Eric van Hall
01 maart ‘23 2 min. leestijd

Hoe verbeter ik de leesbaarheid van m’n blog?

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=RY8bOJJWJEg

Zijn jouw blogposts leesbaar genoeg? En dan bedoel ik niet of ze inhoudelijk interessant zijn voor je lezer. Daar ga ik gewoon van uit. En ik bedoel ook niet of je prachtig proza schrijft. Dat is lang niet altijd nodig. Het kan zelfs afleiden van je boodschap. Nee, wat ik bedoel is of je lezers je teksten makkelijk kunnen begrijpen.

Veel bloggers hebben de neiging hun teksten te complex te maken. En dat gaat ten koste van de leesbaarheid. Daarom geef ik je deze keer drie tips om je teksten leesbaarder te maken. Als je deze tips opvolgt, worden je teksten beter. Met name de derde tip zal je denk ik wel verrassen.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

In deze aflevering dus drie handige tips om de leesbaarheid van je blog te verbeteren.

Tip 1: Varieer je zinslengte

Het brein heeft moeite om zinnen van meer dan 25 woorden te verwerken. Zeker wanneer je op een smartphone leest en je veel moet scrollen, raak je in zo’n lange zin al snel de draad kwijt. Maar een tekst met alleen korte zinnen is staccato.

Afwisseling van langere en korte zinnen verhoogt de leesbaarheid. Varieer daarom de zinslengte. Soms is één woord al genoeg. En soms heb je er 30 nodig. Nog langere zinnen kun je beter in stukken hakken.

Tip 2: Hou je alinea’s kort

Alweer vooral om je lezers op smartphones te helpen. Een lange alinea vult al snel het hele scherm van een smartphone en dat maakt een tekst onaantrekkelijk om te lezen. Bekijk je tekst daarom op je smartphone en probeer je alinea’s zo kort te houden dat ze nooit het hele scherm vullen. Een goede lengte voor een alinea is tussen de 25 en de 100 woorden.

Tip 3: Ga verstandig om met jargon

Veel deskundigen adviseren je om geen jargon te gebruiken. Ik denk daar wat genuanceerder over. Mijn advies: vermijd jargon waarvan je kunt vermoeden dat een deel van je publiek het niet snapt.

Maar als jouw doelgroep heel specifiek is en binnen die doelgroep maakt men gebruik van vakjargon, gebruik het dan juist wel. Want dat maakt de lezer duidelijk dat de tekst voor haar bedoeld is en dat jij één van hen bent.

Een voorbeeld: als jouw doelgroep bestaat uit accountants, gebruik dan gerust woorden als valutaderivaten, renteswaps of Flex-BV.

Leestip: Bloggen 101: Wat is een blog en hoe maak je er een succes van?

Samenvatting

Om je tekst leesbaar te maken varieer je met zinslengte. Van hele korte tot redelijk lange zinnen. Zeg maar van één tot 30 woorden. Hou alinea’s kort. Ruwweg tussen 25 en 100 woorden. En tenslotte: zorg dat je alleen jargon gebruikt die jouw publiek kent. Goed gebruik van jargon kan juist bindend werken.

  Teksten laten redigeren? >>

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!