Eric van Hall
26 april ‘24 9 min. leestijd

Persbericht schrijven? Dit zijn de 5 meest gemaakte fouten.

Artikelen

Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige persberichten meteen in het oog springen terwijl andere onopgemerkt blijven?

De kracht van een goed persbericht kan niet worden onderschat: het heeft het potentieel om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten, of het nu gaat om een aankondiging van een productlancering, een bedrijfsovername of een belangrijk bedrijfsevenement.

In dit artikel duiken we in de vijf meest gemaakte fouten bij het opstellen van persberichten en hoe je deze kunt vermijden, zodat jouw nieuws de aandacht krijgt die het verdient.

Maar let op: je persbericht moet de ontvangers heel direct aanspreken, zodat het niet in de prullenbak belandt. Hiervoor vind je verderop in dit artikel een aantal handige tips. Maar eerst benoemen we de meest gemaakte fouten bij het schrijven van een persbericht, zodat jij deze voorkomt! 

Fout 1: Je persbericht heeft geen nieuwswaarde

Vraag jezelf af of wat je de wereld wil vertellen, afwijkt van het gewone ‘gedoe van alledag’. Een persbericht over het feit dat je bedrijf een goed kwartaal heeft gedraaid, is van belang als jouw bedrijf er in de economie toe doet. 

Persbericht schrijven fout 1: geen nieuws

Kwartaalcijfers van grote spelers als Shell, Unilever, AH Delhaize halen wel het nieuws, evenals grote schommelingen bij banken. Waarom? Omdat ze de hoofdrolspelers in Nederland en daarbuiten zijn. Dat jouw bedrijf leuk heeft gedraaid, is natuurlijk heel fijn voor jou en je medewerkers. Reden voor een feestje. Maar geen reden voor een persbericht.

Fout 2: Je hebt geen afgebakende doelgroep

Je persbericht mag geen losse flodder zijn, waarvan je hoopt dat het goed terecht komt. Houd bij het schrijven en versturen van een persbericht altijd je doelgroep voor ogen (in vaktermen: targeting). Ook bij het versturen naar de media. Een stillere dan stille grasmaaier is voor alle tuinbezitters fijn om te weten.

Iemand die midden in de stad woont zonder tuin, kan er niets mee. Dus: wel je persbericht versturen naar tijdschriften en websites over tuinieren, niet naar kranten, weekbladen als Elsevier en Vrij Nederland.

Journalisten grazen figuurlijk gesproken stad en land af naar nieuws, echt nieuws waar hun lezers iets aan hebben.

Om bij die grasmaaier te blijven… het kan best zijn dat een landelijke of regionale krant dit nieuws oppikt als het eenmaal online staat op een grote website over tuinieren. Journalisten grazen figuurlijk gesproken stad en land af naar nieuws, echt nieuws waar hun lezers iets aan hebben.

Fout 3: Geen goede informatie over je bedrijf

Het is altijd goed om te weten van wie het persbericht afkomstig is. En dan bedoelen we niet alleen de afzender. Niets is zo irritant voor een journalist om een persbericht te ontvangen en dan op jacht te moeten gaan naar informatie over het bewuste bedrijf. Vaak ontbreekt zelfs een telefoonnummer of naam van een woordvoerder. Afgezien of een journalist daar tijd voor heeft… veel journalisten - tenslotte ook maar mensen - hebben daar niet echt veel zin in. In onze tips hieronder komen we hierop terug. 

Fout 4: Verkeerde timing van je persbericht

Voor een persbericht is niets zo belangrijk als goede timing. En goede timing is van twee dingen afhankelijk:

  • van het feit of er een marketingcampagne aan vast zit;
  • wat er in de wereld speelt wanneer je je persbericht naar buiten stuurt.

 

persbericht schrijven: verkeerde timing

Over dat laatste: de hele wereld staat op zijn kop, of op zijn minst heel Nederland. Voorbeelden te over: Prinsjesdag, Koningsdag, Nederland tijdens een EK of WK, een grote voetbalclub kampioen, Rusland valt Oekraïne binnen, een bekende Nederlander ontvoerd of vermoord, verkiezingen, dat soort dingen. Geen enkele journalist bekijkt jouw persbericht, druk als ze zijn met de grote dingen in het nieuws.

Een persbericht versturen op vrijdag. Iedereen zit aan de vrijmibo, of is al naar huis en jouw persbericht wordt pas maandag bekeken. Op zijn vroegst. Ook de woensdag blijkt een slechte dag te zijn. Veel mensen die vier dagen per week werken, hebben de woensdag vrij. De andere dagen – maandag, dinsdag en donderdag – kunnen wel.

