Eric van Hall
04 oktober ‘22 8 min. leestijd

Hoe schrijf je een goede nieuwsbrief? Een stappenplan voor het beste resultaat!

Artikelen

Bijna elk bedrijf heeft er wel een: een nieuwsbrief. Dit digitale communicatiekanaal kan je ontzettend veel brengen, maar veel bedrijven zetten zo’n brief in de praktijk vaak even tussendoor in elkaar. En dat is zonde, want als je het goed doet, kun je e-mailmarketing inzetten voor het creëren van meer leads, omzet én naamsbekendheid.

Maar hoe schrijf je dan een goede nieuwsbrief? Wat komt hier allemaal bij kijken en welk nieuwsbrief-stappenplan moet je aanhouden voor het beste resultaat? We leggen het je precies uit in dit artikel.

Wat is een goede nieuwsbrief?

Wat is een nieuwsbrief eigenlijk? Een nieuwsbrief is een terugkerende e-mail, waarin je je klanten en andere geïnteresseerden informeert over de laatste wetenswaardigheden, aankondigingen en aanbiedingen van je bedrijf.

In je nieuwsbrief verzamel je alle relevante nieuwtjes en houd je je publiek op de hoogte van alle ontwikkelingen. Omdat je in een nieuwsbrief alleen korte teksten gebruikt die aansporen tot doorklikken, trekt het bovendien bezoekers naar je site.

Waarvoor kun je een mailing inzetten?

Met een nieuwsbrief kun je een band opbouwen met mensen die interesse hebben in jouw dienst of product. Door relevante content te sturen, leren ze je organisatie kennen en maken ze kennis met je aanbod.

Door relevante content te sturen, leren ze je organisatie kennen en maken ze kennis met je aanbod.

Wanneer mensen regelmatig je nieuwsbrief lezen, je zien op social media en tegenkomen in de zoekresultaten van Google, gaan ze je vanzelf beschouwen als autoriteit in jouw vakgebied. Dit zorgt voor vertrouwen, waardoor ze sneller bij je kopen op het moment dat ze behoefte hebben aan je dienst of product.

Daarnaast breng je natuurlijk tegelijk je aanbod onder de aandacht, waardoor je je doelgroep (als het goed is) overtuigt van het nut van je producten.

Leestip: Tekstschrijver briefen? Maak de beste briefing voor een copywriter.

Hoe maak je een goede nieuwsbrief? Een stappenplan!

Een goede nieuwsbrief schrijven hoeft niet moeilijk te zijn, als je maar weet waar je op moet letten. Volg dit nieuwsbrief-stappenplan en je volgende mailing wordt je beste nieuwsbrief ooit!

1. Bepaal je doelgroep

Zoals bij alle marketinguitingen is het belangrijk dat je eerst nadenkt wie je (ideale) publiek is. Welke groep mensen wil je bereiken, oftewel: wat is de doelgroep voor je mailing?

Denk hierbij na over kenmerken als leeftijd, geslacht, regio, interesses en opleidingsniveau. Dit is cruciaal om je publiek op de juiste manier te benaderen. Tegen een tiener die sneakers verzamelt, praat je tenslotte anders dan tegen een vijftiger die graag kampeert.

2. Bepaal het doel van je nieuwsbrief

Weet je voor wie je schrijft? Denk dan na over wat je bij deze doelgroep wilt bereiken. Wil je ze alleen op de hoogte brengen van het laatste nieuws, of is het de bedoeling dat ze je nieuwste product aanschaffen? Wil je ze overtuigen of alleen inspireren? Maak je doel zo concreet mogelijk.

Maak je doel zo concreet mogelijk.

Een valkuil is dat je je nieuwsbrief volpropt met informatie waarmee je uiteindelijk niks bereikt. Productnieuws naast PR-verhalen, blogberichten naast een willekeurig agendaoverzicht... Het is dan al snel een rommeltje. Bepaal je doel en zoek vervolgens een rode draad door je onderwerpen. Zo creëer je een geheel en bereik je je doel sneller.

3. Denk na over de behoefte van je doelgroep

Om de connectie te maken tussen je doelgroep en wat jij wilt bereiken, is het belangrijk dat je de behoefte of misschien zelfs pijnpunten van je doelgroep bepaalt. Dit vormt namelijk het ‘haakje’ waarmee je ze triggert om je nieuwsbrief daadwerkelijk te lezen. 

