Eric van Hall
03 maart ‘20 3 min. leestijd

Blogonderwerpen bedenken: Drie slimme tips

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=RnWNwBPHq1M

Vind je het moeilijk om goede onderwerpen te verzinnen voor je blogs? Blijf dan zeker kijken, want met de volgende drie tips bedenk je ze voortaan aan de lopende band en aan het einde heb ik een verrassende bonus-tip. Iets waar je zelf nooit aan zou denken.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Drie tips dus om aan de lopende band goede blogonderwerpen te verzinnen.

Tip 1: Begin met het einde voor ogen

Wat wil je bereiken met je blog? Wat wil je dat de lezer doet na het lezen ervan? Zich inschrijven voor je mailing list? Naar je productpagina gaan? Contact opnemen? Een E-book downloaden?

Als je vantevoren duidelijk omschrijft wat jouw uiteindelijke doel voor de blogpost is, krijg je het vanzelf een stuk makkelijker bij het bedenken van onderwerpen.

Tip 2: Formuleer de problemen van je klanten

De problemen die je oplost voor je klanten vormen een uitstekende bron van inspiratie voor je blogonderwerpen. Maak een lijst met vragen die klanten vaak stellen. Elke vraag is in principe een blogonderwerp. Het is hartstikke makkelijk. Let maar op: bedenk nu een vraag die je klanten vaak stellen…. 

De problemen die je oplost voor je klanten vormen een uitstekende bron van inspiratie voor je blogonderwerpen.

...Bam! Dat is gelijk je onderwerp. Nu hoef je die vraag alleen nog maar te beantwoorden en je hebt een blogpost.

Tip 3: Stel een redactionele kalender op

Op het moment dat je gaat zitten om een nieuwe blogpost te schrijven, ben je eigenlijk al te laat met het bedenken van een onderwerp. De creatieve flow waarmee je onderwerpen verzint, is heel anders dan die waarmee je schrijft.

Bepaal daarom de regelmaat waarmee je wilt bloggen en schrijf je verschijningsdata voor de komende drie tot zes maanden op... Zet achter elke datum een categorie waarover je blog moet gaan. Je zult zien dat het nu een stuk eenvoudiger wordt om onderwerpen te verzinnen met gebruik van tips een en twee.

Bijkomend voordeel is dat je al weken vantevoren weet waarover je gaat schrijven, zodat je telkens wanneer je een interessante bron tegenkomt, je deze gelijk kunt bewaren. Bijvoorbeeld in Evernote of een Google doc. Tegen de tijd dat je gaat schrijven, is een deel van je research al gedaan. En dat scheelt je een hoop tijd.

Bonus tip: gebruik de inhoudsopgaven van bestsellers

En tenslotte m’n verrassende bonus tip: ga naar een online boekenwinkel als Amazon.com, Bol.com of Dummies.com en zoek naar een paar bestsellers die gaan over jouw onderwerp. Op deze websites kun je vaak de inhoudsopgave inzien. Vaak levert een boek al tien tot twintig onderwerpen voor blogposts op.

Samenvattend: Onderwerpen voor je blog verzin je aan de lopende band als je begint met einde voor ogen, zodat je een duidelijk doel voor ogen hebt met je artikel. De problemen van je klanten zijn een uitstekende bron van inspiratie voor je blogonderwerpen. Elke vraag is een potentieel blogonderwerp. Een redactionele kalender brengt structuur aan in je onderwerpen en maakt het veel makkelijker ze te verzinnen. En tenslotte de bonus tip: haal je inspiratie uit de inhoudsopgaven van bestsellers over jouw onderwerp.

Just hit publish

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Bedenk voortaan aan de lopende band blogonderwerpen en...Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!