
3 tips voor een converterende advertentie
De3: Tips & Trickshttps://www.youtube.com/watch?v=c4jxKgb6NTg
In een superkorte tekst je doelgroep laten converteren. Het klinkt misschien als een behoorlijke uitdaging, maar dat is wel waar het om draait bij advertentieteksten. Advertenties helpen je aan hogere merkbekendheid, meer websiteverkeer en eventueel verkoop.
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Lizzy van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.
Het medium waarop je adverteert, bepaalt de lengte van je teksten. Maar, spoiler alert: ze zijn allemaal erg kort. Je moet dus meteen de aandacht grijpen. Dat is dan ook onze eerste tip.
Eis aandacht op
Dus, tip 1: Je mag ‘m best een beetje opeisen, die aandacht. Jij bent toch de beste, leukste, goedkoopste of wat jouw USP dan ook is? Wees niet bang om dat flink te verkondigen! En dat verkondigen begint bij de titel. Advertenties worden vaak snel bekeken en dus gescand door je doelgroep. Je titel (en eventuele tussenkoppen) moeten dus écht vlammen.
Speel in op FOMO
Tip 2 is overtuigen met noodzaak. Het is eigenlijk een zaak van leven of dood als je nu niet doorklikt. Dat klinkt heftig, of niet? Maar het werkt wel goed om in te spelen op FOMO (Fear Of Missing Out). Vertel bijvoorbeeld dat er nog 24 uur 10% korting is op je product. Overigens moet je dat wel waarmaken. Je kunt beter geen trucjes gebruiken om je doelgroep naar binnen te lokken, en vervolgens geen 10% korting geven.
Inkoppende call-to-action
Tip 3: De laatste stap: een aansprekende call-to-action. Nu kop je ‘m in. Je hebt de aandacht, je doelgroep wil je product. Gaan ze doorklikken? Wel als je voorziet in gemak, risico wegneemt én concreet bent. Netflix doet dat goed met de slagzin: “Kijk waar je wilt. Altijd opzegbaar. Kijk nu een maand gratis.”
‘Kijk waar je wilt’ vertelt meer over gemak. ‘Kijk een maand gratis’ is concreet en ‘Altijd opzegbaar’ neemt het risico weg.
Met deze tips ga jij een hele scherpe advertentietekst schrijven. Klaar voor alle bestellingen? Of ben je de tips alweer vergeten? Geen zorgen. Ik zet ze nog één keer voor je op een rij. Tip 1 is: grijp de aandacht. Tip 2 is overtuigen met noodzaak. En tip 3: schrijf een sterke call-to-action.
Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Schrijf een converterende advertentie en… Just hit publish!
Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.