplan. Om getargete content en écht relevante informatie aan hun doelgroep voor te schotelen. Dit vergroot de kans dat ze converteren aanzienlijk.

En zo’n 75% van de online shoppers vindt het vervelend als de content van een website niet op hun interesses is gericht.

Ook de return on investment (ROI) voor gepersonaliseerde content is flink. Dit is vooral goed meetbaar bij websites die producten verkopen. Ongeveer de helft van de retailers die hun marketingcontent personaliseren, zien in de loop van hun relatie met een consument een ROI van maar liefst 300%. En ook andere bedrijfstakken hebben een hogere ROI dankzij personalisering van content. 

Bedrijven die hun betrokkenheid willen verbeteren en willen groeien, doen er dus goed aan om personalisatie prioriteit te geven. Zo krijg je de juiste boodschap bij de juiste doelgroep op het juiste moment.

Zo pas je online personalisatie toe in de praktijk

Er zijn allerlei categorieën om je doelgroep in te delen bij het creëren van gepersonaliseerde inhoud.

Dankzij machine learning en dataverzameling kom je steeds makkelijker aan informatie over je klanten en sitebezoekers. Vervolgens optimaliseer je je content op basis van je verschillende klantgroepen. Zo spreek je hun interesses en koopgewoonten aan.

Leestip: zo zet je AI in voor je contentproductie.

Dat onderverdelen in categorieën, hoe doe je dat precies? Bijvoorbeeld door te kijken naar de beschikbare gegevens van elke bezoeker van je website of socialmediapagina. Afhankelijk van onder meer de bron en je instellingen, varieert deze informatie van zoekopdrachten, trefwoorden en koopgeschiedenis tot persoonlijke informatie als locatie, leeftijd en geslacht.

Loggen jouw bezoekers in op je site? Dan heb je goud in handen! Dit is namelijk een van de makkelijkste manieren om data te verzamelen en om de content vervolgens te personaliseren op basis van deze informatie. Wanneer iemand is ingelogd, heb je direct inzicht in zijn of haar kenmerken. Van persoonsgegevens tot koopgedrag.

Loggen jouw bezoekers in op je site? Dan heb je goud in handen!

Wanneer je alle beschikbare klantgegevens samenvoegt, krijg je vaak een goed beeld van de interesses en behoeften van je doelgroep. En soms zelfs van elke unieke klant. Gebruik deze informatie om precies die inhoud te delen die hen aanspreekt. Met een hogere omzet en een grotere betrokkenheid als resultaat.

In het geval van ingelogde klanten is het in theorie mogelijk om je hele site precies aan te passen aan hun profiel, van de producten die je aanprijst tot de artikelen die je linkt op de homepage. Uiteraard vergt dit wel de nodige technische oplossingen. 

Wil je het simpeler houden? Beperk je dan tot het hier en daar noemen van de voornaam.

Deel je doelgroep in

Er zijn verschillende categorieën waarin je je doelgroep kunt indelen. Deze geven je allemaal waardevolle informatie voor personalisatie. We lichten er enkele aan je toe:

Leeftijd

Als je de leeftijd van je bezoekers weet, krijgt je extra inzicht in met wat voor soort klant je te maken hebt. Zo geven oudere shoppers vaker de voorkeur aan persoonlijk contact en fysieke informatie, van winkelbezoeken tot papieren brochures. 

Gerichte advertenties moedigen hen bijvoorbeeld aan om een fysieke vestiging te bezoeken. Of maken duidelijk dat je bedrijf ook telefonisch bereikbaar is. Jongere generaties zijn dan weer meer geneigd om zoveel mogelijk online te doen, dus bij hen is het beter om daarop in te spelen.

Geslacht

Ook marketing op basis van het geslacht helpt om interactie te stimuleren. Doe hier wel goed onderzoek naar en ga niet uit van clichés, want er zijn geen typische mannen- en vrouweninteresses (meer). Sommige mannen zijn gek op make-up, en sommige vrouwen doen niets liever dan sleutelen aan hun motor.

Locatie

Met behulp van locatiegebonden marketing richt je je op klanten in specifieke regio’s. Stel, je hebt een winkel met verschillende locaties. Maar alleen je winkel in Amsterdam heeft uitverkoop. Dan richt je je met de promotie van je sale op winkel- en sitebezoekers uit Amsterdam en omgeving.

De locatie van een bezoeker geeft je ook waardevolle extra informatie. Zoals het weer, het seizoen en of het gaat om een stads- of plattelandsbewoner.

