Tone of voice voorbeelden: inspirerende merktaal van bekende merken
ArtikelenDezelfde ‘taal’ spreken als je doelgroep wekt vertrouwen op, stelt psycholoog Robert Cialdini. En dat vertrouwen zorgt op zijn beurt weer voor klantenverbintenis. En raad eens: dat is dan weer de oorzaak van terugkerende bezoekers en brand ambassadors.
Je merkidentiteit toepassen in hoe je tegen je doelgroep spreekt, is dus het investeren waard.
https://www.youtube.com/watch?v=-5VMuJr0YmI
Maar hoe creëer je een unieke tone of voice die perfect bij jouw organisatie past? We helpen je graag op weg door inspirerende tone of voice voorbeelden te delen!
Waarom is een eigen tone of voice belangrijk?
Voor we te hard van stapel lopen: laten we eerst eens kijken waarom een sterke tone of voice nodig is. Spoiler alert: een tone of voice is voor ieder merk belangrijk. Dot blijkt zeker uit diverse tone of voice voorbeelden van succesvolle bedrijven.
Verkoop door vertrouwen
Het begint allemaal bij het magische marketingwoord ‘verbinding’. Verbinding maken met jouw doelgroep is waar het om draait. Je kunt exact dezelfde producten verkopen als de concurrent, maar als jouw taalgebruik je doelgroep meer aanspreekt, heb jij een paar streepjes voor.
Verbinding maken met jouw doelgroep is waar het om draait.
Verbinding maken met jouw doelgroep is waar het om draait. Het gaat daarbij om het gevoel van vertrouwen. Vertrouwen creëer je bij je doelgroep door herkenbaar te zijn, schreef psycholoog Robert Cialdini in Influence: The Psychology of Persuasion. Je kunt dus maar beter dezelfde ‘taal’ spreken.
Laat je team(spirit) spreken
Soms negeren mensen het, maar het is niet onbelangrijk als je het ons vraagt: de tone of voice vertelt iets over de mensen achter het merk. En die mensen máken het merk.
Juist die mensen zorgen ervoor dat er andere mensen bij jouw bedrijf willen werken. Een sterke tone of voice levert dus ook een grote bijdrage aan employer branding.
Aansprekende tone of voice voorbeelden
Een tone of voice waar écht over is nagedacht. Die herken je uit duizenden. Kijk daarom eens mee naar onderstaande tone of voice voorbeelden en haal inspiratie uit je voorgangers.
Coolblue: van humor naar voorkeursmerk
“Laadpalen: gooi ‘m maar volt.” Deze en andere uitspraken zijn kenmerkend voor de tone of voice van Coolblue. We durven zelfs te zeggen dat dit merk niet per se bekend is geworden door de producten die ze verkopen, maar meer door de manier waarop ze communiceren.
Veel mensen hebben inmiddels een blauw busje voor de deur zien staan met daarop de tekst “Bus. Klopt.”. En dat het klopt als een bus weten we zeker: Coolblue is in korte tijd een voorkeursmerk geworden bij veel consumenten. Ook al zijn ze niet altijd de goedkoopste.
Tele2: uitdagend en jong
Tele2 onderscheidt zich van andere giganten in de markt (KPN, Vodafone) met een uitdagende en jonge tone of voice. Vaak zie je bovendien influencers als Roxeanne Hazes in hun video's op Instagram en Facebook.
Uitroeptekens, hoofdletters, gekke hashtags en emoji's zijn allemaal van de partij bij Tele2. Een schot in de roos voor de doelgroep.
Uitroeptekens, hoofdletters, gekke hashtags en emoji's zijn allemaal van de partij bij Tele2. Een schot in de roos voor de doelgroep.
Bol.com: speels en herkenbaar
Bol.com staat bekend om zijn speelse en herkenbare tone of voice. Of het nu gaat om advertenties, sociale media of hun website, de communicatie is altijd luchtig en toegankelijk. Denk aan slogans zoals “Voor alles een oplossing” en grappige productbeschrijvingen die de lezer doen glimlachen.
