Eric van Hall
21 maart ‘23 5 min. leestijd

Tone of Voice: Zo Creëer Je een Herkenbare Merktaal in 3 Stappen

Artikelen

Dezelfde ‘taal’ spreken als je doelgroep wekt vertrouwen op, aldus psycholoog Robert Cialdini. En dat vertrouwen zorgt op zijn beurt weer voor klantenverbintenis. En raad eens: dat is dan weer de oorzaak van terugkerende bezoekers en brand ambassadors.

Je merkidentiteit toepassen in hoe je tegen je doelgroep spreekt, is dus het investeren waard.

https://www.youtube.com/watch?v=-5VMuJr0YmI

Maar hoe creëer je een unieke tone of voice die perfect bij jouw organisatie past? We helpen je graag op weg!

Waarom is een eigen tone of voice belangrijk?

Voor we te hard van stapel lopen: laten we eerst eens kijken waarom een sterke tone of voice essentieel is. Spoiler alert: een tone of voice is voor ieder merk belangrijk.

Verkoop door vertrouwen

Het begint allemaal bij het magische marketingwoord ‘verbinding’. Verbinding maken met jouw doelgroep is waar het om draait. Je kunt exact dezelfde producten verkopen als de concurrent, maar als jouw taalgebruik je doelgroep meer aanspreekt, heb jij een paar streepjes voor.

Verbinding maken met jouw doelgroep is waar het om draait.

Het gaat daarbij om het gevoel van vertrouwen. Vertrouwen creëer je bij je doelgroep door herkenbaar te zijn, aldus psycholoog Robert Cialdini in Influence: The Psychology of Persuasion. Je kunt dus maar beter dezelfde ‘taal’ spreken.

Laat je team(spirit) spreken

Het wordt weleens over het hoofd gezien, maar is niet onbelangrijk als je het ons vraagt: de tone of voice vertelt iets over de mensen achter het merk. En die mensen máken het merk.

Juist die mensen zorgen ervoor dat er andere mensen bij jouw bedrijf willen werken. Een sterke tone of voice levert dus ook een grote bijdrage aan employer branding.

Voorbeelden van een specifieke tone of voice

Een tone of voice waar écht over is nagedacht. Die herken je uit duizenden. Kijk daarom eens mee naar onderstaande voorbeelden en haal inspiratie uit je voorgangers.

Coolblue: van humor naar voorkeursmerk

“Laadpalen: gooi ‘m maar volt.” Deze en andere uitspraken zijn kenmerkend voor de tone of voice van Coolblue. We durven zelfs te zeggen dat dit merk niet per se bekend is geworden door de producten die ze verkopen, maar meer door de manier waarop ze communiceren.

Veel mensen hebben inmiddels een blauw busje voor de deur zien staan met daarop de tekst “Bus. Klopt.”. En dat het klopt als een bus weten we zeker: Coolblue is in korte tijd een voorkeursmerk geworden bij veel consumenten. Ook al zijn ze niet altijd de goedkoopste.

Tele2

Tele2 onderscheidt zich van andere giganten in de markt (KPN, Vodafone) met een uitdagende en jonge tone of voice. Vaak zie je bovendien influencers als Roxeanne Hazes in hun video's op Instagram en Facebook.

Uitroeptekens, hoofdletters, gekke hashtags en emoji's zijn allemaal van de partij bij Tele2.

Uitroeptekens, hoofdletters, gekke hashtags en emoji's zijn allemaal van de partij bij Tele2. Een schot in de roos voor de doelgroep.

Zo creëer je zelf een unieke tone of voice

Nu je weet waarom een unieke tone of voice belangrijk is, én je voorbeelden in het achterhoofd hebt: laten we starten met het bepalen van jouw tone of voice!

Begin bij je waarden

Een tone of voice is altijd inherent aan jouw merkwaarden. Wat wil je uitstralen? Wat vind je belangrijk? Als je dit nog niet eerder vastgesteld hebt: now is the time!

Hoe wil je bekendstaan bij het publiek?

Stel jezelf vragen als: wat zijn de bedrijfsdoelen? Wie is de doelgroep? Hoe wil je bekendstaan bij het publiek? Hieruit 'rollen' waarden die je gebruikt om je toon te bepalen. Bijvoorbeeld: inclusief, focus op duurzaam ondernemen en krachtig.

Bepaal een architectuur

Architectuur in je tone of voice? Jazeker. Op ieder platform spreek je een andere doelgroep aan. Aan jou de schone taak om jouw tone of voice overal consistent toe te passen, maar wel nuance aan te brengen, zodat jouw stijl van communiceren voor ieder platform geschikt is. Dat doe je met een architectuur.

Maak een lijst van 50 tot 100 bijvoeglijke naamwoorden die bij jouw industrie passen. Deel ze vervolgens in drie groepen in: wie jouw bedrijf is, wie je bedrijf wil zijn en wie je echt niet bent.

Je focus ligt op de tweede groep. Deze woorden voeg je toe in je contentstrategie. Per kanaal noteer je de bijpassende woorden. Vind je het lastig om woorden te bedenken? Dan kun je altijd kijken naar de dimensies van een tone of voice. Uit iedere categorie kies je een aantal woorden die jouw tone of voice beschrijven:

tone-of-voice-dimensies.jpg

Maak het concreet

Wat is essentieel voor een tone of voice? Juist. Consistentie. Omdat er misschien meerdere werknemers met jouw tone of voice werken (copywriters, social media marketeers, content marketeers), doe je er goed aan om een document te schrijven waarin je jouw tone of voice vastlegt.

Leg jouw tone of voice vast in een document.

Gebruik ook zeker voorbeelden van zinnen die je wél gebruikt, en zinnen die je niet gebruikt. Op deze manier begrijpt iedere schrijver je uitdrukkingswijze. Het document deel je vervolgens natuurlijk met de schrijvers van jouw merk.

Stel je tone of voice samen met een ervaren copywriter op

Vind je het lastig om te bepalen hoe jouw merkpersoonlijkheid moet klinken? CopyRobin heeft 538 copywriters die voor je klaarstaan met de juiste vragen om jouw tone of voice neer te pennen.

Teksten laten schrijven? >>

Samenvatting

Het creëren van een unieke en herkenbare tone of voice is essentieel voor het opbouwen van vertrouwen en een sterke verbinding met je doelgroep.

Door het toepassen van een consistente stemtoon, communicatiestijl, taalgebruik en spreekstijl versterk je je merkidentiteit en vergroot je de kans op terugkerende bezoekers en merkambassadeurs.

Het vaststellen en handhaven van je tone of voice kun je bereiken door deze stappen te volgen:

  1. Begin bij je waarden: Bepaal je merkwaarden en zorg ervoor dat je tone of voice deze weerspiegelt.
  2. Bepaal een architectuur: Zorg ervoor dat je tone of voice consistent is op alle platforms, maar breng nuance aan om aan te sluiten bij verschillende doelgroepen.
  3. Maak het concreet: Leg je tone of voice vast in een document, zodat iedereen binnen je organisatie op dezelfde manier communiceert.

 

Een ervaren copywriter kan je helpen bij het ontwikkelen en vastleggen van jouw unieke tone of voice, zodat jouw merk op een consistente en authentieke manier communiceert.

Neem contact op 

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!