Fase van de salesfunnel 

In de digitale marketing zijn er vijf verschillende belangrijke stadia in het verkoopproces van een klant: 

  • De bewustwording van het merk;
  • Een groeiende interesse in de producten en diensten;
  • De beoordeling of je bedrijf aan hun behoeften voldoet;
  • Betrokkenheid bij je bedrijf (bij het team, de socials en/of website);
  • Het overgaan tot een aankoop of andere gewenste call-to-action.

 

Door het proces via je website te volgen, personaliseer je makkelijker de inhoud die ze in elke fase zien. Met natuurlijk als doel om ze naar de bodem van de funnel te leiden.

Koopgedrag

Door te werken met een inlogsysteem, krijg je inzicht in eerdere aankopen van je bezoekers. Met deze informatie maak je de inhoud die ze bij een volgend bezoek te zien krijgen een stuk doelgerichter. 

Toon ze bijvoorbeeld producten die een mooie aanvulling zijn op hun eerdere aankoop. Of laat soortgelijke artikelen zien die misschien ook hun interesse hebben.

Plek van herkomst

Als je weet hoe klanten op je website belandden, bepaal je makkelijker hun interesses. Zodat je hen probleemloos relevante inhoud presenteert. Komen ze via een zoekopdracht in Google? Dan geeft dat een goed inzicht in wat ze willen weten. Net als wanneer ze op je site terecht zijn gekomen via een socialmediapagina of via een andere website.

Een goede manier van personalisatie van je webteksten is dan ook door bezoekers op basis van hoe ze op je site belanden naar een specifieke pagina te leiden.

Een goede manier van personalisatie van je webteksten is dan ook door bezoekers op basis van hoe ze op je site belanden naar een specifieke pagina te leiden. Stel, je hebt een website over huisdieren en je mag een link plaatsen op een andere site, die helemaal in het teken staat van dwergpoedels. Dan is de kans groot dat bezoekers van die website vooral geïnteresseerd zijn in jouw pagina over honden, en minder in informatie over de wandelende tak.

Van die wetenschap maak je handig gebruik door in dit geval te linken naar je hondenpagina. Zo vergroot je de kans dat mensen die via de dwergpoedelsite bij jou terecht zijn gekomen de informatie op je website ook daadwerkelijk lezen. Je weet dan natuurlijk nog niet met wat voor iemand je precies te maken hebt, maar je weet wel dat de kans groot is dat hij of zij graag over honden leest.

Conclusie: categorieën voor veel waardevolle informatie

Het interessante aan veel van de categorieën hierboven is dat je natuurlijk de informatie van de categorie zelf gebruikt, zoals de leeftijd, maar dat als je hier nog wat langer over nadenkt, je er nog veel meer conclusies uit kunt trekken. 

Leeftijd zegt niet alleen iets over hoe oud je klant is, maar ook over voorkeuren en gedrag. Denk wanneer je deze categorieën voor jouw bedrijf bepaalt dus goed na over hoeveel waardevolle informatie ze je nog meer geven over je doelgroep. Informatie die je vervolgens weer inzet voor de groei van je business. 

Laat je teksten schrijven voor de beste personalisatie

Het is duidelijk: zet vol in op online personalisatie en je maakt je bedrijf ook online toekomstbestendig. Als je het goed toepast, is personalisatie een uitstekende manier om klanten te verleiden en aan je te binden. 

Wanneer je een artikel schrijft, schrijf het dan zo dat het zich leent voor segmentatie. Heeft een tekst bijvoorbeeld drie verschillende doelgroepen, schrijf dan drie verschillende openingsalinea’s. Zodat elke categorie lezer een op hem of haar afgestemd verhaal ziet. 

En ook in mailings, of bij ingelogde klanten, pas je zoveel mogelijk content aan op basis van de persoon die je voor je hebt.

Zie je op tegen het schrijven van al deze teksten? Heb je geen idee hoe je dit precies moet aanpakken of weet je niet waar je moet beginnen? De ervaren tekstschrijvers van CopyRobin nemen je het schrijven graag uit handen.

We voorzien je van perfect gepersonaliseerde teksten, precies afgestemd op elke doelgroep die jij wilt aanspreken. Ben je benieuwd wat onze schrijvers kunnen betekenen voor jouw gepersonaliseerde content? Maak dan gebruik van onze gratis proefopdracht!

We hebben ook een handige tool waarmee je het beste CopyRobin-pakket kiest:

Help mij kiezen


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!