Hoe gebruik ik storytelling voor mijn bedrijf?

27-09-2016

https://www.youtube.com/watch?v=CBmIhctmgy8 

Vraag jij je af hoe je ‘storytelling’ kunt gebruiken voor je bedrijf? Blijf dan zeker kijken naar deze aflevering van De3, want de komende drie minuten vertel ik je het geheim achter de formule van elk goed verhaal. Één ding kan ik je nu alvast verklappen: de formule heeft drie fases… ;-)

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

De kunst van het verhalen vertellen is al zo oud als de mensheid. Wij mensen hebben verhalen net zo hard nodig als zuurstof, water en voedsel… Daarom lezen we onze kinderen sprookjes voor en gaan we zelf graag naar de bioscoop. Verhalen raken ons gevoel, nemen ons mee op een emotionele achtbaan, waardoor we gefascineerd blijven.

Schrijvers gebruiken al sinds de klassieke oudheid een beproefde formule om hun verhalen te vertellen. Het mooie is, dat je dezelfde formule waarmee blockbusters als Star Wars, Titanic en Avatar zijn geschreven, ook kunt gebruiken voor de meest eenvoudige teksten van jouw bedrijf.

Storytelling zet namelijk verandering in gang en is daarmee een onmisbare vaardigheid in een tijd waarin verandering het nieuwe normaal is. Zoals ik al zei in m’n intro, de formule heeft drie fases.

Fase 1: ‘De Situatie’

Elk verhaal begint met het wie, wat, waar en wanneer. Je schetst een zo concreet en herkenbaar mogelijk beeld van de bestaande situatie. Maar dat betekent niet dat je dit op een saaie manier moet doen. Integendeel. Want om de lezer direct te boeien, bouw je gelijk ook spanning, raadselachtigheid - in het engels: suspense - in.

Speelfilms beginnen niet voor niets meestal midden in een spannende situatie. Denk aan James Bond die bij het eerste shot al middenin een achtervolgingscene zit. Wat zou een spannende situatie zijn waarin je jouw lezer kunt plaatsen? Het moment dat z’n harddisk crashed? Een medewerker die zich ziek meldt op een onmogelijk moment? Gebruik je fantasie...

Fase 2: 'Het Probleem'

Na fase 1 komt steevast fase 2 en dat is ‘Het Probleem’. De grote uitdaging waarmee de hoofdrolspeler wordt geconfronteerd. In een speelfilm is dit meestal een serie van problemen en oplossingen. De hoofdpersonen bevinden zich als het ware in een achtbaan, tot…, op ongeveer tweederde van de film, de situatie uitzichtloos lijkt… Herken je dat?

Als de Titanic zinkt, vraag je je toch af hoe de hoofdpersonen zich daaruit gaan redden. Voor jouw zakelijke verhaal betekent dit dat je de uitdaging, het probleem, van jouw klant sterk benadrukt. Leg de pijn zodanig bloot dat hij wordt doordrongen van de noodzaak iets te doen. Waar ligt de pijngrens van jouw klant?

Fase 3: 'De Oplossing'

En daarmee komen we bij fase 3: De Oplossing. Als je in de ijskoude Noordatlantische Oceaan verdrinkt, grijp je een reddingsboei maar wat graag aan... Als jouw lezer meer dan ooit beseft dat zijn situatie nu echt moet veranderen en jij biedt de oplossing, zal hij veel eerder tot actie overgaan.

Dus, nadat je de bestaande situatie hebt geschetst, de pijn hebt blootgelegd en benadrukt, kom je in fase drie met je oplossing. Dat is de kracht van storytelling... Wat is jouw reddingsboei voor je klant?

Ik zet de drie fases van elke goed verhaal nog snel even voor je op een rijtje: Fase 1: de situatie: wie, wat, waar en wanneer. Fase 2: Het Probleem. Waar ligt de pijngrens van je klant? En fase 3: De Oplossing. Wat is jouw reddingsboei voor je klant?

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Gebruik voortaan deze storytelling formule en...Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Terug naar het overzicht