Eric van Hall
01 december ‘16 3 min. leestijd

Hoe schrijf ik een boeiend zakelijk verhaal?

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=v_3Xv8lPH4s

Vind je het moeilijk om vol vuur over jouw eigen organisatie te schrijven? Ben je bang dat je lezers niet kunt boeien met de onderwerpen waarover je moet schrijven? Geen zorgen. Je kunt over elk onderwerp boeiend schrijven. Zolang je maar het juiste publiek aanspreekt en je de drie essentiële elementen van een boeiend zakelijk verhaal gebruikt. Wil je weten wat die essentiële elementen zijn? Bekijk dan zeker deze hele video, want aan het einde geef ik je ook nog een waardevolle bonus tip.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Een boeiend zakelijk verhaal is waarheidsgetrouw

Ben jij een fan van waargebeurde verhalen? Dan ben je niet de enige. Waargebeurde verhalen spreken vaak meer tot onze verbeelding dan fictie. Zolang je ze maar goed vertelt. Het eerste essentiële element van een boeiend zakelijk verhaal is dan ook dat het waarheidsgetrouw is. Zoek daarom binnen je organisatie naar waargebeurde verhalen om over te schrijven. Schrijf over echte mensen in echte situaties met oprechte emoties en gebruik controleerbare feiten. Maak je teksten sterk beschrijvend, zodat de lezer de gebeurtenissen als het ware met eigen ogen ziet. De gebeurtenissen meebeleeft. Ze ziet zichzelf als het ware een rol spelen in jouw verhaal en ervaart daardoor de meerwaarde van jouw dienst of product.

Een boeiend zakelijk verhaal is menselijk

Het tweede essentiële element van een boeiend zakelijk verhaal is dat het menselijk is. Zelfs al werk je in een pure B2B wereld, dan nog heb je altijd te maken met mensen. Bedrijven beslissen niet over aankopen, mensen wel. Vertel in je zakelijke verhalen daarom hoe jouw organisatie de levens van echte mensen weet te raken, te verbeteren. Gebruik waar mogelijk echte voorbeelden van echte klanten. Wees daarbij specifiek genoeg om geloofwaardig te zijn en algemeen genoeg om relevant te zijn voor je publiek.

Een boeiend zakelijk verhaal is behulpzaam

Het derde essentiële element van een boeiend zakelijk verhaal is dat het jouw klanten helpt. Als je verhaal waarde biedt aan je klanten, als hun leven, hun werk erdoor makkelijker wordt. Als ze zich slimmer voelen door het te lezen, weet je jouw publiek altijd te boeien. Hoe ‘saai’ jouw onderwerp misschien wel lijkt. Kortom: vertel je lezer niet wie je bent, vertel haar wat ze aan je heeft. Vraag jezelf bij elke tekst die je schrijft daarom deze vier vragen: 1) Welk probleem lost mijn artikel op? 2) Hoe verandert mijn artikel het leven van de lezer? 3) Wat moet de lezer doen na het lezen van je tekst? En 4) Waarom zou de lezer je moeten geloven en je adviezen moeten opvolgen?

Bonus: Een zakelijk verhaal sluit aan bij je lange termijn strategie

En, zoals beloofd, heb ik deze keer een bonus tip en die luidt: Zorg ervoor dat elk zakelijk verhaal dat je vertelt aansluit bij de lange termijn strategie van jouw organisatie. Denk aan een merk als Tesla dat elk verhaal plaatst in een lange termijn visie voor een wereld met alleen nog maar schone energie. Of Volvo dat elk corporate verhaal koppelt aan het thema ‘veiligheid’.

Ik zet de essentiële elementen van een boeiend zakelijk verhaal nog even voor je op een rijtje: 1) Het is waarheidsgetrouw. Waargebeurde verhalen zijn geloofwaardiger en spreken meer tot de verbeelding dan fictie. 2) Het is menselijk. Vertel hoe jouw organisatie de levens van echte mensen weet te raken. 3) Je verhaal biedt waarde aan je klanten: vertel me niet wie je bent, vertel me wat ik aan je heb. En ten slotte de bonus tip: Zorg ervoor dat elk zakelijk verhaal dat je vertelt aansluit bij de lange termijn strategie van jouw organisatie..

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Gebruik voortaan deze vier essentiële elementen in je zakelijke verhalen en ...Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!