Eric van Hall
16 mei ‘23 4 min. leestijd

Webteksten schrijven? Deze 5 fouten wil je absoluut vermijden!

Artikelen

Webteksten schrijven: die klus kan je als marketeer of ondernemer best wat hoofdpijn bezorgen. Het is tenslotte enorm belangrijk dat je pakkende zinnen op papier - of in dit geval je scherm - zet. Zinnen die je doelgroep aanspreken en aanzetten tot actie. 

Er zijn een aantal veelvoorkomende valkuilen waar mensen vaak intrappen wanneer ze webteksten schrijven. Geen zorgen, in deze blogpost hebben we de vijf grootste fouten voor je op een rijtje gezet. Zodat jij ze voortaan kunt vermijden en webteksten schrijft die jouw doelgroep omverblazen! 

Lees snel verder om te ontdekken hoe jij je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tilt.

1. Lange lappen tekst in te klein lettertype

Wanneer de inhoud van een webpagina je bezoekers niet aanspreekt, klikken ze weg. Zo simpel is het. Er zijn allerlei redenen aan te wijzen waarom dat gebeurt, het gebruik van een te klein lettertype en lange lappen tekst zijn er hier zeker twee van. Het grootste deel van je bezoekers haakt af wanneer je tekst eruitziet als een onneembare vesting.

Het grootste deel van je bezoekers haakt af wanneer je tekst eruitziet als een onneembare vesting.

Tips voor betere leesbaarheid

Zorg voor een luchtige en toegankelijke tekst door veel witregels toe te voegen. Bouw je tekst op uit korte alinea’s van maximaal drie of vier zinnen en gebruik opsommingstekens voor het benadrukken van de belangrijkste punten.

Op die manier is je tekst makkelijker te scannen en vindt de lezer sneller de informatie die hij zoekt. Ook het gebruik van infographics, afbeeldingen en andere visuele elementen maakt je tekst interessanter om te bekijken en de inhoud toegankelijker.

2. Nietszeggende koppen

Een duidelijke en beknopte titel is essentieel voor je webteksten. Zorg ervoor dat de kop aanspreekt en direct duidelijk maakt waar jouw tekst over gaat. Dat geldt ook voor alle tussenkopjes in je artikel. Schrijf deze zo, dat ze de bezoeker triggeren om verder te lezen.

Een sterke intro

Naast een krachtige titel is het belangrijk om een sterke intro te schrijven, die de aandacht van je lezers direct vasthoudt. Maak in je intro direct duidelijk wat ze kunnen verwachten van de rest van het artikel. Wil je zeker zijn van koppen en intro’s die je bezoekers écht aanzetten tot verder lezen? Investeer dan in sterke SEO-copywriting.

3. Verouderde informatie

Minstens net zo belangrijk als de vorm, is de inhoud van je teksten. Plaats regelmatig nieuwe content en update je oude content, zodat bezoekers reden hebben om terug te komen naar je website. Met relevante en interessante artikelen kom je in contact met je doelgroep en verhoog je de autoriteit van je merk. Bovendien zijn regelmatige updates heel goed voor je SEO! 

webteksten-schrijven-verouderde-informatie.jpg

Tip: start met een bedrijfsblog. Het (laten) schrijven van blogs is een laagdrempelige manier om kennis te delen, interactie te hebben met je doelgroep én je website te optimaliseren voor de zoekmachines, waardoor je beter gevonden wordt.

4. Onpersoonlijke content

De moderne consument is op zoek naar gepersonaliseerde webinhoud. Zorg dus voor maatwerk websiteteksten die nauw aansluiten bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Teksten die super herkenbaar zijn voor je lezers, doordat ze precies inspelen op de problemen die zij ervaren.

Maak het persoonlijk

Door bijvoorbeeld gebruikerservaringen, interviews of casestudies toe te voegen, maak je jouw webteksten persoonlijker en nóg aantrekkelijker om te lezen en te delen. Zo laat je je publiek weten dat je hun mening waardeert. En tegelijkertijd helpen ervaringen van anderen bij het overtuigen van nieuwe potentiële klanten.

5. Geen conversie

Hoewel informatieve webteksten belangrijk zijn, moeten we het uiteindelijke doel natuurlijk ook niet uit het oog verliezen: conversie. Door je webteksten te optimaliseren, trek je niet alleen meer bezoekers aan, maar zorg je er ook voor dat ze langer op je website blijven en sneller overgaan tot actie.

Call-to-actions en een aantrekkelijke lay-out

Door op strategische plekken in je tekst call-to-actions te plaatsen, zorg je ervoor dat bezoekers makkelijk actie kunnen ondernemen. Zoals het aanvragen van een offerte, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bestellen van je product. Zorg hierbij voor een aantrekkelijke lay-out met heldere en eenvoudig te begrijpen call-to-action-knoppen.

Blijf steeds verbeteren

Beheers je deze vijf zaken tot in de puntjes? Zelfs dan is het goed om je webteksten regelmatig terug te lezen en te analyseren welke onderdelen of pagina’s op je website de meeste bezoekers trekken. Dit helpt je bij het aanpassen en verbeteren van je content, om zo steeds betere resultaten te behalen.

Het schrijven van sterke en converterende webteksten blijft natuurlijk een kunst, maar gelukkig zijn er professionele tekstschrijvers die je daarbij kunnen ondersteunen. Laat je teksten schrijven door ervaren copywriters. Dan voorkom je deze veelgemaakte fouten en verbeter je de effectiviteit van jouw webteksten.


Neem direct contact met ons op! 557 professionele tekstschrijvers staan klaar om je te helpen bij het schrijven van succesvolle en effectieve webteksten.

Plan nu een afspraak

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!