Fout 5: Een persbericht versturen zonder marketingcampagne

Dan een laatste, belangrijk punt: zomaar een los persbericht de wereld insturen, heeft weinig kans van slagen als er geen marketingcampagne achter zit. Groot of klein, dat maakt niet uit. Het nieuws in je persbericht kan dan nog zo geweldig zijn, het persbericht moet niet in zijn eentje moeten rondzwemmen, want dan verzuipt het. En dat is het laatste wat je wil. En bovendien is het zonde van de energie, tijd en moeite, met als resultaat: nul.

Je persbericht moet niet in zijn eentje moeten rondzwemmen, want dan verzuipt het.

Tips voor het schrijven van een persbericht

Je hebt je niet laten afschrikken door alle opgesomde fouten die je kunt maken. Je wil toch zelf je persbericht schrijven, of het ten minste een keer proberen. Dan vind je hieronder een aantal tips om het goed aan te pakken. Of je persbericht wordt opgepakt door de media is van tevoren nooit te zeggen, zelfs niet met het persbericht van het jaar.

Denk je: daar heb ik echt geen tijd voor, en dat gaat me niet echt lukken? Dan zet je via CopyRobin eenvoudig een ervaren copywriter in om jouw persbericht te schrijven.

https://www.youtube.com/watch?v=1pCAQkq74lE

Persbericht? Maak een afspraak!

Goed, door naar de tips & tricks voor het schrijven van een goed persbericht! 

1) Goede redenen voor het schrijven van een persbericht

Wanneer is er wél reden voor het schrijven van een persbericht? Wanneer is wat jij hebt te melden zó interessant dat een journalist zowaar jouw hele bericht leest? Een paar voorbeelden:

  • je hebt een nieuwe, duurzame techniek ontwikkeld en die werkt perfect – milieu en mens blij;
  • jouw bedrijf biedt sinds kort uitkomst bij problemen als te veel stikstofuitstoot, waardoor degenen die in die omgeving werken, beter worden beschermd – goed voor de mens;
  • jouw elektrische grasmaaiers werken van nu af aan geruisloos, stiller dan fluisterstil – alle buren in Nederland en daarbuiten blij.
  • Je hebt een nieuwe, baanbrekende AI-oplossing gelanceerd en daar awards mee gewonnen

 

2) De opbouw van je te schrijven persbericht

Een goed persbericht heeft de volgende onderdelen:

  • bovenin de duidelijke vermelding dat het om een persbericht gaat. Dit zou je met hoofdletters kunnen aangeven: PERSBERICHT.
  • een pakkende kop;
  • een onderkop die de kop aanvult;
  • een inleiding waarmee je meteen wie, wat, waar, waarom en hoe uitlegt;
  • een hoofdtekst, met duidelijke tussenkoppen en dikgedrukte zinnen;
  • een aantal regels over jouw bedrijf en hoe anders je bent dan andere bedrijven;
  • contactgegevens, als een niet te publiceren noot voor de redactie.

 

Persbericht schrijven: opbouw/structuur 

Bedenk dat je hoofdtekst van onderaf min of meer oprolbaar moet zijn. Net als nieuwsberichten in de krant, van meestal één, soms twee kolommen. Bekijk er eens een paar en probeer dan alinea na alinea van onderaf te schrappen. Blijft het nieuws intact? Ja? Dan is het een goed nieuwsbericht. Snap je er niets meer van? Slecht nieuwsbericht.

Om je persbericht nog wat interessanter te maken, fleur je het op met één of meer relevante citaten. Je laat bijvoorbeeld jezelf kort aan het woord. Met één of meer quotes krijgt het persbericht een persoonlijke touch en maak je het levendiger. 

Met één of meer quotes krijgt het persbericht een persoonlijke touch en maak je het levendiger.

Belangrijk is ook dat je het persbericht kort en bondig houdt. Maximaal één A4-tje. Journalisten krijgen op een dag veel persberichten voor hun neus en en te veel informatie in een persbericht schrikt af. Dat soort lange persberichten slaan ze al snel over. 

3) Check, check, double check

Je hebt je persbericht af. Je vindt het er goed uitzien. Staat alles er in wat er in moet staan? Hier heb je een lijstje:

  • Is de kop van jouw persbericht pakkend? Eist het aandacht?
  • Is de onderkop behulpzaam voor de kop? 
  • Zit je jezelf niet op de borst te kloppen, ben je objectief terwijl je toch je nieuws brengt?
  • Als je iemand buiten je bedrijf citeert, heb je die persoon dan expliciet om toestemming gevraagd? (altijd doen, niet doen breekt je imago af)
  • Heb je de algemene informatie over je bedrijf beknopt maar duidelijk weergegeven?
  • Zijn de contactgegevens duidelijk?

