Redactie CopyRobin • CopyRobin
10 mei ‘22 • 4 min. leestijd • Artikelen

Teksten redigeren? Deze checklist gaat je helpen!

10-05-2022

Ga je teksten redigeren? Tips zijn dan ongetwijfeld welkom! Een tekst redigeren kan namelijk een lastige klus zijn, zeker als je geen tekstschrijver bent. Of het nu gaat om het verbeteren van je eigen teksten of het checken van de schrijfsels van een collega, je wilt natuurlijk tot een goed leesbaar en foutloos resultaat komen.

Maar waar moet je op letten bij het corrigeren van een tekst? Welke stappen doorloop je om tot een sterk verhaal te komen? Wij zetten de beste tips voor je op een rij in deze checklist om teksten te redigeren, zodat dit je voortaan een stuk makkelijker afgaat.

Leg je tekst weg

Allereerst kun je na het schrijven van een tekst het beste even iets anders gaan doen. Wanneer je direct begint met corrigeren, zit je er namelijk nog zo in dat je je eigen fouten waarschijnlijk over het hoofd ziet. Leg je artikel dus een poosje weg en kijk er bijvoorbeeld de volgende dag opnieuw naar. Als je de zinnen leest met een frisse blik, zie je meteen wat er beter kan.

Speur naar taalfouten

Het is een beetje een open deur natuurlijk, maar wel een hele belangrijke in het lijstje teksten redigeren tips: filter zoveel mogelijk spel-, taal- en stijlfouten uit je tekst! Dit gaat zoals gezegd het beste als je je tekst even opzij legt en er daarna opnieuw naar kijkt. Je zult zien dat die dt-fout of dat dubbele woord dan ineens in het oog springt. 

Besteed ook aandacht aan je spatiegebruik. Je tekst kan namelijk heel anders overkomen dan bedoeld wanneer je het bijvoorbeeld hebt over je kussen slopen in plaats van kussenslopen…

Schrap overbodige woorden en zinnen

“Kill your darlings” is niet voor niets een uitspraak die je in copywriterland regelmatig hoort. Een tekst wordt namelijk echt sterker als je schrapt. Overbodige woorden zorgen voor ruis, die afleidt van de inhoud van je verhaal. Kijk dus nog eens kritisch naar je zinnen en overweeg om delen weg te laten.

Maak je tekst toegankelijk

Voor een makkelijk leesbare tekst die voor iedereen te begrijpen is, gebruik je het liefst niet te veel ouderwetse schrijftaal. Woorden als ‘echter’, ‘reeds’ en ‘slechts’ hoor je jezelf niet zeggen in gesprekken, dus gebruik ze ook niet in je tekst. 

Voor een extra check op wollig taalgebruik lees je je artikel een keer hardop voor. Je hoort dan direct welke zinnen je normaal ook niet in een gesprek zou gebruiken en wat je moet veranderen om tot makkelijk leesbare spreektaal te komen.

Klopt de structuur?

Scan je tekst een keer zonder in te zoomen op de inhoud. Automatisch lees je dan de titel, de tussenkoppen en opvallende elementen zoals lijstjes en call-to-actions. Dit zou je een goed beeld moeten geven van waar de tekst over gaat. En liefst ook direct prikkelen tot verder lezen.

Kijk vervolgens ook naar de inhoud en let specifiek op de opbouw van de tekst. Is het een afgerond verhaal, met een kop, een midden en een staart? De inleiding introduceert je lezer tot het onderwerp van het artikel. In het middenstuk ga je hier dieper op in en in de staart rond je af en voeg je een conclusie toe. Als je met je tekst wilt bereiken dat de lezer overgaat tot actie, is die staart ook vaak de beste plek om daartoe aan te zetten.

Check de continuïteit

Een van de meest storende dingen aan een interessante tekst is het ontbreken van continuïteit. Met name het door elkaar gebruiken van de aanspreekvormen ‘u’ en ‘je’ staat erg slordig. En ook het mixen van tegenwoordige en verleden tijd maakt je tekst rommelig en onduidelijk. Ook hier kan het helpen om eens wat zinnen hardop uit te spreken, dan valt je meteen op wat er niet klopt.

Teksten redigeren pro-tip: ken je publiek!

En last but not least op de checklist voor teksten redigeren: denk goed na welk publiek je tekst gaat lezen en wat zij al weten over het onderwerp. Het is belangrijk dat je je teksten hierop aanpast en niet te weinig, maar ook niet te veel uitlegt. Als je schrijft voor collega’s of vakgenoten hoef je waarschijnlijk niet zoveel woorden vuil te maken aan uitleg en achtergrond. Maar als je artikel in de krant komt, zou het zomaar kunnen dat veel lezers nog niets afweten van het onderwerp. In dat geval zul je sommige dingen dus wat meer moeten toelichten.

Je volgende teksten redigeren gaat met deze tips vast een stuk beter! Twijfel je na het lezen van de checklist nog steeds of je schrijfsels wel goed genoeg zijn? Laat onze copywriters ze dan checken! We maken het je ook graag nóg makkelijker, door je het schrijven helemaal uit handen te nemen. Copywriting as a service.

Plan een gratis adviesgesprek

Terug naar het overzicht