Wat is earned media?
Earned media is het verkrijgen van publiciteit en zichtbaarheid door mond-tot-mondreclame, persaandacht en andere organische kanalen, in plaats van door betaalde advertenties. Dit bereik je door waardevolle en deelbare content te creëren.
Earned media kan worden gezien als gratis reclame-uitingen die ontstaan door positieve mond-tot-mondreclame of andere vormen van natuurlijke promotie. Dit gebeurt wanneer mensen enthousiast raken over jouw product of dienst en dit delen met hun eigen netwerk, of wanneer journalisten of influencers uit eigen beweging aandacht besteden aan jouw merk of product.
Voorbeelden van earned media
Een goed voorbeeld van earned media is wanneer een influencer of vlogger jouw product spontaan noemt of reviewt in een video, en dit vervolgens duizenden (of zelfs miljoenen) keren wordt bekeken en gedeeld. Een ander voorbeeld is wanneer jouw bedrijf in landelijke media verschijnt omdat je een duurzame oplossing hebt bedacht voor een belangrijk maatschappelijk probleem.
Om deze media-aandacht te 'verdienen', is vaak wel de nodige inspanning en strategie vereist. Zo is het belangrijk om waardevolle content te creëren en een netwerk op te bouwen van mensen die jouw merk graag willen delen. Ook kan het helpen om pro-actief contact te zoeken met influencers of journalisten die jouw doelgroep bereiken, en hen te voorzien van interessante informatie of producten.
Het inzetten van earned media kan een effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken zonder dat je grote budgetten hoeft uit te geven aan betaalde advertenties, zoals bij seo teksten laten schrijven of websiteteksten laten schrijven.
Geïnteresseerd in hoe earned media jouw bedrijf kunnen transformeren? Maak snel een afspraak met een adviseur van CopyRobin.
Of stel je vraag via het formulier hier onder: