Eric van Hall
15 november ‘22 6 min. leestijd

Wat betekent de Google helpful content update voor je SEO-teksten?

Artikelen

Behulpzame content is key

Je wil dat jouw bezoekers een geweldige ervaring hebben wanneer ze jouw website bezoeken. Behulpzame content helpt daarbij. Want hoe relevanter en interessanter jouw website is, des te groter is de kans dat je bezoeker converteert naar klant. Het is dus super belangrijk om ervoor te zorgen dat zij vinden waar ze naar zoeken op jouw website. 

Waar is jouw bezoeker naar op zoek? Zoeken ze specifieke informatie, de prijslijst of… willen ze misschien wel eerst overtuigd worden door het lezen van blogs of klantcases

"Behulpzame content speelt een belangrijke rol voor de vindbaarheid van jouw website."

Naast dat jouw bezoeker het naar zijn zin heeft op jouw website, speelt behulpzame content ook een belangrijke rol voor de vindbaarheid van jouw website binnen de zoekmachines. Je moet namelijk wel eerst gevonden worden! Daar komen SEO-teksten om de hoek kijken. 

SEO-teksten zijn teksten die zo geschreven zijn dat zij bijdragen aan een goede ranking binnen zoekmachines. Google is constant in ontwikkeling om de beste zoekresultaten te tonen voor haar gebruikers. Dat betekent dat de voorwaarden van een goede SEO-tekst ook constant veranderen. 

Als SEO-schrijver houd je deze veranderende voorwaarden nauwlettend in de gaten om je teksten hierop aan te laten sluiten. Google daagt ons uit om constant te leren en mee te bewegen met hun algoritmes. Dat houdt ons werk uitdagend, toch?

https://www.youtube.com/watch?v=Llm-LXlH0JM

De basiselementen van een goede SEO-tekst

De voorwaarden van een goed vindbare tekst veranderen dus constant. Alleen de basisprincipes van een SEO-tekst blijven hetzelfde. Slim dus om die uit je hoofd te weten en op elke tekst toe te passen. 

Om een goede SEO-tekst te schrijven, moet je allereerst weten waar mensen op zoeken. Daar kom je achter met een zoekwoordenonderzoek. Hiervoor heb je handige tools zoals Google Zoekwoordplanner of Keyword Research Tool

Om een goede SEO-tekst te schrijven, moet je allereerst weten waar mensen op zoeken.

In een goede SEO-tekst verwerk je strategisch je geselecteerde zoekwoorden. Schrijf je tekst in alinea’s en zorg er voor dat je korte, duidelijke zinnen schrijft. Zorg voor een pagina met veel witruimte, tussenkopjes en een diversiteit aan lijstjes, tabellen en afbeeldingen. Met name mobiele schermpjes zijn namelijk snel volledig gevuld met tekst en dat schrikt lezers juist af.

Houd de aandacht vast door niet meteen alles weg te geven in je introductie. Last but not least, gebruik interne links. Zoals deze: Lees hier meer over het schrijven van een goede SEO-tekst.

Basis metrics van het algoritme van Google 

Google geeft websites met hoge kwaliteit content voorrang ten opzichte van andere sites. Ondanks dat Google al jaren adviseert om je te richten op de beste user experience en niet te focussen op Google’s algoritme, zijn er wel een paar basisrichtlijnen om rekening mee te houden.

Google beoordeelt websites op meer dan 200 onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan de populariteit, techniek, user friendliness, snelheid en relevantie van de content. 

Hieronder vind je een aantal onderdelen waar Google op beoordeelt op gebied van content:

Paginatitel

De titel van de pagina is wat het eerst wordt opgepakt. Zorg er dus voor dat jouw belangrijkste zoekwoord is verwerkt in de paginatitel. Liefst zoveel mogelijk aan het begin.

Paginabeschrijving (meta description)

Een paginabeschrijving heet ook wel de meta description. Deze beschrijving mag niet langer dan 150 woorden zijn. Er is namelijk maar beperkte ruimte beschikbaar op de zoekresultatenpagina van Google. Dit is naast de titel wel het eerste wat de bezoeker ziet, dus extra belangrijk dat deze tekst pakkend is. 

Zoektermen in titels, tussenkopjes en bodytekst

Een bezoeker bepaalt in een paar seconden of jouw pagina de moeite waard is om te lezen. Daarom is het belangrijk om jouw producttekst, blogartikel, case of welke content dan ook van een goede titel te voorzien. De belangrijkste zoekterm verwerk je in de titel zodat Google maar ook je bezoeker in één oogopslag ziet waar de tekst over gaat. Zorg dat je zoektermen niet alleen terugkomen in de bodytekst, maar ook in de titel en tussenkopjes. Want Google leest het allemaal en neemt het mee in zijn beoordeling of jouw content behulpzaam is.

Gebruik van heading tags

Heading tags zijn ideaal om structuur en duidelijkheid te scheppen op je pagina. Het zorgt ervoor dat Google jouw pagina gemakkelijker kan lezen. Gebruik de H1 tag (de belangrijkste titel) maar 1 keer per artikel. H2 t/m 6 gebruik je zo vaak als nodig is. Gebruik de zoekterm(en) ook in deze headings.

