Wat betekent user intent?

user-intent.jpg

Wil je écht de aandacht trekken van online bezoekers? Graaf dan in de hersenpan van je doelgroep door 'user intent' te begrijpen. Maar wat betekent dat nu precies en hoe helpt het je bij het creëren van content die aansluit bij hun behoeften?

User intent (of zoekersintentie, zoekintentie, gebruikersintentie) gaat over het doel dat een gebruiker voor ogen heeft bij het zoeken op internet. Het gaat dus niet alleen om de letterlijke zoekvraag, maar om hetgeen waar ze echt naar op zoek zijn. Door je te verdiepen in de intenties van je doelgroep, kun je bestaande en nieuwe klanten beter bedienen met gerichte content en aanbiedingen.

User intent beter in kaart brengen met voorbeelden

Om de zaken concreter te maken, duik ik even in een paar voorbeelden. Laten we zeggen dat je op zoek bent naar informatie over het repareren van een gebarsten smartphonescherm. Sommigen zullen 'kapot smartphonescherm' of 'smartphone repareren' intikken, terwijl anderen zoeken op 'smartphone reparaties in de buurt'. De intentie kan in beide gevallen hetzelfde zijn: het vinden van een professional die het scherm kan herstellen.

Het herkennen van gebruikersintenties is belangrijk voor het bedrijf dat slimme content (geschikt voor bijvoorbeeld websiteteksten of blogartikelen) maakt om zo meer kans te maken op zichtbaarheid én conversies.

Meerdere invalshoeken voor dezelfde zoekintentie

Neem een ander voorbeeld: iemand die op zoek is naar leuke uitjes met kinderen in de buurt. De intenties kunnen variëren, afhankelijk van waar de gebruiker echt naar op zoek is. Een pretparkenzoeker heeft waarschijnlijk andere behoeften dan iemand die natuurwandelingen met kinderen wil ontdekken.

Door in te spelen op verschillende zoekintenties kan een bedrijf inspringen met passende content en aanbiedingen, waardoor het zich als betrouwbare en deskundige bron profileert. Het gevolg: een hogere positie in zoekmachines en een toename in kwalitatief websiteverkeer en conversies.

Waarom user intent de held(in) is in je marketingstrategie

Kortom, het begrijpen van zoekintenties of user intent is steeds belangrijker voor succesvolle marketingstrategieën - of het nu gaat om keywords voor pagina's, seo tekstschrijver-diensten, of andere online content. Speel in op de vragen en problemen van je gebruikers met relevante en waardevolle content, waarbij je wellicht een seo copywriter nodig hebt om je tekst op zoekmachinevriendelijke manier te optimaliseren.

Leestip: Zoekintentie: hét geheim achter SEO-succes

Geïnteresseerd in hoe je door in te spelen op de zoekersintentie van je doelgroep jouw bedrijf kan transformeren? Maak snel een afspraak met een adviseur van CopyRobin.

Maak een afspraak

Of stel je vraag via het formulier hier onder:

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.