Hoe schrijf ik een onweerstaanbare landingspagina?
De3: Tips & TricksWat is het geheim van een onweerstaanbare landingspagina? Een pagina waar je van bezoekers kopers maakt? Je hebt er vast wel wat gedachten bij. In dit artikel toon ik je de belangrijkste eigenschappen van een onweerstaanbare landingspagina. Dus blijf zeker lezen of kijken tot het einde, want ze zijn allemaal even belangrijk.
https://www.youtube.com/watch?v=vUXwc4I-9pA
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.
Wat is een landingspagina?
Laten we beginnen met vast te stellen wat een landingspagina eigenlijk is. Een landingspagina is een webpagina waar je via advertenties, mailings, social media of printuitingen mensen naartoe stuurt met als doel ze tot een bepaalde aktie aan te zetten. Dat kan zijn het inschrijven voor je nieuwsbrief, het downloaden van een brochure of uiteraard directe verkoop.
Sluit aan op de gedane belofte
In het licht van wat ik net vertelde, wat denk je dan dat de eerste eigenschap van een onweerstaanbare landingspagina is? Bedenk daarbij dat de bezoeker heeft geklikt op een advertentie, een social media uiting, e-mail of misschien wel een QR-code heeft gescand. Dat betekent dus dat de bezoeker met een bepaalde verwachting op jouw landingspagina ‘landt’....
Juist. De eerste eigenschap is dat de pagina direct aansluit op de belofte waarmee je de bezoeker hebt weten te verleiden. Een onweerstaanbare landingspagina laat in één oogopslag zien dat hij de gemaakte belofte gaat inlossen. Gebruik daarvoor een titel en intro die direct aansluiten bij de gemaakte belofte. Niets is namelijk irritanter dan een landingspagina die niet duidelijk aansluit op de gewekte verwachtingen.
Focus is belangrijk
Eigenschap twee is focus. Een goede landingspagina is simpel, overzichtelijk en geconcentreerd op één boodschap. Helaas proberen veel landingspagina’s veel te veel problemen en oplossingen tegelijkertijd te behandelen. Best begrijpelijk, want jij weet dat jouw dienst of product tal van toepassingen heeft en elke toepassing kan een reden zijn waarom iemand klant wil worden.
Toch is het dodelijk wanneer je een landingspagina maakt die lijkt op het menu van een chinees restaurant. Maar er is een oplossing voor dit probleem. En die leerde ik van een van mijn voorbeelden: Sean D’Souza. Hij vergelijkt de landingspagina met de landingsbaan van een vliegveld en jij, als schrijver van de copy, bent de luchtverkeersleider die één voor één de in een wachtpatroon rondcirkelende vliegtuigen veilig laat landen. Het toestel dat bijna geen brandstof meer heeft, is het grootste probleem. Die laat je dus het eerste landen. Daarna het toestel met een zieke passagier aan boord. Zie je het al voor je? Met andere woorden, je kunt best meer dan één probleem en oplossing per landingspagina behandelen. Zolang je ze maar één voor één afhandelt in volgorde van belangrijkheid.
Neemt ricico weg voor de bezoeker
Eigenschap drie: Een onweerstaanbare landingspagina neemt alle risico weg voor de bezoeker. Dat kun je doen door aanbevelingen te tonen van je klanten. Maar wat helemaal indruk maakt is als zelf investeert in de nieuwe relatie, zonder risico voor de prospect. Zo schrijven we bij CopyRobin altijd een gratis proefopdracht zodat en potentiele klant onze dienst risicoloos kan uitproberen.
Vergeet de call-to-action niet!
Dat waren drie eigenschappen van een onweerstaanbare landingspagina. Maar we missen nog een heel belangrijke eigenschap van een goede landingspagina. Weet je welke ik bedoel? Juist… de aanzet tot aktie! Ook wel: call-to-action. Als je nergens om vraagt, krijg je ook niks. Daarom heeft elke landingspagina een duidelijke aanzet tot aktie nodig. Een goede call-to-action benadrukt de meerwaarde en het gemak voor de klant, is super relevant en concreet en stelt gerust... sluit risico uit.
Landingspagina laten maken? Klik hier!
Samenvatting
Ik zet de vier eigenschappen van een onweerstaanbare landingspagina nog even voor je op een rijtje:
1) Hij laat in een oogopslag zien dat hij de gemaakte belofte gaat inlossen.
2) Focus. Hij is simpel, overzichtelijk en geconcentreerd op één boodschap.
3) Hij neemt alle risico weg voor de bezoeker. Gebruik daarvoor echte testimonials en steek je nek uit met bijvoorbeeld een gratis proefopdracht.
En tenslotte eigenschap vier: Hij zet aan tot aktie. Want, als je nergens om vraagt, krijg je ook niks.
Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Zorg voortaan dat jouw landingspagina’s deze vier eigenschappen hebben en… Just hit publish!
Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.