Tekst herschrijven

Als je een tekst schrijft, doe je dat niet zomaar in het wilde weg. Je hebt vooraf een doel voor ogen. Dat kan zijn om je lezers te informeren, maar de kans is groot dat je ze wilt overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen. 

Dat ze een offerte bij je aanvragen, contact met je opnemen of je product kopen. Maar een goede tekst schrijven voor het doel dat je voor ogen hebt, is nog niet zo makkelijk (daar was je waarschijnlijk al achter). 

Wat als het je ondanks alle moeite niet lukt om met je tekst je doel te bereiken? Dan hoef je niet meteen te wanhopen. Er kunnen tal van redenen voor zijn en je bent zeker niet de enige die struggelt tijdens het schrijven. Misschien lukt het je niet om de inhoud te laten aansluiten bij je doelgroep. Of is je taalgebruik bij nader inzien toch te complex.

Een tekst die voor je werkt

Wat de reden ook is: je moet je tekst herschrijven. Of dit laten doen. Want in veel gevallen is het aan te raden om de tekst te laten herschrijven door een professionele copywriter. Dan weet je tenminste zeker dat je tekst voor je gaat werken. 

tekst-herschrijven-2.png

 

Waarom een tekst herschrijven? 

Meestal laat je een tekst herschrijven omdat je tekst de lezers niet overtuigt om de gewenste actie te ondernemen. De tekst converteert niet. Het lukt je niet om je doelgroep aan te spreken, omdat het taalgebruik niet aansluit of de tekst niet wervend genoeg is. 

Maar er kunnen ook andere redenen zijn waarom een tekst herschrijven nodig is. Dan kun je denken aan:

  • De tekst is niet goed vindbaar in de zoekmachines. 
  • Er zitten te veel taal- of spelfouten in de tekst. 
  • De tekst past niet meer bij de strategie van je organisatie. 
  • Je bedrijf, de website of webshop komt in handen van een andere eigenaar. 

 

Wat jouw reden is, heeft invloed op de manier van herschrijven. Zet de tekst niet aan tot actie? Dan moet je eerst analyseren waarom dat zo is (spreekt het de doelgroep niet aan of is het niet wervend genoeg?), voordat je start met herschrijven. 

Is de tekst en daarmee ook je website online niet goed vindbaar? Dan is herschrijven met SEO-zoekwoorden nodig (daarover later meer). En bevat de tekst te veel taal- of spelfouten, dan is het niet per se herschrijven, maar meer een redactionele check

Als er binnen je organisatie veel verandert, moet de tekst inhoudelijk op de schop. Het is dan belangrijk om eerst duidelijk op papier te krijgen wat er anders is én hoe de nieuwe strategie eruitziet, voordat je de tekst laat herschrijven. 


Een tekst herschrijven voor SEO

Samen met te weinig conversie, is het niet goed vindbaar zijn in de zoekmachines de belangrijkste reden voor het herschrijven van een tekst. Want wat heb je aan wervende en boeiende teksten als niemand ze leest, omdat ze niet in de zoekresultaten van zoekmachines verschijnen? 

Bedenk je eens dat maar liefst 93% van het internetgebruik op zoekmachines begint. Voor verkeer naar je website is een hoge positie dus superbelangrijk. 

Voor een hoge ranking moet je je teksten voor SEO optimaliseren. Dat betekent dat je zoekwoorden moet toevoegen waar jouw doelgroep online veel naar zoekt. Door een zoekwoordenonderzoek ontdek je welke zoekwoorden dat zijn. 

Maar helaas: daarmee ben je er nog niet. Je moet ook nog precies weten hoe en waar je de zoekwoorden in de tekst plaatst. De tijd van gewoon maar zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst proppen ligt al een tijdje achter ons. Een tekst herschrijven voor SEO is lastiger dan je denkt. 

Zoekmachines kijken sinds 2013 steeds meer naar de relevantie en kwaliteit van je content. Met alleen zoekwoorden ben je er dus nog niet, ook de inhoud van je tekst moet ijzersterk zijn. 

tekst-herschrijven.png


De voordelen van herschrijven 

Wanneer laat je een tekst herschrijven? Kun je een oude tekst niet beter weggooien en helemaal opnieuw beginnen? Dat hangt van de situatie af. Een tekst herschrijven heeft zeker een paar belangrijke voordelen die het overwegen waard zijn. 

