Eric van Hall
31 mei ‘22 5 min. leestijd

Wat is bloggen? En heeft een blog schrijven wel zin?

Artikelen

“Heeft een blog wel zin?”, vraag je je misschien af als je voor de zoveelste keer aan het broeden bent op een boeiende tekst voor je website. Het antwoord is: dat hangt ervan af. Regelmatig een blog publiceren kan heel waardevol zijn voor je organisatie, als je het maar op de juiste manier aanpakt. We geven je graag antwoord op de vraag ‘Wat is bloggen?’. En leggen uit hoe je dit zo doet, dat het ook echt invloed heeft op het aantal bezoekers van je site.

Wat is bloggen eigenlijk?

Als je blogt, plaats je met enige regelmaat een artikel op je website. Het gaat dan niet om zomaar een artikel, maar om informatieve en inspirerende content. In een blogpost belicht je een onderwerp dat interessant is voor jouw doelgroep. Je doet dit op zo’n manier dat je volgers aantrekt en deze uitnodigt tot interactie.

Nieuw: Bloggen 101: Wat is een blog en hoe maak je er een succes van?

Waar moet een goede blog aan voldoen?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wil je effect behalen met je blog, dan heeft het geen zin om een oppervlakkige tekst van twee- of driehonderd woorden in elkaar te draaien. Of om elke keer voor een habbekrats een flutblogje te laten schrijven. Nee, wil je scoren met je teksten, dan moet je hier serieuze aandacht aan besteden.

Wil je scoren met je teksten, dan moet je hier serieuze aandacht aan besteden.

Long-form content

Als je wilt dat je blog verschil maakt, in de vorm van een betere vindbaarheid en hogere autoriteit binnen je branche, gaat kwaliteit boven kwantiteit. Uit onderzoek van serpIQ blijkt dat Google een voorkeur heeft voor long-form content. Afhankelijk van de concurrentie heb je al snel duizend woorden (en vaak zelfs wel twee- of drieduizend) nodig om op te vallen in Google. Om de zoekmachines te overtuigen van jouw autoriteit moet je namelijk het meest complete antwoord geven op de zoekvraag.

serpiq-long-form-content-google-results.png

Oog voor opmaak

Een ellenlange, kale lap tekst publiceren is echter ook niet the way to go, hoe interessant die tekst inhoudelijk ook is. Bijna niemand leest namelijk je hele artikel. Hoe maak je een goede post die lang is, maar ook snel scanbaar? Dat bereik je voornamelijk door de opmaak niet uit het oog te verliezen:

  • Voeg afbeeldingen toe en geef deze een goede alt-description;
  • Zet hier en daar een uitgelichte quote;
  • Maak gebruik van titels en tussenkopjes;
  • Link naar interne pagina’s die relevant zijn;
  • Link naar externe websites met hoge autoriteit;
  • En ja, ook een rijtje bulletpoints is fijn voor de afwisseling.

Regelmatig een witregel invoegen vergroot de leesbaarheid ook. Dit is zelfs essentieel voor het lezen op een mobiele telefoon, wat tegenwoordig het grootste deel van de mensen doet. Plaats na elke drie à vier zinnen een witregel en je creëert overzichtelijke alinea’s.

Maak van je blog een multimediaal spektakel en Google ziet dat je tekst compleet en allesomvattend is.

Maak van je blog een multimediaal spektakel en Google ziet dat je tekst compleet en allesomvattend is. Dit komt naast de leesbaarheid meteen je vindbaarheid ten goede. De bezoeker vindt snel de informatie die hij nodig heeft en Google waardeert je tekst. Win-win!

Doe gedegen zoekwoordenonderzoek

Maar met alleen een lange en goed-opgemaakte tekst ben je er nog niet. Minstens net zo belangrijk is het om onderzoek te doen. Doe zoekwoordenonderzoek om uit te vinden welke termen je doelgroep gebruikt als ze online informatie zoeken. 

https://www.youtube.com/watch?v=qQoVHspvQk8

Kijk ook wat je concurrentie is op deze zoektermen. Is het realistisch dat je artikel op de eerste pagina met zoekresultaten belandt? Of zijn de eerste twintig posities al vergeven aan grote websites die je nooit gaat verslaan?

En over je doelgroep gesproken: zorg ook dat je die begrijpt. Onderzoek met welke vragen ze zitten en hoe je daar goede antwoorden op formuleert. Wanneer je met deze input kwaliteitsartikelen schrijft of laat schrijven, heb je een stevige inhoudelijke basis voor blogsucces. 

Houd vol!

Je bent lekker bezig en publiceert op structurele basis interessante artikelen. Na een maand bekijk je vol verwachting je Google Analytics, ervan overtuigd dat je nu hoge scores gaat zien. Maar helaas… er is nog niet veel veranderd in de cijfers.

Resultaat zien van een blog vraagt om een lange adem.

Resultaat zien van een blog vraagt om een lange adem. Verwacht geen wonderen in een paar maanden. Met een beetje geluk gaan de grafieken na zo’n zes maanden wat de lucht in. Maar het kan ook een jaar of langer duren voor je bezoekersaantallen stijgen.

Een klant van CopyRobin wist door te bloggen wel in een jaar tijd van 1.000 naar 15.000 bezoekers per maand te groeien. Hier lees je hun verhaal.

met-seo-teksten-van-1knaar15k-bezoekers-per-maand(1).png

Leestip: Zo maak je een goede content planning

De nadelen van een blog schrijven

Wie het bloggen serieus aanpakt, ziet na verloop van tijd een effect op de vindbaarheid, de autoriteit en het aantal volgers. Je creëert vertrouwen bij je doelgroep en bouwt een band met ze op.

Zijn er dan ook nadelen aan bloggen? Alleen als je het verkeerd aanpakt. Als je je er makkelijk vanaf probeert te maken, kun je het zelfs beter niet doen. Je inspanning is dan namelijk compleet zinloos, en dus zonde van je tijd. 

Ga niet op in de massa, maar val op

Er komt elke dag een gigantische hoeveelheid nieuwe content online. Het is dus belangrijk om iets goeds te publiceren, dat opvalt onder je doelgroep. Doe je dat niet, dan gaat je blog op in de massa en merk je geen enkel resultaat. Publiceer dus liever één keer per maand een goed stuk, dan elke week een broddelwerkje.

Publiceer dus liever één keer per maand een goed stuk, dan elke week een broddelwerkje.

En uiteraard is het ook belangrijk dat wanneer je ervoor kiest om blogs te publiceren, deze communicatievorm aansluit bij je doelgroep. Bestaat deze uit tieners die de hele dag gamen, TikTokken en YouTube kijken? Kies dan liever voor video’s, en laat de long-form content links liggen. 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij je blogs? 

Samenvattend kunnen we dus wel stellen dat bloggen zeker zin heeft, mits je het goed aanpakt. Zorg voor kwalitatief goede teksten, die zowel inhoudelijk als qua vorm passen bij je doelgroep. Dan alleen nog even volhouden en je ziet op termijn zeker resultaat van je inspanningen!

Denk je nu “Wat is bloggen lastig” en kun je wel wat hulp gebruiken bij het regelmatig publiceren van die sterke teksten? Wij zetten onze ervaren tekstschrijvers graag voor je in!

Plan een gratis adviesgesprek

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!