Linken naar andere sites

Google beloont het linken naar relevante sites. Daar moet je wel slim mee omgaan en niet te vaak doen. Link daarom alleen naar relevante sites van hoge autoriteit.

Plaatsen van nieuwe inhoud

Nieuwe content, daar houdt Google van! Probeer dus regelmatig nieuwe content toe te voegen aan jouw website. Helemaal mooi als je daar wat regelmaat in kunt brengen door bijvoorbeeld een maandelijkse – of beter nog: wekelijkse – blog. 

Sitemap

Door een sitemap aan Google te geven (sitemap.xml) weet Google welke pagina’s er zijn op jouw website. Zo kan Google de structuur van je website beter doorgronden en nieuwe pagina’s sneller indexeren. 

Google helpful content update 

Als je bovenstaande richtlijnen volgt voor de teksten op jouw website, ben je goed op weg! Maar zoals gezegd blijft Google zich aanpassen om haar bezoekers zo goed mogelijk te helpen bij hun zoekopdracht.

De Google helpful content update is een update van Google’s algoritme die ervoor zorgt dat behulpzame content beter scoort in de zoekresultaten dan niet-behulpzame content.

Daarom heeft Google de helpful content update uitgerold. Copywriters opgelet! Deze update heeft invloed op de inhoud van jouw teksten.

Wat houdt de Google helpful content update in?

De Google helpful content update is een update van Google’s algoritme die ervoor zorgt dat behulpzame content beter scoort in de zoekresultaten dan niet-behulpzame content. Behulpzame content is content die geschreven is door mensen, voor mensen (en dus gek genoeg niet voor zoekmachines of algoritmes). Deze update heeft dus vooral effect op websites die content bevat die specifiek is gericht op zoekmachines. Google beoordeelt websites kritischer. De meerwaarde die de content heeft voor de gebruiker is hierbij leidend. 

Hoe zorg je dat jouw content succesvol blijft met deze update?

Google geeft al jarenlang het advies en richtlijnen om jouw doelgroep centraal te zetten in plaats de zoekmachine. Zorg er dus voor dat de informatiebehoefte van jouw doelgroep centraal staat en maak behulpzame content! 

Check jouw pagina’s op nutteloze informatie en verwijder zoveel mogelijk van deze informatie. Overbodige informatie heeft met deze update dus direct (negatieve) invloed op jouw ranking binnen de zoekmachines.

Hoe weet je dat je behulpzame content maakt?

Behulpzame content wordt door Google omschreven als content waar jouw doelgroep centraal staat.

Als je onderstaande vragen met ja kunt beantwoorden, betekent dit dat je lekker bezig bent.

  • Heb je een duidelijke doelgroep en is je content daarop gericht?
  • Heb jij content op jouw website staan waarbij het gebruik van jouw dienstverlening en expertise naar voren komt? Denk hierbij aan reviews, testimonials of klantcases.
  • Heeft jouw content een duidelijk doel of focus?
  • Vindt de bezoeker van jouw website antwoorden op de vragen die zij hebben?
    In andere woorden: draagt jouw content bij aan het succes van jouw doelgroep?
  • Als iemand jouw website verlaat, is diegene dan tevreden (of content ;-)) met de content die ze lazen?

 

Hoe werkt de update?

De systemen van Google identificeren vanaf nu automatisch content die weinig toegevoegde waarde lijkt te hebben voor de bezoeker. Alle pagina’s waarvan is vastgesteld dat ze over het algemeen nutteloze informatie bevatten, presteren minder goed in de zoekopdrachten. Google weet namelijk welke andere websites waardevollere informatie bevatten.

Alle pagina’s waarvan is vastgesteld dat ze over het algemeen nutteloze informatie bevatten, presteren minder goed in de zoekopdrachten.

In de periode 25 augustus tot en met 9 september rolde Google de update uit voor Engelstalige websites. Nederlandse websites merken het effect in een later stadium, maar zullen snel volgen.

SEO blijft belangrijk 

Het toepassen van de SEO-richtlijnen blijft belangrijk, mits je het toepast op waardevolle content. Gebruik de eerder genoemde tips om ervoor te zorgen dat jouw content zowel behulpzaam als SEO-proof is.

Zijn jouw rankings in gevaar? 

Behulpzame content uitbesteden aan CopyRobin

Met deze tips ben jij weer helemaal up-to-date van de aangepaste voorwaarden van Google om jouw content hoog te laten scoren in de zoekmachines. Heb je hier liever wat hulp bij? Dat kan! 

De ervaren copywriters van CopyRobin nemen je deze klus graag uit handen. We voorzien je van waardevolle, relevante content voor jouw doelgroep waardoor jouw website binnen no-time scoort in de zoekmachines. 

Ben je benieuwd naar bedrijven die je voorgingen? Lees hier de cases. Of maak direct gebruik van onze gratis proefopdracht en ervaar onze dienstverlening zelf!

SEO-teksten laten schrijven?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!