Misschien weet je door eerder doelgroeponderzoek al waar deze pijnpunten liggen. Zo niet, ga dan alsnog op onderzoek uit. Bevraag je doelgroep bijvoorbeeld op social media, stuur ze een enquête of pluis relevante Facebookgroepen uit.

Heb je een behoefte of pijnpunt gekozen waar je je op gaat focussen, laat dit dan direct terugkomen in de titel. Die moet je ontvangers overtuigen om de nieuwsbrief te openen. En dat doe je het beste door ze direct te prikkelen. 

4. Kies de inhoud

Nu alle kaders en achtergronden duidelijk zijn, ga je de inhoud van je nieuwsbrief bepalen met al deze informatie in je achterhoofd. Zet op een rij welke onderwerpen je allemaal wilt belichten. Je lezer staat centraal, verlies dat niet uit het oog! Leef je echt in in je doelgroep en probeer te bedenken wat zij graag willen weten, niet wat jij wilt vertellen.

Je lezer staat centraal, verlies dat niet uit het oog!

Laat je ook niet verleiden tot te veel zelfpromotie. Wanneer je lezers vier keer per week een mail van je in hun inbox vinden vol met producten die je verkoopt, is de kans groot dat ze je mailings na een tijdje niet eens meer openen. 

Kies in plaats daarvan voor interessante informatieve content rondom je producten, zoals trends of nieuws. Combineer dit met een behulpzame, vriendelijke, informatieve en educatieve insteek. Dat verleidt misschien niet direct tot een aankoop, maar houdt je lezers wel geboeid en betrokken. Wissel dit af met promotionele content en je vergroot de kans dat je publiek daadwerkelijk doorklikt.

Onderbouw die promotionele content dan ook nog het liefst met ‘bewijzen’. Wanneer je zegt dat je ‘de beste’ bent, of ‘kwaliteit’ biedt, leg dan ook uit waaróm je de beste bent, en wat je precies bedoelt met kwaliteit. Lezers willen informatie, context en uitleg.

5. Kies een slimme indeling en structuur

Een nieuwsbrief bestaat vaak uit meerdere stukken tekst met allemaal een eigen call-to-action (CTA). Maar die CTA's zijn meestal niet allemaal even belangrijk.

Begin dan ook met het belangrijkste onderwerp, want een deel van je lezers haakt af voor ze het einde van je mailing hebben bereikt. Dit onderwerp introduceer je het liefst meteen met een pakkende zin. “Wat staat onze economie te wachten?” of “Dit zijn de schoenentrends van dit najaar” bijvoorbeeld.

Gaat je nieuwsbrief voornamelijk over één onderwerp? Onderzoek heeft uitgewezen dat dan de eerste twee links het meest aangeklikt worden. In dat geval kun je je dan ook het beste beperken tot in totaal zo’n drie links. Niet meer, want daar klikt dan toch niemand op en het maakt je mailing alleen maar rommeliger.

Er mag geen twijfel bestaan over waar ze moeten klikken en waar die klik toe leidt.

Maak het je abonnees ook zo makkelijk mogelijk. Of je nu wilt dat ze doorklikken naar een blogartikel of je nieuwsbrief doorsturen naar een vriend, gebruik duidelijke CTA’s. Er mag geen twijfel bestaan over waar ze moeten klikken en waar die klik toe leidt. 

Houd de teksten in je nieuwsbrief kort. Je wilt tenslotte dat je publiek doorklikt naar je website of blog en daar de hele inhoud leest. Met een voorproefje geef je ze net voldoende informatie om ze nieuwsgierig te maken naar de rest. Zo stimuleer je ze tot klikken en verder lezen.

In dit nieuwsbriefvoorbeeld zie je de duidelijke CTA en korte, maar krachtige, teksten goed terugkomen:

voorbeeld-nieuwsbrief-koffiejongens.jpg

Wanneer je de korte teksten aanvult met afbeeldingen, illustraties en andere visuals, vergemakkelijkt dat het lezen en geef je je mailing een aantrekkelijke look-and-feel.