 

Natuurlijk mag je ergens in de tekst de link naar je website vermelden. Als dat daar, in die tekst, relevant is. Om zeker te zijn dat uit jouw persbericht overkomt wat je wilt rondbazuinen, laat je een paar mensen het persbericht lezen. Missen zij iets, vinden ze het te dit of te dat? 

Laat ze vrijuit kritiek leveren, daar heb je het meeste aan. Jaknikkers doen het goed op olievelden. Misschien heb je ook iets aan The Copywriters Handbook (hoofdstuk 9).

4) Over jouw bedrijf

Jouw goede nieuwsbericht is dus ook van onder in te korten, althans de rest van de tekst. Bij de beschrijving van je bedrijf houd je het kort maar krachtig. Je meldt wat jouw bedrijf doet, welke problemen je voor je klanten oplost; voor welke bedrijven of organisaties je werkt; hoeveel mensen er bij jou werken; wat je ambities zijn.

Ben je als bedrijf ook nog sterk betrokken bij een alom bekend goed doel, dan kun je dat in die alinea ook nog vermelden.

De contactgegevens zijn bedoeld voor de redactie, voor het geval ze vragen hebben over je persbericht, of je bedrijf of uitvinding willen komen bekijken, of een interview met je willen. Je zet die gegevens onder een ------- over de hele breedte van je tekst. 

Standaard is de tekst onder die lijn in cursief geschreven en begint met ‘Noot voor de redactie, niet ter publicatie’. Dan schrijf je naam van je bedrijf, van degene die buitenstaanders en de pers te woord staat, diens telefoon- of doorkiesnummer en 06-nummer, e-mail van het bedrijf en van de woordvoerder.

5) Jouw marketingcampagne

We zeiden het al, een goed persbericht gaat vergezeld van een marketingcampagne. Ofwel, maakt deel uit van een marketingcampagne. Dat hoeft geen grote, veelomvattende campagne te zijn, maar een persbericht uitgooien en maar hopen dat iemand het oppikt, is zonde van tijd en energie.

Wat kun je zoal tegelijk met/vlak voor het versturen van je persbericht doen: 

  • Het persbericht zonder de noot voor de redactie ook op je website plaatsen, is een begin.
  • Heb je een blog dat regelmatig wordt bijgehouden? Laat iemand dan een blog over het nieuws schrijven. Of begin met een blog op je website en je hebt meteen ook nieuwe, interessante content voor je site.
  • Adverteer je op websites waar jouw bedrijf relevant is, adverteer dan nu met het nieuws in context.
  • Adverteer je regelmatig in lokale krantjes, adverteer dan rond het uitsturen van het persbericht ook.

 

Je ziet, zo eenvoudig is dat. Maar het is wel een marketingcampagne. Afhankelijk van je budget en het belang van je nieuws, kun je de advertenties een paar weken herhalen. En een blog met het ‘eerste nieuws’ kun je laten opvolgen met een blog met een of meer aspecten uit dat nieuws. Of door een gebruikerservaring om te werken naar een blog. Mogelijkheden te over.

Slim verspreiden van je persbericht

Een handige dienst voor het verspreiden van je persbericht is Presscloud. Via deze online service verstuur je jouw persbericht naar de journalisten voor wie jouw nieuws relevant is.

Een stuk prijziger, maar wel zeer professioneel is ANP Business. Zeker als je heel serieus aan de slag gaat met je PR zou ik hier ook naar kijken.

Leestip: Persbericht schrijven: de ultieme checklist (klassieker van Aaron Mirck)

FAQ:

Hoe lang moet een effectief persbericht zijn?
Een persbericht moet kort en krachtig zijn, idealiter niet langer dan één A4. Zorg dat elke zin waarde toevoegt en direct ter zake komt.

Wat is de beste dag om een persbericht te versturen?
Verstuur je persbericht op maandag, dinsdag of donderdag om de beste aandacht van de media te krijgen. Vermijd vrijdagen en weekenden, dan is de kans kleiner dat je bericht wordt opgepikt.

Hoe maak ik mijn persbericht aantrekkelijk voor journalisten?
Zorg voor een pakkende kop en een sterke eerste alinea die de essentie van je nieuws bevat. Voeg citaten en relevante statistieken toe om geloofwaardigheid en interesse te wekken.

Laat het schrijven van je persbericht over aan professionals 

Het kan zijn dat je nu denkt, oh jee, dat lukt me echt niet, een goed persbericht schrijven en de marketing eromheen… laat CopyRobin je dan het schrijven van het persbericht uit handen nemen. Een zorg minder, je kunt je dan concentreren op de marketing eromheen en doen wat je het beste doet: je bedrijf succesvol maken en houden.

Persbericht laten schrijven?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!