Stel dat je tekst niet voldoende converteert, maar wel goed vindbaar is. Dan heeft je tekst een bepaalde SEO-waarde (een mooie positie in de zoekmachines). Die plek wil je natuurlijk behouden. Door te kiezen voor herschrijven blijft de basis - en dus ook SEO-waarde - van je herschreven tekst behouden.

Herschrijven is ook voordeliger dan het laten schrijven van een compleet nieuwe tekst. Zeker als het herschrijven beperkt blijft tot een redactionele check (of het redigeren van je tekst), waarbij het alleen gaat om het verbeteren van taal- en spelfouten. Datzelfde geldt voor een tekst die inhoudelijk wel staat, maar alleen niet zo lekker leest. 

In beide gevallen maken kleine verbeteringen al een groot verschil. De basis is goed. Het is toch zonde en onnodig om die zomaar weg te gooien?

Een tekst herschrijven? Kies voor CopyRobin

Blijft conversie uit, is je website online niet goed vindbaar of ben je bang dat er nog veel spel- en taalfouten in je tekst zitten? Laat je tekst dan herschrijven! Er zit waarschijnlijk al veel tijd (en dus ook geld) in je tekst. Doodzonde om maar te laten liggen, toch? 

Haal daarom de potentie uit je tekst die er echt wel inzit. En laat je tekst herschrijven door een professionele copywriter van CopyRobin!

Waarom? Bij CopyRobin werken we via een online tool dat alle frictie en pijn uit het schrijfproces haalt. Dit bespaart veel tijd en dus geld. Bovendien zorgt de ingebouwde kwaliteitscontrole voor teksten van constante hoge kwaliteit. 

Inmiddels werken we al sinds 2016 tot grote tevredenheid van 602 klanten. Waaronder Nestlé, vanHaren, Basic-Fit en KPN.

We werken met 302 professionele copywriters samen en doen altijd ons uiterste best om die perfecte match tussen opdrachtgever en copywriter te vinden. Daarom hoef je als opdrachtgever alleen maar een duidelijke briefing te geven via je eigen CopyRobin dashboard. De rest gaat vanzelf en voor je het weet krijg je je tekst aangeleverd als Google-document.

We houden van snelheid én kwaliteit. Dat betekent dat we een korte doorlooptijd hanteren, en tegelijkertijd alle teksten voor oplevering langs onze professionele eindredactie gaan. Zo ben jij verzekerd van hoge kwaliteit teksten voor een betaalbare prijs.

Oftewel: copywriting as a service. Nog niet helemaal overtuigd? Lees hier hoe andere klanten onze diensten ervaren. Of bezoek de FAQ-pagina als je het antwoord op je vraag nog niet vond. En natuurlijk kun je ons ook altijd bereiken via onze contactpagina.

We geloven in show, don't tell. Daarom bieden we je eerst een gratis proeftekst aan. Probeer het nu meteen uit: 

Gratis proeftekst laten schrijven  

Vragen

  • Over welke onderwerpen kunnen jullie schrijven?

    Als professionele copywriters kunnen we in principe overal over schrijven, zolang je ons maar de juiste informatie geeft. De vakkennis heb jij. De schrijfvaardigheid hebben wij. Samen komen we er altijd uit.

    Bovendien werken we met copywriters die ieder weer hun eigen specialismen hebben. Sommigen weten veel van marketing. Anderen van mode of lekker eten. De kans dat we een copywriter in ons netwerk hebben met verstand van jouw branche is daarom groot.

    Wees in ieder geval zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk bij het verstrekken van een opdracht via het opdrachtformulier. Voeg waar mogelijk bronnen en voorbeelden toe. Het kan zijn dat onze copywriter je wil spreken via telefoon of Zoom als de opdracht hem of haar niet helemaal duidelijk is.

  • Schrijven jullie ook SEO-teksten?

    Onze schrijvers zijn allemaal geschoold in het schrijven van SEO-teksten. Dat wil zeggen dat ze weten hoe ze jouw zoektermen het beste in de tekst kunnen verwerken voor optimale vindbaarheid. Dit zonder de zoekmachine te spammen en zonder dat het ten koste gaat van de leesbaarheid. Daarbij maken ze gebruik van een handig hulpmiddel: Textmetrics. Kortom: als je zeker wilt weten dat je teksten goed zijn geoptimaliseerd voor SEO, zit je bij CopyRobin goed.

