Hoe schrijf ik een onweerstaanbare call to action?

06-09-2016

https://www.youtube.com/watch?v=2G9y05xRxKM

Waarom heb jij een website of een blog? …. Wat wil je dat een bezoeker van je webpagina of een lezer van je blogpost uiteindelijk doet? Wat is, als het aan jou ligt, zijn of haar volgende stap? …  Zeg het maar hardop… En, wat doe je op dit moment om de bezoeker zover te krijgen?

Met andere woorden, wat is de ‘call-to-action’ - de ‘aanzet tot actie’ - waarmee je jouw prospects over de streep probeert te trekken?

In deze aflevering van De3 bespreek ik de drie belangrijkste eigenschappen van een onweerstaanbare call-to-action. Blijf zeker kijken tot het eind, want ze zijn alle drie even belangrijk.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Eigenschap 1: Benadrukt meerwaarde en gemak

De eerste eigenschap van een onweerstaanbare call-to-action is het benadrukken van meerwaarde en gemak voor de klant. Vermijd de indruk dat de klant iets moet gaan doen. Wij mensen zijn nu eenmaal liever lui dan moe. De bezoeker vraagt zich dan ook altijd af:  “Is het de moeite waard?”

Vergezel daarom de button van informatie die waarde en gemak suggereert. Dat het super simpel of eenvoudig is. Dat de bezoeker met 1 klik klaar is.

Alles om te voorkomen dat de bezoeker denkt dat hij of zij door op de button te klikken moeite zal moeten doen. Zeg dus niet ‘bestel informatie, want het woord ‘bestel’ suggereert dat de bezoeker een proces moet doorlopen. En dat schrikt dus af. Zeg in plaats daarvan ‘ontvang informatie’. Het woord ‘ontvang’ suggereert dat de bezoeker iets krijgt, zonder er iets voor te hoeven doen. Maak daarbij gerust gebruik van een directe aanpak: Spreek in de gebiedende wijs. 

Eigenschap 2: Is super relevant en concreet

De tweede eigenschap van een onweerstaanbare call-to-action is dat hij super relevant en concreet is. Wat dat betreft begrijpt Netflix het een stuk beter dan HBO. Die laatste heeft als call-to-action een knop rechtsboven de webpagina met de tekst ‘Bestel HBO’. Niet erg relevant en concreet, en de meerwaarde en gemak ontbreken ook. Bovendien kan ik je nu al verklappen dat de derde eigenschap hier ook ontbreekt. Maar goed. Daar kom ik zo nog op.

Vergelijk dat met Netflix: die opent met de tekst “Kijk waar je wilt. Altijd opzegbaar.” en zet daaronder een knop met de tekst “Kijk een maand gratis”. Daarin komen alle drie de eigenschappen van een onweerstaanbare call-to-action samen: De meerwaarde, relevantie en concreetheid blijken uit het zinnetje “kijk een maand gratis”. Het gemak blijkt uit de woorden “Kijk waar je wilt”. En ten slotte de derde eigenschap die een call-to-action onweerstaanbaar maakt.

Eigenschap 3: Stelt gerust en sluit risico uit

Daarvoor neem ik je in gedachten mee naar een voor jou onbekend gebouw. Stel je even voor dat je in een groot, voor jou volkomen vreemd gebouw bent. Je ziet een blinde, gesloten deur. Zou je die zomaar openen? …

Ik ook niet... De angst voor het onbekende, voor mogelijk gevaar, weerhoudt ons ervan. Een call-to-action die niet geruststelt, die niet alle risico’s voor de bezoeker uitsluit, is als een dichte, blinde deur. Eigenschap drie van een onweerstaanbare call-to-action is dan ook: het gebruik van geruststellende taal. Bijvoorbeeld dat er geen credit card nodig is. Dat de bezoeker zich nog nergens toe verplicht. In het voorbeeld van Netflix de woorden “Altijd opzegbaar.”

Samenvattend: de drie eigenschappen van een onweerstaanbare call-to-action zijn: 1) Hij benadrukt de meerwaarde en het gemak voor de klant. 2) Hij is super relevant en concreet en 3) Hij stelt gerust... sluit risico uit.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf voortaan onweerstaanbare call-to-action teksten en… Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Terug naar het overzicht