Vergeet daarbij ook witruimte niet. Witruimte is belangrijk in nieuwsbrieven, omdat het visueel bijdraagt aan overzicht en het rommelige gevoel vermindert. En mobiele lezers klikken met voldoende witruimte makkelijker op de juiste links.

Leestip: Wat is ghostwriting? Een ghostwriter inhuren voor je teksten.

6. Kies een sterke titel

We haalden het al even aan, maar we geven dit onderwerp graag nog wat extra aandacht: de titel. Brainstorm net zo lang tot je een super sterke titel hebt gevonden. Dit is het eerste wat de ontvanger in zijn mailbox ziet. En die titel moet hem verleiden je nieuwsbrief te openen

Zorg voor een sterke, creatieve, interessante titel die de lezer razend nieuwsgierig maakt naar de inhoud van je mailing. Maak het niet te ‘salesy’, want dan is de kans groot dat mensen het direct aanzien voor reclame en hem linea recta naar de prullenbak slepen.

Maak het niet te ‘salesy’.

Heb je een gratis aanbod, dan is het natuurlijk aantrekkelijk om het woord ‘gratis’ in je titel op te nemen. Dat zorgt vaak voor een hoger responspercentage. Maar het is voor sommige spamfilters ook een trigger om je mail eruit te filteren en als spam te markeren. Het gebruik van het woord ‘gratis’ kan dus ook juist zorgen voor mínder bereik. Denk hier van tevoren goed over na en maak eventueel gebruik van een A/B-test om de resultaten te monitoren.

Een goed voorbeeld van een nieuwsbrief met een sterke titel is deze van HelloFresh, met als onderwerp 2x 50% korting – wat zeg je ervan?:

nieuwsbrief-voorbeeld-hello-fresh.jpg

7. Voeg een duidelijke afmeld-optie toe

Een actieve, betrokken lijst van ontvangers is cruciaal voor een succesvolle nieuwsbrief. Het voelt natuurlijk een beetje tegenstrijdig, maar je moet dus heel duidelijk zijn hoe ontvangers zich voor je mailing kunnen afmelden als ze geen interesse meer hebben.

Gebruik geen vage zinnen, zoals ‘Wijzig je communicatie met ons’. Verberg de uitschrijfknop ook niet achter een afbeelding, maar kies voor een helder ‘Afmelden’. Naast dat je zo je lijst gezond houdt, zorgt een duidelijke uitschrijfmogelijkheid er ook voor dat mailprogramma’s de e-mail niet als spam markeren. En dat is essentieel voor je bereik naar ontvangers die wél geïnteresseerd zijn.

8. Kies de juiste tool(s)

Je hebt natuurlijk ook nog een tool nodig voor het versturen van je nieuwsbrief. Er zijn tegenwoordig allerlei online programma’s beschikbaar voor het samenstellen van je mailing. Ze bieden gebruiksvriendelijke templates die het opstellen en versturen van je nieuwsbrief een stuk makkelijker maken. Voorbeelden hiervan zijn MailChimp, Laposta en MailBlue.

Zoek je nog een goede tool voor het ontwerpen en versturen van je nieuwsbrief? Onze partner MailBlue geeft je een jaar lang gratis e-mailmarketing via deze link

9. Test uitgebreid

Op basis van de voorgaande punten heb je - als het goed is - een sterke basis voor je nieuwsbrief. Nu komt het aan op testen wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Probeer verschillende onderwerpen, titels en indelingen uit en houd je data goed in de gaten. Zo ontdek je vanzelf welke aanpak wel werkt en wat je lezers minder snel aanzet tot actie.

Leestip: Meer websitebezoekers aantrekken én converteren naar klant.

Hoe maak je een pakkende nieuwsbrief? Laat hem schrijven!

Zelfs als je alle bovengenoemde stappen volgt, blijft het schrijven van een pakkende nieuwsbrief een vak apart. Het vak van copywriter om precies te zijn. Wil je de allerbeste teksten voor je doelgroep of heb je zelf gewoon geen tijd? Wil je er zeker van zijn dat je nieuwsbrieven daadwerkelijk gelezen worden en niet direct in de prullenbak verdwijnen?

Laat je nieuwsbrief dan schrijven door de professionele tekstschrijvers van CopyRobin.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!