  • Leveren jullie de teksten altijd foutloos aan?

    Onze vaste eindredactie redigeert elke tekst voordat we die opleveren. De kans op taalfouten is daarom bijzonder klein.

  • Helpen jullie ons ook met een contentstrategie en/of contentplan?

    Jazeker. Je kunt bij ons een sessie met een contentstrateeg afnemen om jullie contentstrategie te helpen bepalen en een contentplan op te stellen. Neem contact met ons op voor een prijsopgave op maat.

  • Op welk manier is er contact met de schrijver?

    Het contact met de schrijver gaat in eerste instantie via je dashboard en e-mail, maar als een telefoongesprek de voorkeur geniet, is dat geen probleem.

  • Hoe kan ik mijn copywriter optimaal briefen?

    Zonder een goede briefing, geen goede tekst. Zo simpel is het. Daarom nemen we bij CopyRobin het afnemen van een goede briefing zeer serieus. Wanneer je een account bij ons aanmaakt vragen we je om eenmalig een uitgebreide vragenlijst in te vullen. Vervolgens vragen we je om per opdracht een opdrachtformulier in te vullen.

    Tip: Bekijk hier een video tutorial over hoe je een opdracht plaatst in je CopyRobin dashboard.

    Lees ook: Zo maak je de perfecte briefing voor een copywriter.

  • Hoe lang duurt het tot m’n opdracht klaar is?

    Dat hangt af van het aantal woorden en de moeilijkheidsgraad die je kiest. Het komt ruwweg overeen met het aantal credits gerekend in werkdagen. Een tekst van maximaal 400 woorden in Standaard moeilijkheidsgraad heeft bijvoorbeeld een doorlooptijd van twee werkdagen, terwijl een tekst van maximaal 3600 woorden in de moeilijkheidsgraad Expert 30 werkdagen doorlooptijd heeft. Uiteraard zullen we altijd ons best doen om waar mogelijk rekening te houden met je gewenste opleverdatum.

  • Hoe zit het met de veiligheid van vertrouwelijke informatie?

    Onze formulieren zijn met encryptie beveiligd, zodat alle informatie die je via onze site verstuurt versleuteld is. Verder werken we met vaste schrijvers die we goed hebben gescreend. Daarnaast hebben ze een geheimhoudingsverklaring getekend. En vanzelfsprekend garanderen wij strikte vertrouwelijkheid aan onze klanten.

  • Kan ik onbeperkt wijzigingen/verbeteringen laten aanbrengen?

    Ja, per opdracht heb je recht op onbeperkte correctierondes. Dit in alle redelijkheid uiteraard. Mochten wij vinden dat een klant te veeleisend is, dan zullen we dat met de klant bespreken.

    Wijzigingen/verbeteringen zijn in principe tijdens kantooruren een kwestie van minuten tot uren. Zeker geen dagen. 

  • Kun je meerdere opdrachten (met prioriteit aanduiding) in één keer geven?

    Je kunt meerdere opdrachten invoeren in je dashboard. De volgorde waarin je ze invoert, bepaalt voor ons de prioriteit. Mocht je echter een vergissing maken, kun je altijd een mailtje sturen naar redactie@copyrobin.nl. We passen de prioriteit dan aan.

  • Leveren jullie ook afbeeldingen?

    In principe niet. Wel zullen onze schrijvers als je daarom vraag bij grotere opdrachten (creatief of expert) vaak bereid zijn om (rechtenvrije) afbeeldingen voor je te zoeken. Je blijft wel zelf verantwoordelijk voor het regelen van de rechten.

  • Plaatsen jullie de teksten ook in ons CMS?

    In principe niet. Wij leveren de teksten aan als Google document. Bij grotere projecten kunnen we hierover eventueel wel speciale afspraken maken.

  • Welke talen kunnen jullie leveren?

    Op dit moment kun je bij ons terecht voor Nederlands (NL en BE), Engels (UK en US), Duits, Frans, Spaans en Italiaans. Heb je teksten in een andere taal nodig, neem contact met ons op. Wie weet kunnen we je toch helpen.