Innocent Drinks: vriendelijk en toegankelijk
Innocent Drinks heeft een vriendelijke en toegankelijke tone of voice die perfect aansluit bij hun merkwaarden van gezondheid en duurzaamheid. Hun communicatie is vaak speels en persoonlijk, met veel humor en woordspelingen. Dit maakt hun merk menselijk en benaderbaar.
Zo creëer je zelf een unieke tone of voice
Nu je weet waarom een unieke tone of voice belangrijk is, én je voorbeelden in het achterhoofd hebt: laten we starten met het bepalen van jouw tone of voice!
Begin bij je waarden
Een tone of voice is altijd inherent aan jouw merkwaarden. Wat wil je uitstralen? Wat vind je belangrijk? Als je dit nog niet eerder vastgesteld hebt: now is the time!
Hoe wil je bekendstaan bij het publiek?
Hoe wil je bekendstaan bij het publiek? Stel jezelf vragen als: wat zijn de bedrijfsdoelen? Wie is de doelgroep? Hoe wil je bekendstaan bij het publiek? Hieruit 'rollen' waarden die je gebruikt om je toon te bepalen. Bijvoorbeeld: inclusief, focus op duurzaam ondernemen en krachtig.
Bepaal een architectuur
Architectuur in je tone of voice? Jazeker. Op ieder platform spreek je een andere doelgroep aan. Het is aan jou om jouw tone of voice overal herkenbaar toe te passen. Breng wel nuance aan, zodat jouw stijl van communiceren voor ieder platform geschikt is. Dat doe je met een architectuur.
Maak een lijst van 50 tot 100 bijvoeglijke naamwoorden die bij jouw industrie passen. Deel ze vervolgens in drie groepen in: wie jouw bedrijf is, wie je bedrijf wil zijn en wie je echt niet bent.
Je focus ligt op de tweede groep. Deze woorden voeg je toe in je contentstrategie. Per kanaal noteer je de bijpassende woorden. Vind je het lastig om woorden te bedenken? Dan kun je altijd kijken naar de dimensies van een tone of voice. Uit iedere soort kies je enkele woorden die jouw tone of voice beschrijven:
Maak het praktisch
Wat is nodig voor een tone of voice? Juist. Consistentie. Verschillende werknemers gebruiken jouw tone of voice. Schrijf daarom een document waarin je deze vastlegt.
Leg jouw tone of voice vast in een document.
Leg jouw tone of voice vast in een document. Gebruik ook zeker voorbeelden van zinnen die je wél gebruikt, en zinnen die je niet gebruikt. Op deze manier begrijpt iedere schrijver je uitdrukkingswijze. Het document deel je vervolgens natuurlijk met de schrijvers van jouw merk.
Stel je tone of voice samen met een ervaren copywriter op
Vind je het lastig om te bepalen hoe jouw merkpersoonlijkheid moet klinken? CopyRobin heeft 552 copywriters die voor je klaarstaan met de juiste vragen om jouw tone of voice neer te pennen.
Tone of voice voorbeelden: nu ben jij aan zet
Het maken van een unieke en herkenbare tone of voice is heel belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen en een sterke verbinding met je doelgroep.
Door een consistente stemtoon, communicatiestijl, taalgebruik en spreekstijl toe te passen, versterk je je merkidentiteit en vergroot je de kans op terugkerende bezoekers en merkambassadeurs.
Het vaststellen en handhaven van je tone of voice kun je bereiken door deze stappen te volgen:
-
Begin bij je waarden: Bepaal je merkwaarden en zorg ervoor dat je tone of voice deze weerspiegelt.
-
Bepaal een architectuur: Zorg ervoor dat je tone of voice herkenbaar is op alle platforms, maar breng nuance aan om aan te sluiten bij verschillende doelgroepen.
-
Maak het praktisch: Leg je tone of voice vast in een document, zodat iedereen binnen je organisatie op dezelfde manier communiceert.
Een ervaren copywriter kan je helpen bij het ontwikkelen en vastleggen van jouw unieke tone of voice, zodat jouw merk op een consistente en authentieke manier communiceert.