Wat betekent call-to-action (CTA)?

call-to-action-cta.jpg

Een call-to-action is een marketingterm die verwijst naar een uitnodiging aan het publiek om een bepaalde actie uit te voeren, zoals het kopen van een product, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper.

Een call-to-action is dus eigenlijk het ‘verzoek’ dat we doen aan de bezoekers van onze website, om hen te verleiden om iets te doen dat ons kan helpen bij onze marketingdoelen. Er zijn allerlei mogelijke vormen van calls-to-action, van subtiel tot expliciet.

Subtiele call-to-action

Een voorbeeld van een subtiele call-to-action zou kunnen zijn om op bepaalde plekken op je website een verwijzing te maken naar producten die bij de pagina passen waarop de bezoeker zich bevindt. Zo kun je bijvoorbeeld een stukje tekst onder een productpagina plaatsen waarin je vertelt hoeveel ervaring je hebt met het product en dat je er zeker van bent dat het aan de verwachtingen van de klant zal voldoen. Uiteindelijk moet de bezoeker dan bijvoorbeeld op een knop klikken om het product te kopen.

Expliciete call-to-action

Een iets explicietere call-to-action kan ook, zoals bijvoorbeeld een pop-up die verschijnt nadat iemand vijf seconden op de website heeft rondgekeken. In die pop-up roep je de bezoeker dan op om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Als de bezoeker dat dan doet, geef je hem of haar bijvoorbeeld een gratis product of kortingscode.

Tip: schrijf je in voor de nieuwsbrief van CopyRobin met wekelijks contentmarketing tips & tricks.

Er zijn nog veel meer voorbeelden van calls-to-action denkbaar, maar in feite komt het er altijd op neer dat je de bezoeker van je website verleidt om iets te doen dat jouw marketingdoelen kan helpen, zoals bijvoorbeeld het genereren van leads of omzet.

https://www.youtube.com/watch?v=FpLmdc09bjo

Terug naar Contentmarketing A-Z home

Hulp nodig bij jouw contentmarketing? Maak snel een afspraak met een adviseur van CopyRobin. Of stel je vraag via het formulier hier onder:

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.